Wat is er aan de hand in synthland

JohnDoe24

Gedeactiveerd account
Lid sinds
23 juni 2003
Berichten
1.853
Er viel me laatst iets op, tegenwoordig komen er als je het mij vraagt een hele rits overbodige versies op de markt van gekke midicontrollers, synthesizers, reissues etc, het lijkt erop dat er niets nieuws meer wordt uitgevonden maar alleen maar op hypes wordt ingespeeld en dingen worden afgeken.

Daarvan komen de meeste toch wel van Korg en Roland. Korg kwam ineens met 2 vintage ogende gevallen de microkorg en het legacypack, daarna kwam ineens de kaospad 3 met dat gekke controle scherm, toen kwam er een wii achtig kaos-pad control ding met witte ledjes en toen nog de DS-10 en nu heb je ook nog de korg nano. Muziek maken is voor korg blijkbaar meer een raar computer spelletje geworden

En dan Roland welk continue maar juno's series blijft uitgeven, of dingen die er weer op lijken.

Dan heb je nog moog natuurlijk met de little phatty en de theremin, en dave smith's prophet 08, wat in feite ook re-issues zijn. Maar die kan ik toch nog serieus nemen.

Maar voornamelijk korg snap ik niet meer, hebben ze stiekem iets afgesproken met nintendo ofzo ???

Wie o wie kan mij antwoorden ??
 
Ik denk dat t te maken heeft met het wiel dat al uitgevonden is.
Vandaar dat ze het nu meer in de verpakking zoeken, zeg maar.
Echte nieuwe vormen van synthese zullen niet veel meer aan de knappe koppen ontspruiten als je het mij vraagt.
Waar misshien nog wel terrein te winnen is, is in de implementatie ervan, wat dan een betere gebruikerservaring zou moeten opleveren.
Kijk maar es naar de integratie van hard en soft. Meeste nieuwe hardware is eigenlijk soft op een eigen platform. En toch blijft integratie ervan een soort van "perikel" of obstakel.

Just my 2 cents.
 
Er viel me laatst iets op, tegenwoordig komen er als je het mij vraagt een hele rits overbodige versies op de markt van gekke midicontrollers, synthesizers, reissues etc, het lijkt erop dat er niets nieuws meer wordt uitgevonden maar alleen maar op hypes wordt ingespeeld en dingen worden afgeken.

Laten we dit eens herschrijven voor 1980:
Er viel me laatst iets op, tegenwoordig komen er als je het mij vraagt een hele rits overbodige versies op de markt van analoge synthesizers, MK II verbeteringen etc, het lijkt erop dat er niets nieuws meer wordt uitgevonden maar alleen maar op hypes wordt ingespeeld en dingen worden afgeken.

en voor 1986:
Er viel me laatst iets op, tegenwoordig komen er als je het mij vraagt een hele rits overbodige versies op de markt van FM synthesizers, expanders etc, het lijkt erop dat er niets nieuws meer wordt uitgevonden maar alleen maar op hypes wordt ingespeeld en dingen worden afgeken.

en voor 1994:
Er viel me laatst iets op, tegenwoordig komen er als je het mij vraagt een hele rits overbodige versies op de markt van sample-based synthesizers, workstations etc, het lijkt erop dat er niets nieuws meer wordt uitgevonden maar alleen maar op hypes wordt ingespeeld en dingen worden afgeken.

Enfin, you get the point ;).

Feit: de Motifs, Fantoms en Tritons leveren het meeste geld op.

Feit: hier hoeft het minste geld in R&D gestoken te worden.

Feit: Het groepje mensen dat enthousiast is over analoog en VA is een hoop kleiner dan de reguliere toetsenspelers.

Daarvan komen de meeste toch wel van Korg en Roland. Korg kwam ineens met 2 vintage ogende gevallen de microkorg en het legacypack, daarna kwam ineens de kaospad 3 met dat gekke controle scherm, toen kwam er een wii achtig kaos-pad control ding met witte ledjes en toen nog de DS-10 en nu heb je ook nog de korg nano. Muziek maken is voor korg blijkbaar meer een raar computer spelletje geworden
Tja, zo zegt een gitarist ook dat keyboards en computers alles voor je doen en niks met echte muziek te maken hebben, en zo zegt een vioolspeler ook dat een echt instrument niet versterkt hoeft te worden en met allerhande effecten moet worden bewerkt. Deze pikorde blijft en het enige wat er verandert is dat degene op de bodem iemand vindt die nog lager kruipt.

