kurzweil k2600 vs k2661

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
ik heb reeds een k2000 en vind die zo fantastisch dat ik er nog een k2600 of k2661 zou bijkopen, maar weet niet goed welk model te kiezen

- heb al heel wat sites op net afgestruind naar info, maar ben er nog niet uit

-- de k2661 heeft slechts 61 synthtoetsen en geen ribboncontroller (interesseert me ook niet gebruik dat zelden)
- k2661 kan geen interne (dus wel externe?) harddisk inbouwen
- de k2661 heeft dan wel weer voordeel dat alle rombloks zijn ingebouwd, maar ik heb gehoord dat bij de laatste modellen die nu verkocht worden van de k2600 dat er ook enkele extra inzitten
- heeft de k2661 niet standaard meer pram?

- zijn er nog verschillen? tips? meningen?
 
Het verschil in specs weet ik niet zo,
maar een K2661 en K2500 of K2600 zijn nog altijd
wel serieus overpriced volgens mij !!

[URL="http://www.musicstore.de/[/URL]
Zoek op 'K2600'
 
tweedehands is dat toch te doen?
ma ja inderdaad kurzweil is duur
erg verhelderend was die site niet hoor
 
staat een 2661 bij thomann voor 1666,- maar hebben geen sampling optie meer. Uitverkocht zeggen ze.
 
Een K2600 of K2661 klinkt anders dan een K2000 dit
is misschien niet wat je zoekt.
De K2500 komt meer in de buurt van de k2000 mede
omdat die ook gebruik maakt van de oude digitech effect
unit die ook in de k2000 zit.
Je kunt ook een KDFX kopen bij de K2500 en dan kom
je weer in de buurt van de K2600.
De K2600 kan wel de Digitech naboosten maar de klank
blijft anders.
 
Een K2600 of K2661 klinkt anders dan een K2000 dit
is misschien niet wat je zoekt.
De K2500 komt meer in de buurt van de k2000 mede
omdat die ook gebruik maakt van de oude digitech effect
unit die ook in de k2000 zit.

==>> wat is het verschil van klank dan tussen de 2600 en de 2000? je bedoelt dat hij MET effecten anders klinkt? de basisklank hebben ze toch niet veranderd hoop ik?

==> mmm voor de effecten hoef ik de k2000 niet ,die zijn namelijk verschrikkelijk slecht. vind het gewoon een synthese-beest.

==> ik dacht dat de k2600 en 2661 veel meer algoritmes hadden dan de k2500, of vergis ik me?
==> het is namelijk vooral voor het surplu aan algoritmes dat ik er de k2600 bij wil..

De K2600 kan wel de Digitech naboosten maar de klank
blijft anders.
je jbedoelt dat die in KDFX kan worden nagemaakt?

- heb ik om externe bronnen door de KDFX te sturen de sampling-optie nodig of niet ?

- die 'live-mode' op de k2600 heb ik nog niet goed begrepen wat dat is

iemand anders nog ervaringen?
 
Volgens mij kun je de Kurzweil VAST reeks
evengoed vergelijken met de Virus reeks ...

De virus TI heeft 'meer' van alles,
net zoals de K2661 tov de K2000...

En elk model heeft z'n eigen karakter,
maar onderling hebben ze toch 't meeste gemeen
tegenover synths van verschillende fabrikanten te vergelijken...

Ik zit al jaren uit te kijken naar een K2661,
zeker omdat het keyboard v/d K2500 en K2600 te groot is voor mijn setup.
Maar ik heb 10 jaar geleden al teveel betaald voor m'n K2000,
en nu ga ik dat weer niet doen voor een K2661...

maw. Ik vind de kurzweil VAST reeks nog altijd over-priced!

't zijn wel mega uitgebreide dsp algoritmes,
het beste library managment, enz..
maar kwa klank is m'n K2000 één van m'n minste,
al heb ik er mss wel 1000 uren aan gespendeerd
om er trance en techno klanken uit te krijgen zoals heden zoveel gebruikt...

