goedkope handige hardware sequencer

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
maak allerlei soorten muziek (techno, klassiek, improvisatie, new age etc etc) en heb een allegaartje aan synths en doe eigenlijk sequencing op pc

maar op live snel te werken (en eventueel om software wat handiger aan te sturen) zou ik misschien terug een hardware sequencertje kopen. de inwendige sounds zijn niet zo belangrijk (synths kunnen met niet schelen, heb ik genoeg extern) maar mochten de drums wat te doen zijn is dat mooi meegenomen

ik had jaren geleden de rm1x (vond die wel handig werken maar geluid was wel cut) je hebt die mc505 en 808 (maar ik weet niet of die op sequencing nivo zelfde kunnen als de rm1x) en je hebt de rs7000 (opvolger van rm1x, kan samplen - alhoewel ik niet weet of het wat de moeite is, maar ik weet niet of die op sequencingnivo veel meer kan dan de rm1x) . zijn er nog andere keuzes? (electribes zijn geen optie, wil echt wel wat synth patroontjes en zo kunnen aansturen, die langer zijn dan paar maatjes)

qua prijs lijkt de rm1x me zowieso het beste, maar is die mc808 wat? hoe gaat dat met de samling? kunnen samples worden opgeslagen, of moeten die telkens opnieuw worden geladen?
 
rs-7000 lijkt qua sequencer meen ik erg op de rm1x. Wat dacht je van een MPC-500? Beetje drums samplen, prima midi sequencen. Misschien een Alesis MMT-8, ultrasimpel en betaalbaar.

mc-808 kan ik niks over zeggen...
 
hoe is de mpc500 sequencing? ook goed voor noten? handig in gebruiksgemak? beter dan de rm1x? blijven samples bewaard of moeten die elke keer worden ingeladen?
 
Zijn de mpc's niet meer gericht op drums? ik zou graag beetje noten kunnen sequencen ook ,en meer dan patroontjes van een maat. in rm1x ging dit behoorlijk ver als ik me herinner
 
hoe is de mpc500 sequencing? ook goed voor noten?
prima voor noten.

handig in gebruiksgemak?
MPC's zijn over het algemeen prettig in het gebruik.

beter dan de rm1x?
Sinds ik mijn MPC-1000 terugkreeg heb ik mijn RM1X niet meer aangeraakt, behalve gisteren toen ik hem tegen een synthje ging inruilen.
Maar ja is wel een beetje subjectief hoor.
Ik vind MPC's prettiger werken dan andere grooveboxen.

blijven samples bewaard of moeten die elke keer worden ingeladen?
Die moeten worden ingeladen na opstarten.
 
Je hebt ook een mini RM1x in pocketformaat de QY70 en QY100 van Yamaha waarvan er nog een te koop staat op het forum *toevallig* ;)

Grotere QY's (inderdaad de 700) zijn volgens mij ook erg leuk. Vond het live transponeren en wijzigen van accoord een erg leuke benadering van muziek maken. Cubase vind ik toch meer een soort boekhouden van MIDI data.
 
De QY-700 is ook een zeer overzichtelijke en uitgebreide sequencer. Met groot scherm en miniklavier. Een directe concurrent van de Roland MC-80. Ik had geen interne klankbron meer nodig en heb net de Roland MC-80 op de kop kunnen tikken in Frankrijk. Die heeft een optionele klankbron, is wat kleiner, heeft ook een kleiner scherm, geen midiklavier en een beperktere midi-routing, maar heeft wel een arpeggiator,opties voor scsi en een 2.1 GB harde schijf. Ik heb er 250 euro voor betaald inclusief scsi en hd. De MC-80 valt positief op door de makkelijke bediening. Dit is mijn eerste Roland waar ik zonder handleiding mee kan werken. Ik heb met MPC-4000 slechtere ervaringen. Hij kan meer, maar je hebt de handleiding echt nodig. Voorbeeld: veel functies gebruiken een uitklapscherm (window) en je moet uit je hoofd leren welke dat zijn.
 
wat kunnen die qy's dan meer?

