beste fm-synth ooit?

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
ik had vroeger de fs1r, maar heb die met spijt in het hart weer verkocht. ondanks de vervelende interface vond ik die wel fantastisch klinken..

uit fm7 komen leuke geluiden, maar ben niet helemaal onder de indruk.. de nieuwe versie (fm8 of 9 sla me dood) lijkt me misschien wat beter en prijs kwaliteit zeer sterk

ik veronderstel dat het op dit terrein tussen yamaha synths zal gaan?

iemand anders voorkeureN?
hoe klinken de fm-synths die je uit de nord modular of uit reaktor haalt?
 
uit fm7 komen leuke geluiden, maar ben niet helemaal onder de indruk.. de nieuwe versie (fm8 of 9 sla me dood) lijkt me misschien wat beter en prijs kwaliteit zeer sterk
Het is voornamelijk bedieningsgemak wat je er bij krijgt en de Kore-geluidsbrowser. Ik heb FM7 ook gehad en de interface is verbeterd (maar IMHO nog niet optimaal - als het een Massive-achtige interface had gekregen was het misschien nog beter geweest).

iemand anders voorkeureN?
hoe klinken de fm-synths die je uit de nord modular of uit reaktor haalt?
Absoluut niet verkeerd! Ik heb een Micromodular en iemand is ooit eens zo aardig geweest om een DX7-conversiescriptje te schrijven dat een hele ris DX7-patches om heeft gezet naar Nord Modular patches. Sowieso klinken de classic en de G2 anders qua karakter, dus daar heb je ook nog keuze in. De omgezette 6-op SolidBass (origineel 4-op) preset schopt op de Micromodular lekker hard als ik 'm vergelijk met die van de 4-op van de TX81Z en FB-01.

Omdat het hier een "domme" conversieslag betreft zitten er wel een hele hoop overbodige modules in - waar je bijvoorbeeld mee geconfronteerd wordt is keytracking (wat de originele DX7 toeliet om een split te emuleren, dus een andere patch links als dat er rechts zat). Als dat niet wordt gebruikt (of er staan gewoon een stel operators helemaal uit) ben je nog bezig om die modules eruit te halen. Het feit dat je de ratios en routings kunt toewijzen aan knopjes maakt al een hoop verschil voor het sounddesign wat je er op doet.

Ga je echter van scratch aan de slag, dan kun je proberen de bestaande DX7-algoritmes te volgen of je kunt zelf algoritmes bouwen (bijv. met meerdere feedback-loops).

Omdat de FS1r ook nog die formants erbij heeft (en 8 operators in totaal) is er eigenlijk geen fatsoenlijke vervanger. Ik heb 'm ook mogen horen op een meeting, en ik was erg onder de indruk; jammer dat het er naar uit ziet dat Yamaha hier nooit meer iets mee gaat doen.

Gaat het om traditionele 6-ops, dan is de TX816 de heilige graal en de TX802 de beste optie voor het budget. De 802 (en DX7II) doet er nog iets leuks bij - Unison. Dit werkt verbazend goed; FM kan opeens overtuigende koor-achtige geluidjes doen.
 
Choirs waren toch nooit beroerd? Een chorusje er zelf achter plakken moet de meesten hier toch wel lukken ;)

De DX-1 blijft toch gewoon de ultimate FM synth. Alles de overtreffende trap. Keyboard, D/A's, interface. Houten zijkantjes! En so what dat het maar 6 op sinus FM synthese is, het is gewoon een prachtig instrument.
 
Doet u mij maar een Yamaha HX-1.

hx-1-full.jpg
 
Ik heb qua FM alleen de FS1R en vind dat een zeer interessante synthesizer. Inderdaad niet makkelijk te programmeren, from scratch eigen patches maken is iets wat je niet even gauw doet. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn creaties zich vooralsnog beperken tot noise, drone of bellsounds :D

Door z'n gigantische hoeveelheid preset tones met elkaar te layeren / combineren kun je er op een simpeler niveau ook al heel veel mee. Er valt op die manier nog genoeg te sleutelen aan je patch zonder dat je diepgaand FM aan het programmeren bent. Belangrijkste is echter dat hij erg goed klinkt en ook nog eens een zeer puike FX sectie heeft.
 
Hooihuis gewoon analoog proberen fm met je modulars.
Zo krijg je het mischien ook wel sneller onder de knie.
Hoewel analoo het wel een stukje anders is en de meeste analoge synths niet zo een mooie fm klank hebben.
 
Hooihuis gewoon analoog proberen fm met je modulars.
Zo krijg je het mischien ook wel sneller onder de knie.
Hoewel analoo het wel een stukje anders is en de meeste analoge synths niet zo een mooie fm klank hebben.

Ja met analoog / modular is het allemaal wat makkelijker en hands-on. Het principe van FM is ook niet zo moeilijk natuurlijk, maar door de beperkte interface van de FS1R (wat de topicstarter ook al aangaf) is het gewoon lastig en tijdrovend om geheel eigen klanken te maken. Het is natuurlijk wel 8 operator FM met voor alle operators diverse envelopes etc.... met die kleine rotknoppies en via het beperkte display ben je dat na een tijdje gewoon zat :D Maar die vage noisescapes die ik er wel uithaal vind ik ook al okee hoor, ik hou toch van die geluiden, of het nou analoog is of digitaal.

