QS6.x, CS1x of X5D voor top-100?

DML

LEKKERRRRRR
Lid sinds
8 december 2004
Berichten
173
Locatie
Koekange
Welke raden jullie aan voor live performance binnen een "top-100-band"?
Ik ben gitarist die er af en toe wat toetsen bij wil doen, dus het is geen hoofdinstrument:
1. Yamaha CS1x (of CS2x), beide heb ik gehad, mijns inziens niet echt roadworthy.
2. Alesis QS6.x (compact en erg stevig), was altijd onder de indruk van de Hammond's
3. Korg X5D (ook compact), ken ik verder niet.

Graag jullie input, wie,wat, waar, welke, waarom, enz.
 
Heb geen idee, maar ik vond je avatar zo leuk dat ik dacht 'laten we hier een lekkere avatars topic van maken'... :W :{

Goed, om dan toch een antwoord op je vraag te geven:
De Yamaha CS1(2)x zou ik niet naar kijken. Ik vind dat nogal slappe bakken, zowel qua geluiden als qua stevigheid.

De andere 2 heb ik wel eens gehoord, nooit in m'n bezit gehad. Als ik uit deze 2 moest kiezen zou ik voor de Korg X5D gaan. Ik was op een of andere manier toch altijd wel een klein beetje onder de indruk van de klank hiervan.

Maar misschien toch nog eens verder kijken. Als je top100 on the road wilt; Yamaha Motif zou zeker een goede keus zijn!
 
Tja, een Motif........ooit......
Zoals je wel ziet, liggen de door mij genoemde synths in een iets andere prijsklasse ;-)
 
Als ik uit deze 2 moest kiezen zou ik voor de Korg X5D gaan. Ik was op een of andere manier toch altijd wel een klein beetje onder de indruk van de klank hiervan.
Ik ben het hier mee eens: voor top 100 muziek en vaak op weg, voldoet een X5D beter. Al heb ik een zwak voor de Yamaha's ze zijn niet stevig genoeg gebouwd om te slepen.

Andere opties: Yamaha Mo6, Proteus 2000 + MIDI keyboard
 
Ik heb de 05R/W (module versie van de voorloper van de X5D). Prima dingetje voor het geld (zelfs nu nog)!
 
De Korg TR61 zou je nog aan je lijstje toe kunnen voegen. Deze is inhoudelijk gelijk aan de Korg X50, maar heeft als extratje's: een joystick en een sequencer. De Korg TR61 is recentelijk uit het assortiment gehaald, maar was oorspronkelijk wat duurder dan de X50. Qua geluid zijn ze hetzelfde, maar ik las op harmony-central dat de X50 wat fragieler aanvoelt.
 
Ik zou kiezen voor de Alesis maar dan de versie 6.1
Die kan je eventueel met Qcards uitbreiden.

Zelf heb ik voor de Alesis QSR een flash card gekocht op ebay met 6 extra banken van 128 sounds elk die direct te beschikking staan.

De alesis klinkt warm, is stevig en wordt te goedkoop verkocht.
 
De Korg TR61 zou je nog aan je lijstje toe kunnen voegen. Deze is inhoudelijk gelijk aan de Korg X50, maar heeft als extratje's: een joystick en een sequencer. De Korg TR61 is recentelijk uit het assortiment gehaald, maar was oorspronkelijk wat duurder dan de X50. Qua geluid zijn ze hetzelfde, maar ik las op harmony-central dat de X50 wat fragieler aanvoelt.

Uhm, klein detail, ik heb het over de X5d, niet de X50. Wat niet wegneemt dat de X50 ook een mooi apparaat is.
 
Zal iig niet voor een CS1x of CS2x gaan. Dan zou ik eerder denken aan de CS6x (bijna zelfde sound enging als de S80 van Yamaha). Stevig gebouwd, lekker klavier. En daarnaast uitbreidbaar met PLG kaarten (zeg maar de AN1x en bv DX7 in je synth). Zag er net één op marktplaats staan voor €375 (wel zonder extra kaarten dan)

Met de andere synths heb ik geen ervaring.
 
X5D klinkt heel leuk, zolang je geen (akoestische) piano hoeft te gebruiken, dus dat is zeker een aanrader.
CS6x is een prachtige bak maar voor jouw doeleinden misschien wat too much, de meerwaarde is de meerprijs misschien niet waard, afhankelijk van de invulling in je band.
CS1x of CS2x zijn toch wel duidelijk budgetbakken, hoewel ze hun momenten hebben, hoor.
Geen ervaring met de Alesis.
 
Ik heb ze allemaal gehad en de Korg X5d en de Alesis QS6.1 op het podium als 2de synth gebruikt.

Het zijn wel allemaal bakken van 10 jaar oud en dito geluiden. Keyboard werk in jouw band moet dus niet een stevig deel zijn, maar voor ondersteuning zijn ze wel geschikt.

Over de Korg X5:
* Steunt erg op de effecten en die vallen in de zaal of in de mix al gauw weg.
* Toetsenbord is iets kleiner van formaat (diepte) en dat speelt op den duur vermoeiend. Ook haal je daardoor niet de snelheid en precisie op van een goed toetsenbord.
* Piano is zwak
* Simpele synth engine
Voordelen zijn er ook: Veel geluiden voor te vinden, Editor voor Windows, 8 keyboard zones.

