Hoe maak ik een opera zangeres sound

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Vergeef me de onduidelijke topic title, maar ik weet anders ook niet hoe ik het moet verwoorden.

Vandaag luisterde ik weer eens naar het album Oxygene van Jean-Michel Jarre.
In Oxygene 1 zit een soort opera zangeres achtig geluidje. Daar wordt min of meer de lead melody mee gespeeld. In carre zag ik dat Jarre dit geluid maakt met een Synthi AKS.
Ik zou zo'n geluid zelf ook wel eens willen maken, maar snap niet helemaal hoe ik dat doe. Ik heb geexperimenteerd op mijn modular, maar krijg toch dat geluid niet goed.
Ik vermoed dat het geluid met 1 oscilator te maken is. Ik heb een sine wave gebruikt en daar wat vibrato op gezet. Toch lijkt het er in de verste verte niet op. Het klinkt meer als een fluit dan als een zangeres. Ook met een triangle geprobeerd, maar ook dan lijkt het niet.
Wie helpt me op weg?
 
Is een formant filter misschien een idee?
(om op 6-trak te reageren)
 
Ik zat me alleen af te vragen of de synthi aks (waar Jarre dat geluid mee maakt) nou zo geavanceerd is qua filtering. Volgens mij niet namelijk.
 
je moet een zaagtand filteren tot 50 % ofzo, geen resonantie
dan met een sinus LFO de pitch moduleren,
zo krijg je die zangerige vibrato... veel meer is het niet, door die vibrato lijkt het al snel zangerig
 
en ook dit moest ik even proberen met mn V-synth :)
 

Attachments

  • Vsynth AKS.mp3
    463,3 KB · Bekeken: 36
en ook dit moest ik even proberen met mn V-synth :)

Komt in de buurt...vind alleen een theremin dunner en transparanter klinken...bijna glas achtig...breekbaar...dat van jou heeft teveel body....
 
Laatst gewijzigd:
wie heeft t hier over een theremin? op Oxygene staat geen Theremin, das een EMS AKS die gebruikt word voor die sound
 
Laatst gewijzigd:
je moet een zaagtand filteren tot 50 % ofzo, geen resonantie
dan met een sinus LFO de pitch moduleren,
zo krijg je die zangerige vibrato... veel meer is het niet, door die vibrato lijkt het al snel zangerig

en dan het geluid door twee parallel geschakelde filters om de aa's ee's en oo's te benadrukken
 
Wellicht is het geluid van een zingende zaag bijna hetzelfde?:D
 
en dan het geluid door twee parallel geschakelde filters om de aa's ee's en oo's te benadrukken

nee het gaat over die sound in oxygene, dus die heb ik gepost,
dat heeft niets met formanten te maken

waar is de TS nou want die sound heb ik gemaakt
 
Back
Top