De FM op bijvoorbeeld de M5 vind ik wel mooi hoor, erg rauw en lekker. Met sinewaves is het uiteraard het subtielst.
 
ach-wat-weet-ik-er-eigenlijk-van: SY77/99 waar FM met AWM (samples voor de niet yamaha kenners) te combineren is tot RCM synthese. Maar je kunt ook puur FM doen of puur romplee-en.

SY's gaan voor absolute bodemprijzen en ik denk niet dat je iets interessanters gaat vinden qua FM voor die prijs....

Kleiners dan weer wel...


TG77 bv :-D


Maar ja, altijd gezeik met de displays en disk drives. Jamzer.

edit: de SY99 heeft beduidend betere effect processoren dan de SY77 overigens. Lekker rauw. SY77 effectjes zijn "meh-alles-beter-dan-niets" in mijn optiek.
 
Ik ben het eens met L56. Vorig jaar ben ik teruggekeerd naar FM met de SY-99. Ik heb vroeger jarenlang een DX-21 gehad en daarna de PG-150DX in de CS-6x. Maar de SY klinkt toch het beste. De Korg Oasys kan ook klanken van de DX-7 omzetten. Heeft iemand daar ervaring mee? Niet dat ik er een ga kopen....
 
Choirs waren toch nooit beroerd?

In de volgorde:

- sample-based
- wavetable
- FM
- subtractief

Een koor bestaat uit een hoop mensen met allemaal een net andere stem en wat breath noise; sample-based kan dat het beste doen omdat je daar alleen maar hoeft te zorgen voor een seamless loop.

Bij FM kun je heel specifiek een stukje ruis toevoegen, maar je hebt unison nodig om die meerdere mensen te simuleren.

Analoog doet het eigenlijk het minst goed, omdat je daar vrijwel altijd met een filter zit zonder formanten en zo. Bij wavetables kun je de formanten in de table inbakken en dan heb je maar 1 of 2 tables nodig die je ongelijk tegenover elkaar moduleert. Dan is het een beetje reverb en klaar.
 
@ Yoozer: Of je gebruikt een paar bandpass-filters die je naast elkaar op specifieke frequenties tuned, of een formantfilter, of een resonator.
Dat valt allemaal nog in 'substractief' territorium (als je bedoelt, 'klassieke' synthese). En daarmee is choirs maken echt bijzonder effectief.

Zie: http://www.marksmart.net/sounddesign/choirsounds/choirsounds.html

... IMHO stukken makkelijker dan met FM synthese, waar je in de meest essentiele vorm helemaal geen filters tot je beschikking hebt.
Dat een FS1r nou bijzonder goed is met koortjes, komt ook vooral omdat het apparaat specifiek naast 'gewone' FM operators ook formant operators kan gebruiken. Maar zoals je zegt, Yamaha is soms een koning in het ontwikkelen van technologie die ze daarna nooit meer vermarkten. Aan de andere kant, met FM synthese hebben ze toch behoorlijk hun best gedaan (tot en met de technologie die je in hedendaagse mobiele telefoons tegenkomt).

Hij is weer fijn Hanz!

Jaja, 16 (!) operators per stem. Beat that! :P
 
Laatst gewijzigd:
Ja ik beoordeel choir sounds dus niet op het feit of ze zo veel als mogelijk als mannenkoor karrenspoor klinken he ;)
 
Aha, niet de enige die de marktplaatsen afschuimt, vemoed ik zo... ;)

Je ziet ze wel eens vaker, niet altijd zo uitgebreid met het volpedaal, maar vaak wel onder de 1000 euro.
Ik zou er best (erg graag) één willen, maar gezien de omvang zou ik dan m'n Eminent 2500 ervoor moeten opgeven, en da's toch best een offer...
 
Volgens mij klinken die fsr1 veel cleaner dan de oude dx series. Mijn dx200 klinkt iig een stuk slapper dan me tx81z of dx 100.

Wil een nordlead weleens naast een tx81z horen. Volgen mij klinkt die tx81z toch harder. Iig in de mix.
 
Anders vooral(iig dan mn TX81Z die er naast hangt). Hij klinkt vooral dynamischer en een stuk voller, maar kan evengoed net zo ranzig klinken. Zelfs de filters zijn niet misselijk en je kan werkelijk alles instellen. Het enige wt je mist is de ruis eigenlijk. Slotsom is dat qua geluid het veruit mn best klinkende synth is, wat met breed waaierende tapijten het best tot zn recht komt. En dat komt niet door de fx zoals bij de meeste bakken die sterk in pads zijn maar puur door de synth zelf. En oh ja, de fx zijn ook uiterst bruikbaar ;)
 
Overigens zou een goede editor voor OSX wel fijn zijn, degene die ik tot nu geprobeerd heb zijn echt onwerkbaar(vooral patches switchen gaat nergens echt fijn)
 
Back
Top