Ik ken de RS-7000 en RM1x niet goed genoeg, maar als ik de plaatjes bekijk dan zijn de QY's heel erg gericht op het arrangeren in toonhoogte en accoordprogressies, zeg maar dat trucje wat Legowelt minimaal een keer per track toepast.

Bij de QY70/100 heb je een beperkt aantal parts (Intro, A, B, A-->B, B-->A, Outro) waar je patterns onder kunt zetten van een x aantal bars allemaal in C maj, waarbij je door heel de track heen toon en accoord variaties kunt programmeren en solo's over heen kunt opnemen. Hij past automatisch al je parts aan.

Het lijkt beperkter dan het is, maar je kunt 80% van alle dance/popmuziek hier mee coveren. De QY700 heeft minder limitaties dan de 70/100's, maar die ken ik niet hands on. De RS7000 en RM1x zijn meer dance/groove machines en zijn minder gericht dus op compositie en harmonie.
 
De QY700 heeft minder limitaties dan de 70/100's, maar die ken ik niet hands on. De RS7000 en RM1x zijn meer dance/groove machines en zijn minder gericht dus op compositie en harmonie.

Dat denk ik ook... Ik denk dat als er een vergelijking mogelijk is, de RS7000 en RM1x 'Ableton in een Doosje' zijn terwijl de QY700 'Cubase in een Doosje' is. De RS (en de Rm1x) zijn ook veel meer van het alles-in-1 workstation concept, terwijl de QY in eerste instantie een sequencer is, met wat geluidjes er bij. De QY ziet er ook heel veel gaver uit, maar dat terzijde :D
 
Die noeste transport knoppen commodore 64 stijl zien er gewoon sexy uit, ook echt bedoeld voor heavy usage :okdan:
 
ik heb hier een ASQ10, een MC500 mkII, een MMT8 en een QX5FD

als je vragen hebt over 1 ervan kan ik vast wel antwoorden ;)
 
Ja die heb ik wel: die mc500 mkII, is die geschikt voor live gebruik, dwz kan die loopen, realtime patterns wisselen, editen en zo?
 
De RS7000 is toch wel de beste hardware sequencer die er is om LIVE een set mee neer te zetten of om thuis te jammen en te experimenteren. De manier van patterns opslaan is veel eenvoudiger dan bij MPC (heb ik vorig jaar even in mijn bezit gehad). Je moet niet alles apart gaan saven, gewoon 'save track' en hij slaat alles op de juiste plek op...

Als je dr eentje kan vinden in goede staat!

Wil het nu net lukken dat ik er eentje te koop staan heb...

Ok ok ik ben dus niet onbevooroordeeld... de reden dat ik hem wegdoe? Ik mààk geen muziek met de RS7000 (naast jammen)... ik track alles vanuit de pc, en het is makkelijker om het live-aspect dan ook daarop te blijven baseren... Maar doordat ik beide apparaten (RS en MPC) gehad heb vind ik de RS toch wel veelzijdiger. De MPC is een betere sample-tool by far, maar de RS is een ferm veel betere live-sequencer, met dezelfde sample-mogelijkheden, alleen wat trager in het bewerken van die samples...
 
Ja die heb ik wel: die mc500 mkII, is die geschikt voor live gebruik, dwz kan die loopen, realtime patterns wisselen, editen en zo?



de mc500 kan loopen.
heeft wel geen patterns(tenzij voor de beats) en je kan die ook niet realtime wisselen/editen etc..

de QX5FD heeft wel flexibele features en je kan riffs maken (= patterns) die je er on-the-fly live kan ingooien. dixit de manual, ik heb het nooit gedaan :)

de mmt8 is natuurlijk de live sequencer bij uitstek, maar is wel heel erg simpel.



Ik koos voor de combi ASQ10 + MMT8 uiteindelijk. gaat goed samen.
de 2 andere zijn met rust..
MC500 heb ik altijd graag mee gewerkt, de QX5FD nooit, maar dat kan aan mij liggen.
 
:confused: MPC 500 mk2

Daar is toch maar 1 versie van?
 
Back
Top