JP8000 naast een Virus C...een goede keuze?

VasC

Dat smurfen we...
Lid sinds
8 november 2003
Berichten
3.565
Locatie
Boven het Noordzeekanaal
Op één of andere manier heeft de JP8000 altijd een bepaalde aantrekkingskracht gehad op mij. Ik ben momenteel veel met de gratis Superwave VST aan het spelen en vind de sound wel fijn. Nu schijnt dit een behoorlijke emulatie te zijn van de JP.

Ik heb al een Virus C en ben benieuwd of de JP blijft staan naast de Virus of hem juist goed aanvult. Als ik demo's van de JP bijvoorbeeld op de site van Vengeance luister (ik besef dat het afhangt van het programmeren), dan vind ik de JP klank wel een beetje voorspelbaar maar wel erg lekker klinken. Als ik dan de demo van de Virus C luister dan hoor je toch echt wel verschil. Alleen al door de effecten die natuurlijk op de Virus C zitten. Maar de JP blijft gewoon een aantrekking houden, ik heb er nog nooit op kunnen spelen, maar ik denk dat het komt door het uiterlijk en toch wel de bewezen diensten van deze synth binnen bepaalde genres.

Kortom ik zou wel wat Feedback willen ontvangen of het een teleurstelling kan worden naast de Virus C of dat het een schitterende combinatie is. Graag wel gefundeerde meningen.

Alvast bedankt :mega:
 
grappig...

Ik zit met exact het omgekeerde. Ik heb een JP8080 en ik ben er echt waanzinnig trots op. Hij was ooit 't liefhebbertje van de vorige eigenaar: Vincent de Moor.

Maar nee, dat is niet de reden dat ik 'm heb gekocht. Ik zocht een synth waarbij de sound een bepaalde 'overtuigingskracht' moest hebben. Ik weet eigenlijk het juiste woord niet te vinden, maar hij heeft meer diepgang in huis dan een CS6x.
Ik heb er zelf ook één, ben er trots op, maar met dat apparaat kan je geen zaal opzwepen (ik spreek uit ervaring). Met een JP8080 kun je dat dondersgoed (ook dit spreek ik uit ervaring).

[offtopic] Nu ik een aantal jaren geen muziek meer heb gemaakt, ben ik wel van plan om dit eindelijk weer op te pakken. Ik zit alleen te tobben of juist een Virus C een aanwinst is naast de JP8080. Ik heb er zo vaak over gehoord, geluisterd. En dan denk ik steeds, zal ik het doen....? [/offtopic]

 
Ik heb de JP8080 en de Virus C gehad, en ik heb de Virus gehouden. De Virus heeft een groter bereik aan geluiden en, ondanks dat het geluid over het algemeen wordt aangeduid met een "duister" karakter, kun je makkelijker in het hoog vanwege FM en spectral waveforms. Wat de JP beter deed waren de gepolijste supersaw-pads, maar voor de rest vond ik de C gewoon spannender.

Echter, de JP kun je kopen en weer verkopen voor hetzelfde bedrag. Een C is wat lastiger te vinden, maar zeker niet onmogelijk - en een B heeft desnoods nog meer bang for the buck gezien de prijs.

Overigens vond ik zowel Superwave (JP) en Discovery (Nord Lead 2) niet echt lijken op hun hardware-broertjes.
 
@Scratch, ik moet wel lachen want we doen idd bijna precies hetzelfde. Ik heb een CS6x en heb daarnaast een Virus C en ik moet zeggen dat dit een super combinatie is. Ze vullen elkaar perfect aan. Overigens kun je met de CS6x ook best diep gaan, maar de Virus C is wel veel beter in de Leads ook naast het AN board. Maar het AN board heeft ook weer zijn eigen karakter en ik vind die sound toch ook wel erg lekker. Het is ook niet echt nodig dus een JP...ben ook een amateur, maar vind het wel leuk ;)

....Overigens vond ik zowel Superwave (JP) en Discovery (Nord Lead 2) niet echt lijken op hun hardware-broertjes.

Bedankt Yoozer en ik heb idd de Virus C staan en die gaat zeker niet weg ik verwacht/ben ook van mening ook dat de C veel meer kan dan de JP, maar de Supersaw heeft toch wel iets vind ik en ik heb het al lang in mijn hoofd. Wellicht moet ik hem gewoon eens proberen en als het een teleurstelling is, dan kan hij altijd nog de deur uit en wat je zegt ,je kunt hem idd weer ongeveer voor dezelfde prijs verkopen. Dat zou wel een argument zijn om gewoon te proberen. Ik merk gewoon dat ik met Hardware werken meer voldoening haal dan alleen met softsynths.

