Going Modular - Overzicht in SOS

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.460
Locatie
Amsterdam
In de nieuwe SOS staat een flink artikel (10 pagina's) over modulars.

Een algemene introductie, iets over CV/Gate etc., veel korte beschrijvingen van fabrikanten en de verschillende formats, ook over nieuwe bouwers als Tiptopaudio, Mattson, The Harvestman, Future Sound Systems maar ook Buchla, PAiA, Cwejman, Blacet en niet te vermijden: Doepfer, de Behringer onder de modulars volgens velen...:bekdicht:

Ook beschrijvingen van een aantal modules en hoe je op een beetje zinnnige manier aan het opzetten van een systeem kunt beginnen.

Lijkt me interessant voor wie net met z'n voet in het teiltje is gestapt, en vooral ook voor wie al een tijd bij het teiltje met de driedubbele bodem staat te kijken en steeds meer verward raakt.

(Vermoedelijk weinig nieuws voor doorgewinterde patchers als mono-poly, levka, busca etc.)

Het eerste stuk is hier gratis te lezen: http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/goingmodular.htm De download van het hele artikel kost 99 pence.
 
Ik had net pas tijd om het hele stuk even goed te lezen. Grappig is wel dat de auteur een paar maanden geleden voor het schrijven nog geen modular had aangeraakt, wel al heel lang met synths werkt, en na zich flink georienteerd te hebben alleen maar Doepfer modules heeft gekocht!

En het verbaasd me eigenlijk ook wel dat zo'n modular novice zo'n groot stuk over modulars voor SOS schrijft. Terwijl bijv. Gordon Reid daarmee veel meer ervaring heeft. Maar goed, die schrijft vooral graag over Analogue Systems (hup Engeland!) en Cwejman.
 
Ik moet het nog lezen, maar het lijkt me interessant. Inmiddels heb ik wat ervaring met modulaire synthese dankzij mijn Nord Modular G2 Engine en ik zou ook best eens aan de slag willen met een echt fysiek / analoog modulair systeem. Ben alleen een beetje bang dat het weer een nieuwe hobby is die me klauwen met geld gaat kosten terwijl ik eigenlijk vind dat ik met de gear die ik heb veel productiever zou moeten zijn.
 
Ik vond het ook een erg interessant artikel en ga op mijn trip naar de Messe zeker meer aandacht besteden aan de Superbooth waar al dat lekkers staat.

Het enige wat ik mis zijn verklaringen voor de volgende twee dingen:

1) waarom is vrijwel elke video op Youtube van abominabele kwaliteit - waarom duizenden voor zo'n gaaf ding als er niet eens 50 euro voor een heel klein beetje audio-interface af kan zodat je tenminste niet met de waardeloze microfoon van je camera moet opnemen?

2) waarom moet elke demo klinken alsof er een kat in de fik staat?
 
Heb de nieuwe SoS nog niet ontvangen. Was zeker zo mistig op het IJsselmeer dat de trekschuit niet naar Fryslan kon :stupid
 
Ik heb 'm ook nog niet binnen. Nederland distributieland.........

Overigens ben ik het helemaal eens met de opmerking over de vaak abominabele geluidskwaliteit van Jijbuis, na twee filmpjes heb ik het meestal wel gehad. En dat kattegejank? Ja dat krijg je met modulars!
 
1e reviews zijn vaak te persoonlijk dus hecht er niet te veel waarde aan.
2e youtube video's worden vaak gemaakt met telefoons en fotocamera's als video (je moet toch ergens op bezuinigen voor die modular investering)
3e je koop toch geen modular om een vco in een vcf naar een vca te patchen? Dan kan je net zo goed een dikke monosynth kopen.
 
Ik heb een online abo op de SOS, dus ik kan alles lezen op de dag van publicatie. Van mijn leven neem ik geen abo meer op een buitenlands blad op papier, je betaalt je helemaal scheel aan porto, bladen raken vaak zoek in de post en soms duurt het 2-3 weken tot je ze eindelijk binnen hebt. Ik heb mijn lesje wel geleerd.
 
Ik vond het ook een erg interessant artikel en ga op mijn trip naar de Messe zeker meer aandacht besteden aan de Superbooth waar al dat lekkers staat.