En dan Roland welk continue maar juno's series blijft uitgeven, of dingen die er weer op lijken.
Maar dan snap je Roland's redenering achter de naam Juno niet - wat in feite niks met analoge bakken te maken heeft maar veel meer met "dit is een budgetbak". En dat zijn ze ook.

Maar voornamelijk korg snap ik niet meer, hebben ze stiekem iets afgesproken met nintendo ofzo ???
Nu was het de laatste tijd lastig om gear te vinden die op batterijen werkt en die je zomaar kunt meenemen. Het enige dat echt overbleef waren de Yamaha QY pocket sequencers.

Waarom een nieuw apparaat gaan uitvinden als je al een prima touchscreen hebt? Waarom zelf hardware bouwen als miljoenen mensen al die hardware hebben? Het is hardstikke logisch om dan een DS te pakken; de ontwikkelingstijd en -kosten worden dan teruggebracht naar software, en de kwaliteit hoeft er niet echt onder te lijden.

Wat de kleine control surfaces betreft; nooit van een Doepfer PocketControl gehoord of de Keyfax Phat.Boy? Het nadeel is natuurlijk dat die niet direct via USB aan de computer haken, en zo'n Nano-geval is ook klein en portable en kan dat wel. Daar is echt wel over nagedacht, want mensen zien het prijskaartje en kopen ze op impuls.
 
Vind het nog steeds jammer dat toen ik 3.5 week geleden naar Nigeria ging met het vliegtuig, die korg nano dingetjes er nog niet waren. Die had ik daar mooi kunnen gebruiken, op 10 km hoogte een paar lekkere beats in elkaar zetten is natuurlijk altijd leuk. In Nigeria zwierven we van hotel naar hotel en dan zijn die kleine controle dingetjes echt wel handig. Gelukkig had ik mijn iPhone met Beatmaker bij me.
 
Feit: de Motifs, Fantoms en Tritons leveren het meeste geld op.
Feit: hier hoeft het minste geld in R&D gestoken te worden.
Feit: Het groepje mensen dat enthousiast is over analoog en VA is een hoop kleiner dan de reguliere toetsenspelers.
En hier zit dus het geheim: de muziekpraktijk! Die instrumenten moeten hun weg naar de muzikanten kunnen vinden. Ooit een wereldhit gehoord die gebruik maakte van Granulaire Synthese? Voor de meeste synthbespelers gaat een RingModulator al ver :)
Het electronisch muziekinstrument maakt een waanzinnige groei door, vooral in de populaire muziek. Maar heeft dat ook tot grote veranderingen geleid in de muziek zelf? Per slot willen velen nog steeds een basje en een trompetje uit die machine halen.
Veranderingen gaan niet zo snel. Neem het klavier zelf, ooit zo gemaakt met die witte en zwarte toetsen wegens de constructie van een besnaarde piano (of clavecimbel, of zoiets) Ergonomisch een onding. Er zijn andere klavieren ontwikkeld die sneller en eenvoudiger spel mogelijk maken. Maar al die toetsen jongens hebben het nu eenmaal op dat rot klavier geleerd...
Moog was helemaal geen voorstander van het klavier te combineren met de synthesizer. Hij was eigenlijk een tegenstander van de Mini Moog, echt waar...

Wout
 
Laten we dit eens herschrijven voor 1980:


en voor 1986:


en voor 1994:


Enfin, you get the point ;).
Ja, de point is dat de veranderingen steeds langer worden uitgebuit. :D
Wat we niet zien, als we dit verloop bekijken, is dat de integratie soft- en hardware wel steeds harder gaat. Je kunt in hetzelfde apparaat en opnemen en mixen en synths spelen en masteren. Het wordt transparanter tussen hard- en software. Kan me voorstellen dat we over een paar jaar gewoon met onze handen staan te zwaaien en dat we dan een heel muziekstuk spelen aan de hand van onze bewegingen. Ik heb laatst een demo gezien van een 3D muis. Wie weet, krijg je van die taferelen waarbij iedere muziekant zijn bewegingen staat te doen en dat dat dan muziek produceert.:D
 
Moog was helemaal geen voorstander van het klavier te combineren met de synthesizer. Hij was eigenlijk een tegenstander van de Mini Moog, echt waar...

