van yamaha s90-es upgraden naar motif xs8

ontoerekeningsv

Nieuwkomer
Lid sinds
27 november 2008
Berichten
8
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en lees met belangstelling de mening van de leden over software en hardwaresynths.

Ik heb sinds een jaar een S90-es en vraag me af of het zinvol is om te upgraden naar een Motif XS8. Ik ben op zoek naar een beter piano-geluid ( akoestisch en elektrisch ). Die 8 elements ipv 4 elements van de XS heeft me getriggerd. Maar tegelijk zie ik op internet-demo's dat de namen van bijvoorbeeld de e-piano's identiek zijn aan de s9. Dus ben ik bang dat de geluiden ook dezelfde zijn.


Wat is jullie mening ?
 
ik ben ook geupgrade van een s90es naar een xs8. Dat was de beste beslissing van mij dit jaar op gear vlak. Ik vind de xs8 zo veel leuker dan de s90es.

Als het je alleen gaat om de piano dan hoef je niet te upgraden. Deze 'downloadable' s90es piano is exact gelijk aan de s90es. Er zitten geen 8 layer piano's in de xs8 op dit moment.

De electric piano's van de s90es zitten ook in de xs8 (plus een heleboel nieuwe). Deze klinken niet hetzelfde. Dit wordt met name veroorzaakt doordat alle presets in de xs8 gebruik maken van de nieuwe effecten die zijn toegevoegd in de xs8. Doordat veel presets gebruik maken van de EQ plugin klinkt het allemaal net even wat beter (meer presence van de sound). Hier moet je wel van houden. Het is overigens met 1 druk op de knop uit te zetten.

Heel groot voordeel van de xs8 is dat je er 1 gig aan geheugen in kan zetten. Dit stelt je in staat om commerciele piano libraries erin te laden (of andere sounds). Waardoor je compleet niet yamaha like piano's erin kan krijgen (zoals kawai of steinway piano's). Deze libraries moet je dan wel apart aanschaffen via www.motifmart.com (demo's staan er ook).

de XS integratie met je DAW is heeeeeeeeel erg goed. De editor die erbij zit laat de s90es editor verbleken kwa mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid.

Ook de performance mode op de xs8 is een hele goede toevoeging t.o.v. de s90es. Dit maakt er een soort van 'keyboard mode' van waarbij je 4 arp's afzonderlijk kan aansturen (zoals een arp voor drums, bas etc). hierdoor kun je vrij simpel even lekker jammen op je piano met een begeleidings band in de verschillende stijlen.

op de s90es kan dit ook wel, alleen moet je dan een midi file laden om daar over heen te jammen. op de xs8 is dat dus neit nodig, daar kun je dat zelf regelen.

maar al met al, als het je alleen om meer layers op de piano of electrische piano's gaat, dan hoef je niet te upgraden. Dan voegt een xs8 niets toe op die 2 vlakken.
 
Ik heb sinds een jaar een S90-es en vraag me af of het zinvol is om te upgraden naar een Motif XS8. Ik ben op zoek naar een beter piano-geluid ( akoestisch en elektrisch ).

Nóg beter ? Er is momenteel eigenlijk niks beters dan een S90 ES op piano gebied. En ik geef quifster gelijk : de Motif XS8 is te gek (ik heb o.a. de XS7), maar biedt qua pianosounds niet veel meer dan de S90 ES. Het zijn meer de extra sampling-, recording-, performance- en arpeggio-zaken die de XS 8 een meerwaarde geven.
Misschien bevalt de 'Yamaha-sound' je gewoon niet en zal je eens een ander merk moeten proberen, Clavia (Nord Stage) bijvoorbeeld.
 
samples laden in XS8

samples laden in XS8

Samples in de XS8 laden, daar heb ik nog niet aan gedacht. Kan een aardige optie zijn. Ik vind de voorbeelden van de steinway D samples niet slecht klinken in ieder geval. Ik twijfel nog een beetje of ik mijn geld niet beter aan softsynths kan uitgeven ( ik speel alleen thuis ). Mijn eerste ervaringen zijn voor een deel positief ( pianoTeq ) maar ik heb al snel last van glitches en latency met mijn laptop ( 2 GB Toshiba Vista met externe Edirol geluidkaart ). Dus ik ben bang dat als ik een Steinway van 16 GB samples ga kopen het realtime spelen toch gaat tegenvallen, tenzij ik ook weer een nieuwe computer koop .....

Dan is het laden van samples in die XS nog niet zo'n slecht idee.
 
motif xs-8 gekocht

motif xs-8 gekocht

quifster,

Ik heb deze week allerlei apparaten zitten proberen. Vanwege "verandering van spijs" heb ik geprobeerd om de Fantom G8 leuk te vinden. Inderdaad een bak die alles kan ( behalve koffie zetten ) en met een fantastisch display. Maar ik kreeg er geen fatsoenlijk piano-geluid uit. Ik vond eerlijk gezegd de piano van de X8 veel beter. Het lijkt iets te maken te hebben met fase-problemen tijdens het samplen. Er zit een soort phasing-effect in wat er niet uit te krijgen is.

In ieder geval ..... de Motif klonk fantastisch. Een aantal geluiden zijn identiek/vergelijkbaar met de S90, maar er zitten ook duidelijke verbeteringen in. Ik heb het nog niet allemaal kunnen beluisteren, maar in ieder geval zijn de piano's en e-piano's erg goed. Maar de grootste winst zit 'm in de "funfactor". Je kunt echt van alles editten, opslaan, samplen, jammen enz. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

De S90-es heb ik dus in een andere thread te koop gezet ( met pijn in mijn hart, maar ach die Motif XS8 is zijn trotse nakomeling zullen we maar zeggen).
 
Back
Top