synth module

degrotepeter

Nieuwkomer
Lid sinds
30 november 2008
Berichten
18
hoi,

Ik speel nu al 10 jaar keyboard (meer piano onderhand maarja). Ik wil nu eigenlijk wel iets van een synth module om een beetje beginne trance enzo te maken.
Weet iemand waar ik een beetje naar moet kijken?
Ik wil wel een beetje die trance sound :P Eerst leek me de korg micro X wel interessant maar ik heb liever een module want ik heb al een keyboardje staan waar ik de module op aan aansluiten via midi.

heeft iemand suggesties?
 
Omdat raden niet leuk is:

- wat is je budget?
- welk keyboard heb je al staan?

"die trance sound" kun je uit bizar veel machines halen, het ligt er veel meer aan hoe je 't ding programmeert dan welke je koopt.
 
Omdat raden niet leuk is:

- wat is je budget?
- welk keyboard heb je al staan?

"die trance sound" kun je uit bizar veel machines halen, het ligt er veel meer aan hoe je 't ding programmeert dan welke je koopt.

Budget zo'n €500,-
Ik heb nu een yamaha psr-2100 staan, maar dan kan je toch gewoon een midi kabel in de midi out van het keyboard doen en dan in de midi in van de module. En dan via een tulpstekkertje weer terug naar het keyboard of naar de versterker.

Ik wil wel graag een module want ik vind nog een toetsenbordje erbij niet praktisch.
 
Ik heb geen verstand van trance, maar volgens mij moet je met een 2e hands virus rack (A of B) of een Roland JP-8080 al een heel eind komen :)

Maar het is net wat Yoozer zegt, vooral de manier van programmeren is belangrijk (al zitten er in de bakken die ik noemde denk ik wel voldoende presets).

En oh ja, voor wat betreft die MIDI-kabels heb je gelijk, maar "professionele" apparatuur werkt meestal niet met tulpstekkers. Bijna altijd heb je daar 1/4 " stekers (jack) voor nodig, maar er zijn allerlei verloopkabels te koop dus dat zal geen probleem vormen.
 
Met een Virus A, B of C (of Ti) kun je een heel eind komen. Voornamelijk doordat de virussen standaard volgebakken zitten met trance-presetjes. Ook zijn er op internet een heleboel trance-presets voor de virus te vinden.

Leuker is natuurlijk het zelf programmeren van die sounds. Dat kan prima met een Virus, JP8000, Novation Nova, K-Station, Waldorf Q (/micro Q / Pulse) en nog vele met deze!

En anders (maar dat is alleen maar voor de elite) is de aanschaf van de Parkito V2.0 altijd nog het overwegen waard. Tiesto schijnt deze voor bijna al zijn tracks te hebben gebruikt en dat waren allemaal hits!
Tis wel een grote aanschaf, maar zeker de moeite waard. Op dit forum is er een hoop over te vinden!
 
die parkito is toch meer voor minimal en electro?

Dat ligt eraan welke soundbanks je erin laadt.

Je hebt de speciale Electro House Smack OsBank en die is echt cool!
Speciaal voor de billenschuddende puisterige shufflehouse pubers.

De minimal bank vind ik niks, maar het blijft toch een echte trensbak hoor!
 
:)

@degrotepeter: kijk eens op youtube, daar heb je een hoop demo's van verschillende synths. Dan krijg je een beter idee van wat ze kunnen en hoe ze klinken. Of ga in de winkel lekker een paar uurtjes freaken, dat werkt het allerbeste want het blijft toch persoonlijk..
 
:)

@degrotepeter: kijk eens op youtube, daar heb je een hoop demo's van verschillende synths. Dan krijg je een beter idee van wat ze kunnen en hoe ze klinken. Of ga in de winkel lekker een paar uurtjes freaken, dat werkt het allerbeste want het blijft toch persoonlijk..

true, maar toch wel handig als je wat voorkennis hebt he :)

Die JP-8080 lijkt me wel erg intressant kan je als je goed zoekt ook wel 2ehands krijgen voor zo'n 500 euris.
 
Laatst gewijzigd:
Dat ligt eraan welke soundbanks je erin laadt.

Je hebt de speciale Electro House Smack OsBank en die is echt cool!
Speciaal voor de billenschuddende puisterige shufflehouse pubers.

De minimal bank vind ik niks, maar het blijft toch een echte trensbak hoor!


Binnenkort ligt de Trancieto module ook in de betere (dieren)winkels..., 19" met de inmiddels legendarisch goede kooiconstructie...
 
een (nieuwe) Waldorf Blofeld ook...
 
jah van die blofeld had ik ook al wat gehoord maar kan je daar wel wat op instellen want er zitten maar 3 knopjes op.

En als ik uit die virusB of die jp8080 zou moeten kiezen wat zou dan het beste zijn?
 
maar kan je daar wel wat op instellen want er zitten maar 3 knopjes
Aan het aantal knopjes kun je niet zien wat er onder de motorkap zit.
 
Het werken met (sub)menu's is voor de een een groot nadeel en voor de ander geen beletsel. Beste om hier op het forum de reviews/reacties te lezen en/of je laad de manuals neer, om zo een idee te krijgen van de voor en nadelen van je mogelijke opties.
 
Het werken met (sub)menu's is voor de een een groot nadeel en voor de ander geen beletsel. Beste om hier op het forum de reviews/reacties te lezen en/of je laad de manuals neer, om zo een idee te krijgen van de voor en nadelen van je mogelijke opties.

Maar is een jp8080 of virus B niet beter dan die blofeld?
 
"Beter"... :D

Dat bestaat niet. Hooguit 'geschikter voor bepaalde doeleinden', maar ook dat blijft een kwestie van smaak en gebruikersvoorkeuren. Voor details over de Blofeld moet je natuurlijk even de desbetreffende thread lezen: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=81313. Vrij lang, ik weet het, maar voor zo'n investering niet teveel moeite, lijkt mij. Je krijg er in ieder geval een vrij goed beeld van wat de Blofeld kan, hoe hij met andere synths vergelijkbaar is, en of de interface een beetje werkbaar is. Qua interface lijken de JP8080 en de Virus B vrij veel op elkaar, het verschil zit 'm vooral in specs en geluid. Voor geluiden zou je moeten zoeken naar demo-mp3's. Die zijn er genoeg te vinden, eventueel ook als filmpjes op Youtube. Voor specs, zie bijvoorbeeld http://www.vintagesynth.com/ (JP8080, Virus B).

Maar uiteindelijk zijn ze allemaal wel werkbaar; het belangrijkste is gewoon de sound. Dus zoek demo's op, en kijk wat het dichtste komt bij wat jij hoopt uit zo'n synth te kunnen gaan krijgen. Da's gewoon het allerbelangrijkste. :)
 
Beter...bestaat niet
Sluit ik me helemaal bij aan.
Let op dat de demo's vaak (of beter altijd) niet alle (super)sonische mogelijkheden van de synth laten horen; de virus en jp's worden vaak als trance bakken gezien, terwijl er onder de motorkap (maw in de menus) genoeg power zit om ze in 'alle' andere muzieksoorten toe te passen.
 
Als je vooral veel geluiden tegelijk uit deze synthmodule wilt gaan halen, dan is de Virus B een beter keuze dan de JP8080.

De Virus B is namelijk 16 kanalen multitimbraal en de JP8080 is 2 kanalen (bi-timbraal).

Qua klank zijn ze wel verschillend en jij zult zelf moeten beslissen welke jij het meest geschikt vindt klinken.

Luister ook eens hier voor trance-mp3-demo's!!!
 
Back
Top