M'n JP8080,VirusC,AN1X en zelfs de MC303 vind ik veeeel beter klinken...
En volgens mij moeten de standaard klanken van de K2XXX je wel erg
aanspreken om een meer uitgebreide VAst aan te schaffen...

Dus is mijn vraag over de aankoop van een K2661 is:
is't wel waard om er €1800 aan te spenderen,
als je 'op dezelfde pagina' van de catalogus de nieuwste modellen
van Roland, Korg, Clavia en Yamaha kan vinden voor mss wel minder j€uro's...
 
==>> wat is het verschil van klank dan tussen de 2600 en de 2000? je bedoelt dat hij MET effecten anders klinkt? de basisklank hebben ze toch niet veranderd hoop ik?

==> mmm voor de effecten hoef ik de k2000 niet ,die zijn namelijk verschrikkelijk slecht. vind het gewoon een synthese-beest.

==> ik dacht dat de k2600 en 2661 veel meer algoritmes hadden dan de k2500, of vergis ik me?
==> het is namelijk vooral voor het surplu aan algoritmes dat ik er de k2600 bij wil..

je jbedoelt dat die in KDFX kan worden nagemaakt?

- heb ik om externe bronnen door de KDFX te sturen de sampling-optie nodig of niet ?

- die 'live-mode' op de k2600 heb ik nog niet goed begrepen wat dat is

iemand anders nog ervaringen?

Juist die effect unit van de K2000 maakt dat die idd anders klinkt
maar daardoor heeft die ook wat karakter.
De K2600 heeft tevens een andere opbouw wat betreft electronica en filters die zijn ook anders en zover ik weet is het mij niet gelukt om de k2000 klankt over te brengen
op de K2600 , met de k2500 lukt dit aardig maar ook hier zijn
intern veranderingen die er voor zorgen dat de k2500 weer anders klinkt.
Het zou mooi zijn als je met de k2600 zowel de k2500 als
de k2000 kon vervangen maar helaas.
Er zijn door de jaren heen andere onderdelen gebruikt al is de Basisklank
het zelfde gebleven je hoort duidelijk dat ze stuk voor stuk anders
klinken.

Bij de K2600 heb je ook zoiets wat betreft het moederbord zo heeft
een paarse k2600 en ander moederbord dan een zwart met groen model
en deze laatste zou vooral in het laag verder doorlopen.
 
Ik heb een K2661S , dus met sample optie.

En als je 'm goed programmeert kan je er zeker wel techno en trance sounds mee maken. Desnoods laadt je wat rauwe samples in eender welke stijl in en je kan verder.
Ik heb me even moeten verdiepen in de algos en dan de KDFX routing... dat was ff slikken! Maar klankmatig wordt het echt wel inspirerend...
Op de Kurz heb ik in 1 week tijd meer songs gemaakt die inspiratie gaven dan op mijn vorige workstations.. door de vette sound.

Maar ik moet toegeven: ik had zelf graag veel meer ROM samples gehad om mee te werken (sounds te programmeren).
En als je wat inspiratie mist is bv de KARMA op de M3 een goede opkikker.
Heb je niet op de Kurzweil.

De sound daarentegen is dus echt wel vol en heeft karakter. Niet zo'n punch als mijn SY99 maar meer dan punch genoeg om samples en sounds goed te doen klinken in een mix.

Ik heb deze K2661S al een keer te koop gezet maar er kwam niet veel respons op.
Waarom te koop gezet? Wel, ik zie die PC3 wel zitten eventueel.
Maar ik heb er geen haast mee. Ik zit wél te wachten op een eerste hint van een nieuw Kurzweil workstation, de K2600 opvolger.

Laten we het zo stellen: Ik heb Yamaha, Roland, Korg workstations gehad. Zelfs de sound van de M3 was niet wat me bekoorde, leek nog vrij sterk op de Triton sound al was het beter.
Tot ik dan de Kurzweil na enkel reviews te lezen online heb besteld.
Daarna duurde het even voor ik 'm wat door had, maar nu houd ik het het liefst bij Kurzweil qua sounds en mogelijkheden. De sound vooral! Zo musicaal en vol!