Iig bedankt voor jullie commentaar!.
 
Heb ze beide gehad en samen zijn ze super! De virus C word vervangen door een Ti2, JP8080 heb ik nog. Totale aanrader die 8080 iig.
 
Bedankt Deniax, dit bevestigt iig mijn gevoel ook voor de combinatie. Ik denk wel dat ik voor de 8000 zou gaan, de vocoder is voor mij niet echt noodzakelijk en ik wil graag toetsen hebben.
 
ik vind superwave een lachertje 1 op 1 vergeleken met m'n JP8080.
Ik ben nog geen softsynth tegengekomen die met simpel gemak dezelfde dikte en intensiteit heeft als het om supersaws en aanverwante gaat. Brede leads maak ik pas echt breed als de jp 8080 erbij gelayerd is.

Ik wilde de 8080 eerst verkopen (zie m'n verkooptopic in handtekening, maar kwam daarop terug toen ik hem een dag lang 1 op 1 vergeleek met predator, albino, superwave, blue, vanguard en zelfs sylenth1.
 
mee eens, ik heb al ruim 8 jaar (1e eigenaar) een JP-8080 en hij gaat hier nooit weg. Ik maak alles behalve trance en is toch goed inzetbaar voor van alles. Die supersaw is op heel veel manieren te gebruiken en is ook niet het enige wat de JP goed kan. Ik heb er veel coole geluiden uit weten te persen (zonder supersaw). De makkelijke tweakbaarheid is mij ook wat waard.
Er zijn inderdaad genoeg modernere VA's die "meer kunnen" maar de JP is voor mij nog altijd niet overbodig.
 
...Ik wilde de 8080 eerst verkopen (zie m'n verkooptopic in handtekening, maar kwam daarop terug toen ik hem een dag lang 1 op 1 vergeleek met predator, albino, superwave, blue, vanguard en zelfs sylenth1.

Bedankt Niel, dit wilde ik graag zelf ook proberen, maar met je feedback kan ik echt wat. Ik begin er toch steeds meer en meer uit te komen dat het toch wel een erge goede optie is naast/samen met de Virus C.

... Ik maak alles behalve trance en is toch goed inzetbaar voor van alles. Die supersaw is op heel veel manieren te gebruiken en is ook niet het enige wat de JP goed kan. Ik heb er veel coole geluiden uit weten te persen (zonder supersaw). De makkelijke tweakbaarheid is mij ook wat waard...

Bedankt ChampionSound! Ik vind ook dat je verder moet kijken dan de TranceSound. Het fijne vind ik iig ook de HandsOn bediening. Bijna voor alles een knopje en dat houdt mij even weg bij de computer ook. Ik merk toch dat ik liever over een synth gebogen zit dan telkens naar het scherm te kijken. Zeker omdat ik dit voor mijn werk al bijna de gehele dag doe.
 
Ik heb hier een virus-b en een jp8080. Ze vullen elkaar goed aan. Wat Niel al zegt, het is geen vergelijking. De jp8080 is gewoon een fijne machine en daar kan naar mijn idee geen vst tegenop. Omdat je niet in menu's hoeft te duiken heb je gewoon een overzichtelijke synth die prettig is om te programmeren. Gewoon doen dus!!

Ik had laatst ook het idee om mijn virus-b en jp8080 weg te doen en er een virus ti voor terug te kopen. Toch maar niet gedaan. Ik blijf wel bij mijn huidige setup en layer dan liever een softsynth met de 8080.

Zoals gezegd is de combinatie virus-b en jp8080 de goedkoopste oplossing. Aangezien er niet zoveel verschil zit tussen de b en de c. Afgezien van eq en extra stemmen.
 
Hey;

Ik heb de 8000 ook en vind hem in het gebuike eigenlijk veel fijner dan de virus (B). Gewoon omdat de menu's veel minder diep zijn en omdat je makkelijker realtime kan tweaken en expirimenteren.
Hij klinkt in mijn ogen wat 'liever' dan de virus maar ik blijf versteld staan van de geluiden die er uit komen. De vengeance-sets zijn leuk maar zelf zoeken geeft zo veel meer vette sounds.
De jp8000 gebruik ik nu als masterkeyboard.

Als je eens in de buurt bent mag je hem best uit komen proberen hoor...
 
