Modulaire supersynth.... (Formant beats moog :-)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

maxdox

rode peper en knoflook
Lid sinds
12 juli 2001
Berichten
1.143
Locatie
Maastricht
Een paar maanden geleden ben ik een zelfbouw synth tegen het lijf gelopen.. Niet zomaar een, een formant synth, bekend uit de electuur van de '70. Het is een modulaire synth. Het ligt er aan hoe veel zin je in solderen had, maar hij is oneindig uitbreidbaar.

Ik heb nog maar weinig ervaring (maar wel veel lol) in het "programmeren" van deze telefooncentrale. Ik denk dat de opzet ongeveer het zelfde is als vergelijkbare modulaire synth's uit die tijd.
Bij gebrek aan documentatie vraag ik me het volgende af:
hoe kan ik in godsnaam de vco's laten syncen met elkaar. Er zit niet een sync ingang in de vco module. Zijn er andere methodes? Er zit bijv wel een losse ring-modulator in, is er ook zoiets als een sync module?
 
delen

delen

Kan je deze schema's delen ik weet namelijk wel iemand die hier antwoord op kan geven.

Pleaze ff inscannen en sharen hier ok. :)
 
Ter verduidelijking: Ik heb niet jaren lang gespendeerd aan het solderen van een synth!
Ik heb hem overgekocht van een freak, die in zijn jonge jaren, zo gek was (maar niet dom!) om zo'n synth te bouwen. Er zit wel wat documentatie bij, een aantal losse artikelen uit de electuur (tijdschrift voor electro) van de '70.
Ik ben te lomp om te solderen, en volgens mij moet de "sync" optie gewoon op een ofandere manier lukken met 1 van de modules (ik weet nog niet precies hoe ze allemaal werken). De synth is uit de '78.
Hier een lijstje (niet geil worden :)

4x VCO met FM en PWM input
3x 12-db vcf (lp, hp en bp)
3x vca
6x adsr
3x lfo (per lfo 3 verschillende wave's)
3x lfo met extra inputs om te moduleren
3x vca
1x noise (wn pn)
1x sample & hold (geen idee hoe het psies werkt)
1x resonatie filter (zie boven :)
1x ring modulator
1x env folower
1x mixer (nog niet mee geexpirimenteerd, inputs en outputs)
1x cv output/input (ik heb al een cv/midi doosje, jammer genoeg gebruikt
de synth geen jacks, maar een soort minijacks, dus ik moet kabels laten maken)
1x sequencer met 2x cv uit
en nog een vette reverb, een veer geloof ik..

Er MOET toch een soort sync mogelijkheid zijn?
De meest primitieve analoge synth met 2vco's heeft toch een sync knop, die je meestal ook op ringmodulatie kan zetten ofzo.
Het zou jammer zijn als deze simpele optie onbreekt... Ik moet erbij zeggen dat ik absoluut nog niet weet hoe alles precies werkt....
 
2 x

2 x

Hee man nou heb ik m ook al geplaatst in de DIY zelfbouw wat gaan we nou doen ?
 
Vanaf nu verder kijken bij zelfbouw.

Inderdaad een goed plan. Schema's van de VCO's inscannen en dan moeten we eens eventjes gaan kijken!
 
maxdox, die FM input op je VCO? Is die linear of exponentieel? Of schakelbaar of beide aanwezig?
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top