Wat ik dan zeker wel mis: de K2661 was de laatste in het rijtje van de K26xx reeks en heeft dus ook nog geen USB, enkel Smartmedia en daar vind je amper nog kaartjes voor. Dat vind ik wel een dikke ellende eerlijk gezegd.
Kijk je dan naar de M3 heb je alle VST/USB connectivity die je wilt.
Ik zou de M3 vooral kopen om te koppelen met de Kurzweil sound engine.

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening ....
 
De K2600 heeft tevens een andere opbouw wat betreft electronica en filters die zijn ook anders en zover ik weet is het mij niet gelukt om de k2000 klankt over te brengen
op de K2600 , met de k2500 lukt dit aardig maar ook hier zijn
intern veranderingen die er voor zorgen dat de k2500 weer anders klinkt.
Het zou mooi zijn als je met de k2600 zowel de k2500
==> hoe zou je het verschil in klank dan beschrijven? ligt aan de D/A convertoren of wat? aan de samples zelf kan het toch niet zo liggen, want ik denk niet dat die zo zijn veranderd.. ik heb vroeger een k2000 gehad en heb nu een k2000vp (die de samples heeft van de k2500) en dat is bijna krak hetzelfde..

==>>je bedoelt dat het timbre van het instrument zelf wat verschilt? is het een groot verschil


..
Dus is mijn vraag over de aankoop van een K2661 is:
is't wel waard om er €1800 aan te spenderen,
daar heb je natuurlijk gelijk stephen, iets dat ik in overweging moet nemen.; maar ik had gehoopt hem toch iets goedkoper te vinden dan 1800 (1200 of zo of is dat niet realistisch?)

Ik heb deze K2661S al een keer te koop gezet maar er kwam niet veel respons op
voor hoeveel was dat dan?

- wat me vooral boeit is wat de nieuwe algoritmes er precies in de k2600 ten opzichte van de k2000. zijn dat extra filters, of andere enveloppes of totaal freaky dingen?
 
Het is de combinatie van de betere sound engine (triple layers!), meer geupdate algos en filters, de uitgebreidere ROMset en de DA converters natuurlijk die hierbij 24bit zijn wat veel meer dynamiek geeft.
De Kurzweil sound is meer een tube achtige volle sound, en niet zo die heldere meer digitale sound zoals een Korg. Daar hou je van of niet. Ik ben er fan van, maar zoals altijd wil ik het niet als enige sound.

1200 EUR voor een K2661 tweedehands is niet echt realistisch. Dat WAS realistisch toen Kurzweil aan het doodbloeden was... maar nu zijn ze terug en is de waarde ook terug op peil van die dingen.
En het is zo: een Kurz kan vaak nog makkelijk concurreren zelfs met de huidige workstations. Hij heeft alleen geen flashy scherm van 10 inch of geen kleurenscherm. De K26xx reeks heeft zelfs nog een beter scherm als de nieuwe PC3X.

De K2661 heeft wat betere filters gekregen tot en met OS 1.30 en de KDFX sectie heeft beestig goede effecten waartussen freaky dingen zitten.
En met de sample optie kan je elke audio input live door zowel de filters als de KDFX engine halen. Freaky stuff perfect mogelijk !!! En er zit ook een 24band vocoder in....
Met PC multitracking kun je een K2661 uitgebreid inzetten. Ook heeft ie ADAT 8in/8out zodat je alles via je PC interface kunt opnemen en zelfs door de interne KDFX effecten en filters jagen.
De filters zijn supergoed en lekker 'warm'.

Mijn K2661S heeft nieuw bijna 2800 EUR gekost en had "m aangeboden voor 2200 EUR, dus de sample optie zat er gratis in. De prijs bevat ook een uitgebreide ROM set, de vintage keys zitten er extra bij die niet bij een standaard K2661 zitten. Plus hij is nog maar een jaartje oud. Maar op die tijd ben ik al goed bekend met het beestje :)
 
Ik ben zelf al jaren Kurzweil fan. Ooit tweedehands voor 1200 gulden een K2000R kunnen kopen van iemand die in geldnood zat en sindsdien heb ik bijna al mijn tracks met de K2000 gemaakt. Daarna via een tweedehands site een K2600 kunnen kopen voor 2200 euro jaren terug. De hele opbouw van de engine is praktisch gelijk, maar inderdaad je kan in de K2600 meer sounds layeren, wat zeker als je soundfreak bent wel handig is. En de KDFX is inderdaad helemaal geweldig.