De OS6.1 is een wolf in schaapskleren.
Gebouwd als een tank en met goede sounds en een bruikbare piano sound.
Verder kun je 16 zones maken en heb je via een ramkaart (Voor 25 euro duikt hij hier en daar wel eens op) eigen samples en sequences inladen.
Zelf zou ik voor een QS 7.1 gaan met 76 toetsen gezien de 16 zones.
Nadelen zijn er ook: Effecten sectie is goed maar erg pittig, het is geen makkelijk toegankelijk synth voor een leek.
Pas in dat geval op dat je geen QS6 koopt, want die mist de piano sample. En de QS6.2 is
minder, deze is gebouwd om het toen noodleidende Alesis weer snel van kapitaal te voorzien. Daardoor is de QS 6.2 uitgerust met maar een cardslot en zijn ook de D/A converters van mindere kwaliteit.

Mijn keuze uit de 3 zou de QS6.1 zijn, maar nog liever de QS7.1
Overigens de eerder genoemde CS6X heeft een hele mooie warme string, maar is toch teveel house/dance ge-orienteerd.

Zelf zou ik toch nog even door sparen en voor een Korg M50 gaan. Trek daar voor het gemak de restwaarde van de machine af en je komt op dezelfde prijs uit.
 
Overigens de eerder genoemde CS6X heeft een hele mooie warme string, maar is toch teveel house/dance ge-orienteerd.
QUOTE]

De meeste van de standaard presets misschien wel, maar je lunt ook de S80 banken inladen (op de piano na dan) en dan klinkt hij toch wel meer pop in mijn beleving.
 
Ik ken de effectsectie uit de QS6 nog wel, in principe gebaseerd op de Quadraverb 2 dus daar wist ik mijn weg wel in te vinden. Mijn gevoel zegt mij ook dat ik voor een QS6.1 zou moeten gaan maar die kom je 2e hands niet snel tegen. De X5d daarentegen weer wel. Of het toetsenbord van de X5d vermoeiend voor mij zou zijn, weet ik niet, het blijft immers voor mij een bij-instrument. Dus ook qua geluiden hoeft het niet super up-to-date te zijn.

Een M50, zelfs een CS6x, is toch echt teveel van het goede, qua budget heb ik dat er ook niet voor over. In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe!!
 
Dan denk ik dat je geen slechte keus maakt iig. Ben benieuwd welke het uiteindelijk gaat worden. Ik denk wel dat je een QS6 kunt vinden, maar dan heb je idd wellicht wel geduld nodig en dat is niet altijd even makkelijk.
 
Tja, een X5d over kunnen nemen voor een dikke 100 eypo...... wat zouden jullie dan doen? ;)
 
Hoi, een Roland JV-80 zou ook wel een mooie keus zijn (een veel betere keus als ik eerlijk ben)

- Niet duur (prijsklasse van Cs2x)
- Kwalitatief goede sounds
- Denk wel road-worthy
- Uit te breiden met extra Rom-kaarten (typ maareens "jv80" in de search-balk van de verkoopthreads)
- Lekkere klank, wel herkenbaar, maar zal niet verzuipen in "band-geweld"
- Allround, van (electr.) piano tot drums, violen tot fluit, pads en synth-geluiden, zit er allemaal in.
- Goed te editten, je kan geluiden stapelen en prima voorbewerken zodat ze goed in de buurt komen van dat "top-100" liedje

Zie hier een voorbeeld-threadje voor een plaatje en de prijs : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=94661&highlight=jv80

De bakkies die je al genoemd heb, zijn eigenlijk meer synth's dan 'stage-piano' als je 't mij vraagt.
Ik zou iig geen CS1x of CS2x willen in zo'n band, eerder een stage-piano.
 
Ik heb een X5DR (de module van de X5D) en CS1x gehad en ik vond de X5DR qua geluid vrij zwak, en de synthengine stelt niet veel voor. Uiteraard hangt het af van wat voor geluiden je wilt, maar een CS1x kan tenminste nog een knappe filtersweep voortbrengen, bij de X5D is het zeer moeilijk om uit de presets te breken en een eigen karakter aan het geluid mee te geven. Misschien dat het voor jouw genre genoeg is, maar op de Yamaha valt in elk geval meer te beleven ook al klinkt 'ie behoorlijk gedateerd inmiddels.
 
bij de X5D is het zeer moeilijk om uit de presets te breken en een eigen karakter aan het geluid mee te geven



Wat zei je? ;)

Als je ze toch naast elkaar gaat zetten: de X5D kan in Combination mode 8x2 klanken layeren, de CS1x 4x1.
Behalve het gebrek aan een resonantiefilter (die wel weer uit bepaalde effecten gehaald kan worden trouwens) weet ik niet wat de CS1x nog meer kan dan de X5D? CS1x heeft wel wat meer draaiknoppen natuurlijk, maar aan de andere kant breken die nogal vlot af als je er wat ruw mee omgaat :D
 
Ik beaam het verhaal over de Roland JV80.
Ik heb zelf de JV90 gehad (76 toetsenversie van de JV80). En als beginnende toetsenist voor hetzelfde gebruikt.
Doet z'n werk prima. Maar is wel al meer dan 10 jaar oud.. Is wel te horen aan de sounds.
Heb 'm destijds voor €100,- gekocht en voor €300,- verkocht en daarmee m'n S80 gefinancierd (welke nu weer te koop staat). Dus prima voor jouw prijsklasse..
 
Back
Top