Was dat niet Don Buchla die dat zei? :)
 
Ja helemaal mee eens

Ja helemaal mee eens

Het is allemaal al eens bedacht!
Sterker nog, door de ataridraad hier op het forum heb ik alles weer uit de kast gehaald uit de jaren 80. Tuurlijk, de piano op een Oasys klinkt mooier dan een M1 maar echt iets nieuws is er niet bijgekomen.
Met die atari precies zo: misschien hebben de Macjes (en winddoos) wat meer kleurtjes en toeters en bellen gekregen maar uiteindelijk kun je hetzelfde doen met de spullen (min of meer dan he).
Ik bedenk me steeds vaker dat alle muziek die ik goed vind zo'n beetje tegenwoordig met een nintendo ds na te maken is (hoezo de Beatles op 4 sporen?) en we veel te veel in de techniek zijn verand geraakt.
Om maar te vergelijken: aan mijn dwarsfluit is al 150 jaar niets veranderd ;-)
De synth is klaar!:biertje:
 
Laatst gewijzigd:
Feit: Het groepje mensen dat enthousiast is over analoog en VA is een hoop kleiner dan de reguliere toetsenspelers.

hmmm... dat weet ik nog zo net niet, er worden niet voor niets allerlei manieren gezocht om dit (vaak) te emuleren. Ik denk juist dat het een hele grote groep is die deze vorm van synthese gebruikt. Neem alleen al de dancescene waar de analoge of VA geluiden je om de oren vliegen, dat zie ik ze met alle respect niet uit tritons en fantoms toveren.

Het is naar mijn mening de komst van de generatie softsynth gebruikers die nieuwe hardware innovaties de das omdoet.
 
Was dat niet Don Buchla die dat zei? :)
Ook wel en die zegt het nog steeds :) In het museum is een briefwisseling tussen het Koninklijk Conservatorium en Moog bewaard gebleven en daar geeft Bob aan dat hij de Moog nbiet zit met een klavier. Wel een ribbon als controller. Zo werd die Moog in Den Haag dan ook aangeschaft en dat ding staat en werkt er nog steeds. De modulaire Moog in het Museum is van een latere datum.

Wout
 
... De synth is klaar!:biertje:
Dat betwijfel ik juist. Net zoals de gitaar, vooral de electrische, nog niet af is (er komen nog steeds behoorlijk veel varianten uit), is de synthesizer nu juist bij uitstek het instrument dat zich kan aanpassen aan de muzikale vraag uit het veld. Zodra de muzikanten maar hun imitatiedrang durven op te geven.

PS Technisch zijn de Beatles na te doen, muzikaal echter niet :)

Wout
 
Herfstdipje Major-Hostage? :) De afgelopen weken heb je van een hoop muziek gezegd dat het suffe herhalingen zijn, en nu dus ook de synths; volgende stap: er worden geen originele mensen meer geboren? ;) Zoals Yoozer al zei: commercie en uitmelken zijn van alle tijden; gewoon niet op het negatieve concentreren! :)
 
Niemand dwingt je de Korg/Roland meuk te kopen, noch om je er aan te laten meedoen.. Als het huidige aanbod je niet bevalt, kan je altijd nog "terug in de tijd". Wat voor iemand oud is, is voor mij nieuw, net zoals de muziek zelf van 60's tot nu waarin nog een schat aan info zit voor mij.. Sterker nog, de "oude meuk" doet het voor mij vaak beter dan de nieuwe ; op wat midi/besturings elementen en slijtage-zaken na..

De komst van de Clavia modular bijv. heeft op mij een hele grote 'impact' gehad, de manier van werken en het proggen vanaf je PC, beste wat me kon overkomen als lerend synth-liefhebber toen.. dus het is zo erg niet gesteld met nieuwe meuk.

