motif XS rack. wijzigen volume per layer in multimode

jochemmol

Ingeburgerd
Lid sinds
7 Maart 2007
Berichten
35
Ik heb vorige week een topic geopend over het kopen van een Motif.
Dit omdat ik het zat ben om constant mijn zware keyboard ( MO8 ) de trap af te tillen.

Ik wilde daarom een lichtere Motif 7 kopen.

Ik heb de prijzen bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het kopen van een rack ook een optie is. Ik heb een oud licht keyboard met MIDI aansluiting.

Ik ben gaan kijken naar een XS rack omdat ik de piano sound erg goed vind klinken.

Wat ik op mijn MO8 veel gebruik is de peformance mode. Ik kan dan 4 layers over elkaar leggen en met de volume faders direct het volume per layer regelen.
Ik ben gaan zoeken of dat ook met de Motif XS rack kan.
Ik heb gevonden dat het in multi mode mogelijk is.

Ik kan alleen nergens goed vinden of je de volume aan en uit kan zetten per layer.
Ik heb wel gevonden dat je per VOICE een volume kan instellen vanaf een 'externe' controller. Als je die VOICE gebruikt heeft deze de 'volume' controller knop instelling.

Dat zou betekenen dat ik met een externe controler kan gebruiken. Maar hier komt het probleem.

Ik weet neit hoe ik dat zou moeten aansluiten. Ik wil namelijk het Rack stand allone gebruiken. Dus ik heb de midi IN nodig om mijn master keyboard aan te sluiten.

Ik kan dan niet mijn controller aansluiten (ESI keycontrol 25).

Heeft iemand hier ervaring mee. Of is dit iets wat de motif XS rack niet kan? Wat dus 'extra' zit op de motif XS?
Weet iemand hier mee over?
 
Als ze het hier niet weten dan kan je evt hier ook kijken. Daar weten ze er ook wel veul over.

www.motifator.com
 
Op sounds-vlak is alles gelijk tussen de toetsenversies of de Rack, dus wat je kan kan sowiezo.
Je wilt dus zowel een masterklavier als je controller aansluiten? Dat kan toch, alleen ff opzoek gaan naar een Midi-Merge kastje.
Daar sluit je de midi-out van je ESI Control 25 en van je masterklavier op aan, en van dat midi-merge kastje gaat er 1 midi kabel naar je Rack.

Nogmaals alle functies zijn gelijk tussen de "XS'n" in de voice, performance en multi, dus laat je fantasie de vrije loop. Lekker met de editor alles voorbereiden en op naar je gig;-)
 
Ja ik had op motifader gekeken.
Ik heb alle handleidingen doorgelezen maar kan nergens vinden waar staat dat je live het volume tussen de layers kan regelen.

Wel dat je bij het instellen het volume kan doen bij het 'editen' van je 'multi'

Maar nergens waar je in kan stellen dat het achter die 5 knoppen 'zit'. Of hoe je dat kan regelen.

Ja de vraag is of een midi merge helpt. Want als ik de werking van dat ding 'bedenkt' merged hij alle medi events van 2 of meer ingangen naar 1 uitgang.

Ik vraag me dan af of je kan instellen welke ingangs midi event op welke channel op de uitgang komt. Als hij standaard alles op alle channels zet kan ik met mijn masterkeyboard 'per ongeluk' mijn volume uitzetten
 
Als het op de MO kan met schuiven, dan zal dat beteken dat er waarschijnlijk een CC bericht wordt uitgestuurd. Wellicht kun je de code van dit bericht per schuif uitzoeken door in een sequencer alleen de beweging van de schuif op te nemen en dan vervolgens een midi compensitie naar de rack te sturen met daarin ook de CC bericht voor de schuif/fader om te kijken of dit werkt. Als dit werkt kun je deze CC toekennen aan je controller...of denk ik te simpel?
 
je moet die 4 afzonderlijke volume via de editor aanpassen dat is het makkelijkste..Dat is geen optie begrijp ik..

Of op 4 verschillende kanalen CC7 sturen....via je keyboard.

Een mergebox werkt prima ook hoor btw..ik heb er een tussen mijn amt8/pg1000 en de Varios D50 zitten. Is net of je synth dat 2 midi inputs heeft.

Op de rack zelf:

van de 5 knoppen is de laatste knop volume (daar kan je heen steppen met select).
Met cursur Links of rechts kies je de part. Dus als je hem met de Cursus helemaal links knalt..heb je part 1--> knop 5 is volumecontrol part 1...cursus naar rechts, knop 5 is volumecontrol part 2 etc...

