synth module

Als je vooral veel geluiden tegelijk uit deze synthmodule wilt gaan halen, dan is de Virus B een beter keuze dan de JP8080.

De Virus B is namelijk 16 kanalen multitimbraal en de JP8080 is 2 kanalen (bi-timbraal).

Qua klank zijn ze wel verschillend en jij zult zelf moeten beslissen welke jij het meest geschikt vindt klinken.

Luister ook eens hier voor trance-mp3-demo's!!!

Ik vind die JP8080 toch iets lekkerder klinken eerlijk gezegd, wat diepere trance sound vind ik waar het me toch om gaat :P Maar omdat hij maar 2 kanalen heeft. Kan je dan ook maar 2 verschillende kanalen gebruiken met bijvoorbeeld opnemen in cubase?
 
Laatst gewijzigd:
Yep (dus bijvoorbeeld een bas op het ene kanaal en een lead op het andere). De volgende beperking is dan de polyfonie: hoeveel 'voices' tegelijkertijd (terminologie verschilt per fabrikant). Bij de JP8080 is dat 10, bij de Virus B (rackversie) 16. En als je deze synth als enige geluidsbron gaat gebruiken, dan is het misschien ook handig om te weten dat de Virus B veelzijdiger is qua effecten.

Nogmaals, check die specs! Als je veel synths hebt, dan maken zulke beperkingen een stuk minder uit, maar als je alles hiermee moet doen, dan wordt het toch wel relevant... (alhoewel je natuurlijk ook tracks kunt opnemen in Cubase om dan als wave te gebruiken en zo rekenkracht in je synth vrij te krijgen - maar dat scheelt veel flexibiliteit natuurlijk)

http://www.vintagesynth.com/roland/jp8080.shtml
http://www.vintagesynth.com/misc/virusb.shtml
 
Ik moet eerst nog ff sparen ;) heb nog niet genoeg geld op men open rekening.
Maar die Virus lijkt me steeds intressanter. Zit er ook vocoder op zoals de JP8080? dat je de synth effecten over je stem kan gooien?

zoals deze gast: http://www.youtube.com/watch?v=7carRevxF6Q

Van http://www.vintagesynth.com/misc/virusb.shtml:
Effects - 82 simultaneous effects (34 to 66 in Rack version): 16 Phasers, 16 Choruses, 16 Distortions, 16 Ring Modulators, Delay, 32-Band Vocoder, Surround Sound (not available in Rack version).
;)
 
Ja, dat kan. Je kunt die dingen downloaden (gratis of tegen betaling, afhankelijk van de set; er zijn er ook wel op andere sites te krijgen) en dan inladen via midi, met een programmaatje als midiox of zo (komt tegen die tijd wel).

Ik zat overigens even te twijfelen of die vocoder misschien alleen in de keyboardversie zat (je kunt dat citaat op meerdere manieren lezen), maar toch ook gewoon in de rackversie:
http://www.access-music.de/comparisonchart.php4
 
Ja, dat kan. Je kunt die dingen downloaden (gratis of tegen betaling, afhankelijk van de set; er zijn er ook wel op andere sites te krijgen) en dan inladen via midi, met een programmaatje als midiox of zo (komt tegen die tijd wel).

Ik zat overigens even te twijfelen of die vocoder misschien alleen in de keyboardversie zat (je kunt dat citaat op meerdere manieren lezen), maar toch ook gewoon in de rackversie:
http://www.access-music.de/comparisonchart.php4

Dus hij zit er wel in?

Enigste kleine minpuntje wat ik zag op dat schema is dat er geen eq inzit maar dat maakt voor mij niks uit, heb nog een 3 band eq in me mengpaneel zitten en een 5 band in me versterker.
 
De rackversie heeft ook een vocoder ja.

Goede punten van de Virus B vind ik de hoeveelheid outputs (6 stuks), sound input (2x) voor effecten/vocoder en de mogelijkheid om veel sounds tegelijkertijd af te spelen. Daarnaast is het een eenvoudige synth om te editen op zowel de synth zelf als via de (gratis) PC editor.

Je kunt er heel veel mee en biedt genoeg mogelijkheden om jaren mee voort te kunnen.
 