Wat ik graag meer zou zien in nieuwe bakken, is meer mogelijkheden tot zelf-aanpassende zaken. (je eigen golfvormen, samples, filters kunnen verwisselen, etc verzin het maar), en dat gebeurd ook gelukkig, zodat je die "fixed" synthesizers toch wat meer kan verpersonificikaliseren :P
 
Suffe herhalingen ja, maar wel met houten zijkantjes. :D
 
Muziek maken is voor korg blijkbaar meer een raar computer spelletje geworden

Off topic, maar de reacties op de DS10 zijn hier en daar dan ook wel briljant, want veel mensen denken ook echt dat het een game is; "ik snap niks van dit spel" las ik ergens in een review :D
 
ik heb niet de hele thread gelezen, omdat het me al gauw wat te hoogdravend werd, maar ik denk dat 1 van de voornaamste redenen voor de speelgoed ontwikkeling is, dat de markt verandert. en de vraag uit die markt. daar spelen ze op in.
naast muzikanten oude stijl bestaat de markt veel meer uit kinderen, nou vooruit, jongeren en jongvolwassenen, die heel andere dingen doen dan een klavier afzoeken naar de juiste noot.
 
Wie weet, krijg je van die taferelen waarbij iedere muziekant zijn bewegingen staat te doen en dat dat dan muziek produceert.:D
Kan al met de wii http://www.youtube.com/watch?v=uhWpe0G1vNo

...speelgoed...
Dat eigenlijk ook heel subjectief, ik geloof dat de meerderheid van de aardbewoners, een volwassen man die een verhoogde bloeddruk krijgt van een paneel met knopjes (is ook voor mij van toepassing) ook op een bepaalde manier bekijken...
 
Laatst gewijzigd:
Hmm.. zit allemaal wel wat in. Al vind ik bijv. de V-synth toch nog steeds wel een gave bak :)

En opzich is er uit die niet al te vernieuwende bakken toch nog wel zat leuke dingen te halen. Vaak door te combineren met andere bakken of efx, etc.

Zelf gaat 't me meer om het eindplaatje (het nummer / de muziek) en niet om de mogelijkheden die een bepaalde synth heeft (is uiteraard wel ERG meegenomen als er veel mogelijkheden zijn ;) ).

Maakt 't wel uitdagender om met 'saaie' huis-tuin-keukensynthjes toch iets leuks te maken.

Goeie voorbeelden vind ik Phochos en ook wel Unic: niet de meest volle studio en exotische synths maar WEL mooie muziek!
 
Hmm.. zit allemaal wel wat in. Al vind ik bijv. de V-synth toch nog steeds wel een gave bak :)

En opzich is er uit die niet al te vernieuwende bakken toch nog wel zat leuke dingen te halen. Vaak door te combineren met andere bakken of efx, etc.

Zelf gaat 't me meer om het eindplaatje (het nummer / de muziek) en niet om de mogelijkheden die een bepaalde synth heeft (is uiteraard wel ERG meegenomen als er veel mogelijkheden zijn ;) ).

Maakt 't wel uitdagender om met 'saaie' huis-tuin-keukensynthjes toch iets leuks te maken.

Goeie voorbeelden vind ik Phochos en ook wel Unic: niet de meest volle studio en exotische synths maar WEL mooie muziek!

is waar, bovendien blijft er naast de zgn vernieuwingen nog voldoende traditioneel degelijk spul uitgepoept worden door de fabrikanten, voor de liefhebber. daar reken ik bv ook de phatty en dsi wel onder.
 
Ik denk dat nu vooral de ontwikkelingen liggen op het intuitief werken met je synthesizers en controlers. Die touchpads van Korg zijn heel leuk om mee te spelen, ligt lekker in de hand. Tegenwoordig moeten alle functies metéén onder liefst 1 knop te bedienen zijn. Een paar keer klikken, scrollen en een zwaai aan je fader en je hebt een nummer. 'Niemand' wil tog meer uren sleutelen aan een vet syntgeluid?!

Mischien dat er over een tijd weer een nieuwe vorm van synthesizen wordt 'ontdekt'. Waarna de R&D zich daar weer op stort.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top