Ja, dat ga ik ook zeker doen. Laat ik daar een van mijn voornaamste missies van gaan maken :)
 
Over die filmpjes... inderdaad. M'n schoenen vielen laatst uit bij een filmpje van een gast met een compleet gevulde Buchla 200e (kwijl) die wat onregelmatige piepjes produceerde (mij bekroop het gevoel: is dit het nou?), waarbij hij schreef dat het wel een soort funk had, deze piepjes, die hij wel met ons moest gaan delen!... zeker een soort van oplossen van de cognitieve dissonantie tussen "veel geld voor uitgegeven" en "het klinkt nergens naar".
Ineens hoor je funk!

Verder inderdaad Mono, je koopt een modular voor de gekke/nieuwe geluiden, niet voor standaard leads of basjes. Ze kunnen het wel, maar voor dat doel zijn pre-patched synths afdoende. Ik heb overigens een Apogee Duet kaart klaarstaan voor de opname van m'n noodles... lijkt me wel afdoende :)
 
Ik heb 'm ook nog niet binnen. Nederland distributieland.........

Overigens ben ik het helemaal eens met de opmerking over de vaak abominabele geluidskwaliteit van Jijbuis, na twee filmpjes heb ik het meestal wel gehad. En dat kattegejank? Ja dat krijg je met modulars!

Over dat kattegejank.. ik vind dat ook niet echt representatief voor modulars.

De essentie, wat die Jyoti Mishra ook uitlegt, is dat je helemaal vrij bent in de keuze van je synth-onderdelen, de routings, bepaalde sound van een filter, snelheid van een bepaalde envelope, enz enz

Laat dat dan ook blijken in zo'n demo !! als je dan alleen van die vage knerpjes hoort, dan nodigt dat non-modulair mensen ook niet echt uit tot het overstappen.. toch? Los van de beroerde kwaliteit, daar moet je gewoon doorheen luisteren

Na zo'n verhaal van de SOS moet je het idee krijgen dat de modular je hard-wired bak vervangt + extra extra extra. En dat idee krijg je dus niet bij zo'n demo.

je koopt een modular voor de gekke/nieuwe geluiden, niet voor standaard leads of basjes. Ze kunnen het wel, maar voor dat doel zijn pre-patched synths afdoende.

Waarom zou je -in de studiosituatie- niet je arpeggio, kick, snare, hihat, synthlijn, akkoorden allemaal (1-voor-1) met je modular maken.. ? Ik zie niet in waarom je dat dus niet met je modular zou doen. OK, met polyfonie wordt het mss iets lastiger, maar ook hier zie ik geen probleem als je een beetje modular hebt, eerder een uitdaging.

Waar de pre-patched synth ophoudt als je een "standaard lead / basje" maakt, kan de modular verder gaan.
Een modular lijkt me ook beter aan te sturen dan een pre-patched bak.. daar moet je maar zien of het weer Hz/volts of trigger of gate is enz. Als je je modular hebt voorzien van de juiste aansturing ben je klaar.
 
Laatst gewijzigd:
Je moet alleen met modulars aan de slag gaan als je dingen wilt gaan doen die anders zijn dan anders. Dat nieuwe spul klinkt erg mager en schriel allemaal. De oscillators zijn te digitaal en hebben niet de power van oude vintage modulars (EMS, Moog, Arp enz.).
Vaak zijn het de experimenteel ingestelde freaks die modulair willen gaan. Dan zul je bij youtube ook geen muzikale hoogstandjes aantreffen van die gasten.
Bovendien moet je heel veel tijd (en geld) steken in het onder de knie krijgen van een modular; en tijd genoeg hebben weinig hobbyisten.

Zelf verdenk in muziekbladen ervan dat ze niet altijd even objectief zijn en krijgen vast geld of spullen in ruil voor een goede recentie.
 
Nou Cynthia Wiard en Serge staan heel erg hoog op mijn list nieuwe modulars.
Vergeet niet dat nieuwe modulars vaak super krachtige control voltage modules hebben.
En dat er ook wel erg goede nieuwe filters en vca's zijn.
En bv ook wel weer hele gave wavetable modules maar de vco's zijn vaak slecht.

Dit is mijn youtube channel met modular spul (geen gepruttel)

http://www.youtube.com/user/waveshaper
 
Waarom zou je -in de studiosituatie- niet je arpeggio, kick, snare, hihat, synthlijn, akkoorden allemaal (1-voor-1) met je modular maken.. ? Ik zie niet in waarom je dat dus niet met je modular zou doen.