Ik heb zelf vorig jaar een ADAT uitbereiding gekocht voor 250 euro waarmee je nu via je DAW je sounds direct door de hele synth engine kan gooien inclusief filters, fun's (ideaal om LFO's te laten freaken) en je dus eigenlijk een effectenbak on steroids hebt met 8 in 8 uit. Ik gebruik hem zelf als 4x stereo met de KDFX op ieder stereo kanaal.

Je kan deze bestellen bij midi amsterdam bijvoorbeeld.

Sound quest heeft ook een editor/librarian voor de Kurzweil, maar helaas alleen voor de K2000/K2500. De KDFX en de Adat optie kan hij niet lezen. Ik heb ze gemaild of ze deze nog voor de K2600/2661 gaan updaten, maar voorlopig zat dat er nog niet in zeiden ze helaas. Voordeel van deze editor is wel dat je hem kan openen in je DAW als een VST instrument en dus als een echte VST instrument je sound kan shapen en editten, dus als iemand nog een K2500R de deur uit wilt doen dan hou ik mij aanbevolen! Ook ideaal als je nog een soundmodule hebt die je eindelijk makkelijk wil benaderen in je DAW.
 
Ik denk ieder jaar gaat Kurzweil wel meer dan 1 keer over de kop als
ik de media moet geloven maar denk eerder dat de prijzen van hardware
synths algemeen genomen weer in de lift zitten en waarom dit zo
is geen idee.
Kurzweil is altijd al aan de prijs geweest maar je krijgt er veel voor
terug zeker als je alle funties gaat gebruiken en niet alleen als
romplayer gebruikt.
En nu maar wachten op de echte opvolger van de K2600 want
de K2661 is meer een tussenstap :D
 
Die opvolger van de K26xx ... ik vrees dat we nog EFFE moeten gaan wachten
Er is nog geen enkele hint over enig nieuw Kurzweil platform...
Jammer..
 
is de opvolger niet de pc3? die ziet er leuk uit, vind het alleen zeer storend dat je geen samples kan inladen en dat je geen externe audio-input hebt. voor de rest ziet die er ook wel tof uit..
 
De PC3 is de opvolger van de PC2, meer niet. En is geen synthesizer workstation, vandaar geen sample mogelijkheden.

De opvolger voor de K26XX reeks dat zal heel wat anders zijn.
 
De PC3 is de opvolger van de PC2, meer niet. En is geen synthesizer workstation, vandaar geen sample mogelijkheden.

De opvolger voor de K26XX reeks dat zal heel wat anders zijn.

Dat is niet waar. De PC3 is meer een K2661, maar dan zonder sample optie (jammer genoeg). VAST synthese deel is zeer uitgebreid programmeerbaar. De opvolger van de K26XX ligt op de tekenptafel van R&D Kurzweil, zie ook draadje over de PC3x elders op dit forum.
 
Laatst gewijzigd:
De PC3 is de opvolger van de PC2, meer niet. En is geen synthesizer workstation, vandaar geen sample mogelijkheden.

Vroeger was een sampleoptie zeker niet standaard en zelfs soms geen optie, en toch werd er gesproken over een workstation.... dus ik weet niet wanneer de defenitie van een workstation is veranderd.....

maar een rompler, synthesizer, arpeggiator en sequencer in één lijkt mij toch een workstation (in ieder geval volgens de oude norm). Als je ook wil kunnen samplen en ook audio wil kunnen opnemen, dan zal er iets bij gekocht moeten worden of men zal een ander apparaat aan moeten schaffen dan een kurzweil PC.

Groetjes van Rudo
 
Back
Top