De rackversie heeft ook een vocoder ja.

Goede punten van de Virus B vind ik de hoeveelheid outputs (6 stuks), sound input (2x) voor effecten/vocoder en de mogelijkheid om veel sounds tegelijkertijd af te spelen. Daarnaast is het een eenvoudige synth om te editen op zowel de synth zelf als via de (gratis) PC editor.

Je kunt er heel veel mee en biedt genoeg mogelijkheden om jaren mee voort te kunnen.

Mooi, ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is :P die blofeld spreekt me toch niet zo heel erg aan gewoon omdat je veel via de display moet doen.
 
Ik heb beide gehad (virus nog steeds) en vind de jp8080 wel sneller in gebruik. Je maakt er sneller goedklinkende patches mee maar dat is misschien niet zo heel vreemd aangezien er minder parameters zijn om in te stellen. De leercurve van de virus is daarom ook wel steiler maar zeker goed te doen. Ik heb mijn jp8080 toen geruild voor een virus omdat ie maar 2-part multi-timbraal is en ik meer functionaliteiten wilde.
 
Ik heb beide gehad (virus nog steeds) en vind de jp8080 wel sneller in gebruik. Je maakt er sneller goedklinkende patches mee maar dat is misschien niet zo heel vreemd aangezien er minder parameters zijn om in te stellen. De leercurve van de virus is daarom ook wel steiler maar zeker goed te doen. Ik heb mijn jp8080 toen geruild voor een virus omdat ie maar 2-part multi-timbraal is en ik meer functionaliteiten wilde.

Ik heb al wel redelijk wat voorkennis :P
En ach ik vind het altijd wel leuk om maar wat aan te prutsen en zo dingen te ontdekken deed ik ook altijd met me keyboardje want daar is ook aardig wat in te stellen
 
Maar waarom een virus B en niet gelijk de Virus C?

Als je iets meer centjes uitgeeft, heb wel wel gelijk wat extra features erbij zoals nog meer polyfonie (32 stemmen dacht ik) (Virus B heeft er trouwens 24 dacht ik), meer effecten, beter filter en EQ per kanaal.

Meer mogelijkheden die je zeer ten goede komen als het (tot nu toe) je enige module is!

Een Virus B moet je tegenwoordig wel voor zo'n 450 à 500 euro kunnen krijgen. Bij een Virus C moet je op ongeveer 700 euro rekenen.
 
Virus B heeft er trouwens 24 dacht ik

Hm, ja, ik bekijk nu nog 's de vergelijkingstabel van Access zelf, en daarin hebben de Virus B en kB inderdaad allebei 24 stemmen. Foutje van vintagesynth.com dan, dat de rackversie er maar 16 zou hebben.
 
Hm, ja, ik bekijk nu nog 's de vergelijkingstabel van Access zelf, en daarin hebben de Virus B en kB inderdaad allebei 24 stemmen. Foutje van vintagesynth.com dan, dat de rackversie er maar 16 zou hebben.

Nee, dat klopt wel, want er is inderdaad ook een VirusRack (dat is de Virus B in een 1U hoge 19" formaat) en die heeft inderdaad 16 stemmen.

Niet te verwarren met de Virus B Desktop (die dus ook rackmountable is).
 
Oh, helemaal over het hoofd gezien, maar inderdaad, de rackversie van de Virus B! Ik dacht automatisch in termen als keyboard vs. rack, maar de standaard-Virussen zijn natuuurlijk helemaal niet voor in een rack, maar voor desktops.

Voor wie net zo simpel is/was als ik, dit is de Virus Rack (wat dus een lichtelijk beperkte versie van de B is):

virusrack.jpg
 
Is die echt zoveel beter, ik hoor ook vaak dat de sound van de B 'beter' is?

Tja... da's moeilijk.... smaken verschillen immers.

Ik zelf heb een Virus B en mijn collega's hebben een Virus C.

Ze klinken inderdaad wel iets verschillend, maar niet zo heel veel.

De B klinkt iets rauwer, de C iets gelikter.
Tis maar waar je van houdt!
 
maar is de access virus C wel een beetje geschikt voor trance?
kan je der een goede superzaag (om maar eens een cliche te gebruiken) mee maken?
 
Back
Top