Maar zonder editor is het echt een playback bak vind ik...
 
Het probleem is dat ik op verschillende keyboards speel. Dus de MO8 schuifen kan ik niet gebruiken.

ik zou dus de ESI kunnen aansluiten op een meged box en dan via de editor instellen dat het volume aangepast moet worden voor part 1 met die knop prt 2 enz.

Of ik zou in de edit mode snel kunnen switchen tussen de parts en dan het volume switchen.

Dat is niet ideaal. maar zou een optie kunnen zijn.
Maar kan je de 5 knoppen van het rack niet extra kunnen definieren of staat dat echt vast.

Waarschijnlijk kan ik met de editor op mijn mac dan instellen dat (learn functie) dat het volume geedit moet worden met knop (draai ik aan).
dat kan ik dan opslaan in het RACk als multi 1 en dan als ik het aansluit zonder de editor is dat opgeslagen in het rack?

Klopt mijn denk wijze of is altijd een computer nodig hiervoor?
 
Het probleem is dat ik op verschillende keyboards speel. Dus de MO8 schuifen kan ik niet gebruiken.

Ik bedoel dat je de schuiven van je MO8 eenmaal gebruikt en opneemt in je sequencer om te kijken welke CC nummers ze gebruiken. Dan kun je deze codes toekennen aan je controller om de Motif XSr te bedienen. Dan kan zeg maar de MO8 in de spreekwoordelijke hoek.
 
van de 5 knoppen is de laatste knop volume (daar kan je heen steppen met select).
Met cursur Links of rechts kies je de part. Dus als je hem met de Cursus helemaal links knalt..heb je part 1--> knop 5 is volumecontrol part 1...cursus naar rechts, knop 5 is volumecontrol part 2 etc...

dus......4x naar rechts of links drukken en je bent er ....
 
Inderdaad.

Het is waarschijnlijk niet ideaal omdat als je live speelt en layer 1 zachter moet en layer 3 iets harder is dat lastiger ( heb maar 2 handen :)) omdat ik dan met de knoppen moet switchen. Kies ik voor multi 2 en ga weer naar multi 1 dan moet ik weer de edit venster openen om het volume aan te kunnen passen.

dat zou ik moeten proberen.

Weet iemand over er bij eht instellen van de midi controllers er net zoals in mainstage een learn functie is?
Dan kan ik gewoon met mijn knopjes werken.
 
als je op die esi (ik zie dat ie 8 knoppen hebt) gewon bijv knop 1-4 mapt als midichannel 1-4 cc7? dan ben je er toch ook, je master volume is een pot die buiten de ccs om valt

die 5 pots op de xs-r zijn hardmapped btw kan je niet veranderen
 
Klopt. Maar ik kan dat niet instellen op de ESI. Athans dat is me niet gelukt.
In main stage (logic) doe ik via een learn functie de actie volume layer 1 toewijzen aan knop 1 enz.

De vraag is of dat gemakkelijk kan met het Rack of dat ik in de ESI instellingen moet wijzigen.
Dus de helft van mijn start vraag is beantwoord.

- kan er live volume gewijzigd worden op de XS rack multi stand -> JA
- Hoe aan te sluiten als ik een ESI en een master keyboard gebruik -> midi merge box gebruiken.

Nu is de vraag hoe gemakkelijk kan je in VOICE mode de juiste knop instellen en werkt dat dan ook in multi.
 
Ik ben bezig geweest met mijn ESI control.
Ik krijg het niet voor elkaar om de verschillende controllers te mappen naar verschillende midi channels.

Ik kan de channels wel wijzigen maar dat geld dan voor alle controllers.

Ik kom er niet goed meer uit.
Ik wil dus het volgende.

3 sounds layered: Piano (1), pas (2), orgel (3).
Nu wil ik heel snel kunnen switchen van het volume van de sound.

Het is daarom geen optie omdat via de select knop op het rack te doen. Wat is een gebruikelijke manier om dat voor elkaar te krijgen?

Ik had nog een 2e vraag. Op de motif zelf heb je het concept 'master' hierin zet ik al mijn presets op een eigen instelbare positie. Ik kan dit nergens terug vinden in de handleiding van de XS.
Is dit wel aanwezig in de XS rack?
 
Back
Top