Dat is inderdaad leuk en uitdagend, en dat heb ik al wel 's gedaan. Eigenlijk had ik zelfs het idee qua samples alleen nog maar van m'n modular te samplen.
Maar voor mij persoonlijk werd het dan weer in het digitale domein een issue. Je hebt een sample van een losse noot, snare, hihat, kickdrum, etc. en die klinkt elke hit als sample weer precies hetzelfde... na 8 maten ben je het zat. Daar had ik nou juist analoog voor, om daar vanaf te zijn. (ja je kunt natuurlijk ook nog digitaal erop los LFO'en om er nog wat van te maken die sample, om variatie te fake'n, maar toch wordt het dan nooit zo mooi subtiel als hit na hit compleet analoog op te wekken, zoals in een analoge drumbak.

In ieder geval... ik ben niet meer zo geinteresseerd om "tracks" te maken, ik ga liever aan de gang met noodles/ambient soundscapes etc.
Heb ontdekt dat m'n grootste lolmoment zit in het patchen en tweaken... het proces vind ik belangrijker geworden dan het eindresultaat.
En dan komen we weer bij de opmerking: modulars zijn voor experimenteel ingestelde gasten, inderdaad...
Een modular is voor mij echt een spaceship. Het brengt je op bezielde plekken die je nog nooit gezien had in de twillight-zone tussen fysieke realiteit (analoge synthese en fysieke kabels, knoppen die je voelt, geluiden die je hoort) en de wereld der verbeelding en sferen.
Toch :mega:
 
ow ik gebruik mijn modular als monosynth²....
lekker knalle joh!

moet je toch lekker zelf weten wat je ermee doet...


@rianne: digitaal??? hoe kom je daar nou weer bij :P, bestwel dikke onzin imo....
 
In ieder geval... ik ben niet meer zo geinteresseerd om "tracks" te maken, ik ga liever aan de gang met noodles/ambient soundscapes etc.
Heb ontdekt dat m'n grootste lolmoment zit in het patchen en tweaken... het proces vind ik belangrijker geworden dan het eindresultaat.
En dan komen we weer bij de opmerking: modulars zijn voor experimenteel ingestelde gasten, inderdaad...
Een modular is voor mij echt een spaceship. Het brengt je op bezielde plekken die je nog nooit gezien had in de twillight-zone tussen fysieke realiteit (analoge synthese en fysieke kabels, knoppen die je voelt, geluiden die je hoort) en de wereld der verbeelding en sferen.
Toch :mega:

Nou voor mij maak je dan ook gewoon tracks.
Of mischien moeten we het gewoon klankkunstwerken noemen.
Ik zelf werk vnl zo meestal zonder sequencers in de modulars en klavieren zijn al helemaal een no go voor mj.
Puur omdat ik niet weet wat ik er mee aan moet en dat ik het eigenlijk helemaal niet wil weten ook.

@rianne: digitaal??? hoe kom je daar nou weer bij :P, bestwel dikke onzin imo....

Nou helemaal onzin is het natuurlijk niet.
Ik denk dat ze bedoeld dat de nieuwe vco's te braafjes/stabiel zijn tov sommige oudere vintage dingen.
 
ach ja, we willen niet allemaal de hoofdprijs betalen voor vintage...
mss klinkt vintage idd een tandje dikker, maar misschien openen de filters niet ver genoeg?
en lijkt het dikkig.....

ik ben iig niet overtuigd dat vintage zoveel dikker is... en al helemaal niet als je de prijzen ziet...

maar het kan idd een afweging zijn......
 
Nou helemaal onzin is het natuurlijk niet.
Ik denk dat ze bedoeld dat de nieuwe vco's te braafjes/stabiel zijn tov sommige oudere vintage dingen.

Dat is ook zeker zo, maar juist op een modular kan je instabiliteit op je VCO's natuurlijk makkelijk simuleren met een beetje patchen (hoewel geen echte modular zit er op VCO 3 van de M5 zelfs een aparte potmeter om de mate van instabiliteit in te stellen).

Zo heb je dus de keus tussen oscillators met een rotsvaste tuning, of de zweverige charme uit het verleden :)

Ben op zich wel benieuwd naar het artikel in de SOS, maar vraag me af of er echt dingen in staan die we nog niet weten hier. Niet arrogant bedoeld verder hoor :geslaagd:
 
Back
Top