... Omdat je niet in menu's hoeft te duiken heb je gewoon een overzichtelijke synth die prettig is om te programmeren. Gewoon doen dus!!.

Dit spreekt mij dus ook erg aan een echte HandsOn synthesizer om ook met de computer uit muziek te kunnen maken. Ik ben er dan ook wel aardig over uit iig!

Hey;

Ik heb de 8000 ook en vind hem in het gebuike eigenlijk veel fijner dan de virus (B). Gewoon omdat de menu's veel minder diep zijn en omdat je makkelijker realtime kan tweaken en expirimenteren.
Hij klinkt in mijn ogen wat 'liever' dan de virus maar ik blijf versteld staan van de geluiden die er uit komen. De vengeance-sets zijn leuk maar zelf zoeken geeft zo veel meer vette sounds.
De jp8000 gebruik ik nu als masterkeyboard.

Als je eens in de buurt bent mag je hem best uit komen proberen hoor...

v.i.n.n.y bedankt voor je reply en je aanbod, helaas woon ik wel wat uit de buurt. Maar iig kan ik al veel met jullie feedback en denk dat ik er zo wel uitkom :mega:
 
Was ik al een beetje bang voor.

Veel plezier met je aankoop iig!
Je zult er geen spijt van krijgen.

Trouwens; de JP is met zijn vele knoppen ook zeer geschikt om de gratis synth1 mee aan te sturen. Zo kun je van de synth1 een soort hardwareversie maken...
 
Goede tip, maar hier gebruik ik dan denk ik een XBoard voor. Ooit eens gekocht toen ik nog niet samen woonde.
 
Ben ook nog steeds blij met men JP8000. Was m'n eerste synth en gaat niet meer weg denk ik. Gebruik 'm ook vaak alleen als controller en daarvoor werkt hij ook goed (alleen knopjes vind ik niet zo stevig).
 
Ik weet dat de knopjes van de 8080 nogal gevoelig kunnen zijn. Als ze slecht worden kunnen ze data verzenden zonder dat je eraan schuift of draait. (Resultaat zijn dus onbedoelde veranderingen van de patch) Dit is te controleren door de 8080 in een menuutje te zetten waarin je het actieve dataverkeer kunt monitoren. Ik weet niet of dit ook kan bij de 8000. Voordat ik mijn 8080 heb gekocht heb ik dit destijds in ieder geval gecontroleerd.

Op dit forum is ergens een topic te vinden waarin dit uitgelegd wordt. Even zoeken dus. Zo voorkom je dat er "rotte" knoppen en schuiven op de synth zitten. Het is inmiddels een wat oudere bak en daardoor bestaat de kans dat je last hebt danwel krijgt van dit euvel.
 
Klopt.
Ik kocht mijn JP voor een prikkie omdat er cola in twee faders was gekomen.
Deze knoppen gingen stroef en zonden steeds data uit.
Oplossing: Een mailtje naar Vic Metz van Roland en Vinny kreeg 18 nieuwe faders voor nog geen 30 euro. Een avondje soldeerdampzuigen en de JP was weer zo goed als nieuw.
Goeie deal geweest! :eureka:
 
...Op dit forum is ergens een topic te vinden waarin dit uitgelegd wordt. Even zoeken dus. Zo voorkom je dat er "rotte" knoppen en schuiven op de synth zitten. Het is inmiddels een wat oudere bak en daardoor bestaat de kans dat je last hebt danwel krijgt van dit euvel.

Goede tip dct, al moet ik zeggen dat het niet meevalt om het bewuste topic te vinden, maar we zoeken even door.

Klopt.
Ik kocht mijn JP voor een prikkie omdat er cola in twee faders was gekomen.
Deze knoppen gingen stroef en zonden steeds data uit.
Oplossing: Een mailtje naar Vic Metz van Roland en Vinny kreeg 18 nieuwe faders voor nog geen 30 euro. Een avondje soldeerdampzuigen en de JP was weer zo goed als nieuw.
Goeie deal geweest! :eureka:

Denk je dat deze faders nog steeds te koop zijn? Dan houd ik dat iig in mijn achterhoofd.

Iig weer bedankt voor de constructieve antwoorden :mega:
 
ik heb mijn 8080 nieuw gekocht (2500 gulden oid ?) tien jaar geleden en nog nooit problemen gehad met de knoppen. Ik ben dus enigste en eerste eigenaar, altijd zuinig op geweest, misschien scheelt dat wel. Alleen de cutoff heeft het zwaar te verduren soms, maar ook die werkt nog steeds probleemloos :D !
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top