[Elektron] Machinedrum

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik ben een van de gelukkigen die een machinedrum thuis heeft staan. Een geweldige bak. Ik ben blij dat ik hem heb gekocht. Hij klinkt fantastisch. Dat ie verschillende manieren van synthese heeft vind ik het absolute pluspunt. Leuk om diverse sounds te combineren. Je kan er trouwens een ongenaakbaar snoeiharde kick mee maken (voor de liefhebbers, back to gabber, maar dan beter).
Ik heb geen last van russische zenders (radio).
Enige nadeel, inderdaad de pots. Er zitten van die gladde plastic knopjes op. Ze voelen niet erg lekker aan. Ik wil ze eigenlijk wel vervangen. Geribbelde rvs metallic blauwe knopjes lijkt mij wel wat (als die bestaan).
Maar afgezien van de pots is het echt een goeie drumbak. (einde reclamebericht)
 
Re: Een drumcomputer als geen andere..

Re: Een drumcomputer als geen andere..

Orgineel geplaatst door CraZ
Waar niemand de afgelopen 10 jaar iets interessants op de markt heeft gebracht op drumgebied (wacht effe.. misschien dat de ER-1 van Korg wel grappig is), brengen de makers van de SIDStation iets op de markt wat eigenlijk meteen al een klassieker is.

Dat vind ik niet helemaal waar, de Jomox X-base vind ik een hele brute drumcomputer. Bijna iedere eigenaar spreekt er niets minder dan lof over...
 
Re: Re: Een drumcomputer als geen andere..

Re: Re: Een drumcomputer als geen andere..

Orgineel geplaatst door DJ41


Dat vind ik niet helemaal waar, de Jomox X-base vind ik een hele brute drumcomputer. Bijna iedere eigenaar spreekt er niets minder dan lof over...

Ja OK maar het is in principe een jaren '80 drumcomputer, het is juist bedoeld als een 909 808 en dan nog een beetje. Niet dat ik niet op zo'n jomox zit te geilen :p
 
He Wyko, ik zag dat je er eentje hebt, dan kan je me vast wat vraagjes beantwoorden.

Zijn de geluiden van de verschillende "drumsets", als ik het zo mag noemen, te combineren en ook appart (realtime) te editen?
Werkt hij ook met parts? Zo ja, hoeveel heeft hij en moet je dan voor elk drumgeluidje een apparte part opofferen. Of heb je een apparte drumpart net als op de mc-303?
 
Wiener,
Ja de geluiden zijn zijn te combineren en apart realtime te editen en sorry (ik beginneling, nooit met mc-303 gewerkt) maar wat zijn parts?
 
Je kan in elk geval verschillende kit's aan verschillende pattern's toewijzen. Bedoel je zoiets?
 
Bij de mc-303 kan je (in de normal mode) je pattern opbouwen in 8 parts, waarvan 1 drum part. Je kan parts vergelijken met tracks.
Dus je hebt een drum track, waar je maar 1 drumset kan selecteren en nog 7 andere tracks, waar je andere sounds voor kan selecteren en ook losse drumsounds.
Je kan bij de mc303 dus niet meerdere drumsets combineren. (bv 808 bass en 909 clap of zo) Ook als je bijvoorbeeld de drumpart selecteert en dan aan de filter draait, filtert hij de hele drumpart. (Als je begrijpt wat ik bedoel)

Je zou wel een losse 808 bass kunnen pakken, maar daar moet je dan een van de andere 7 parts voor opofferen. (Niet dat dit erg is, maar het kan natuurlijk altijd beter.)
 
Het is geen groovebox zoals de MC-303. Het is gewoon een 16 kanaals drumsynth. Hij is te vergelijken met een 909,808,enz. Alleen de 909 heeft 1 manier van synthesis en de machinedrum 4 verschillende. TRX, EFM,E12 en P-I.
Op alle 4 "machines"(zoals electron ze noemen) zit bijvoorbeeld een snaredrum. Alleen de manier waarop het geluid van die snaredrum verkregen wordt, verschilt per machine.
Als je een P-I snaredrum gebruikt kun je bijvoorbeeld de spanning van een vel instellen. Bij P-I worden "echte" drumgeluiden nagebootst.
Een EFM snaredrum wordt verkregen door feedback modulation. Deze klinkt anders en kun je op een andere manier verbouwen.
Per geluid heb je 8 verschillende parameters en 4 effecten (amplitude modulator, track eq, filter en sample rate reducer). Er zitten ook nog 4 master effects op.
Welke geluiden je gebruikt moet je helemaal zelf weten. Als je wilt kun je 16 bassdrums tegelijk gebruiken. Ik heb voor deze muzieksoort echter nog geen naam bedacht.

P.S. Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is. Uitleggen is niet mijn sterkste punt punt
 
Je hebt het goed uitgelegd.
Nu is ie nog interessanter.. :)
 
OK is duidelijk.
En de manier van sequencen,... gaat dat een beetje lekker?

Zit mezelf weer lekker te maken. Ik heb toch geen geld, maar dat doet er even niet toe.
 
Ik zou niet weten hoe dit op de MD zelf gaat. Ik gebruik altijd VST als sequencer. Ze hebben in elk geval een groot deel van de gebruiksaanwijzing aan het sequencen besteed. Dit betekent dat het: of heel ingewikkeld is, of heel uitgebreid.
Pattern's programmeren gaat in elk geval soepeltjes. Hij schakelt ook moeiteloos van de ene patern naar de andere over. Ook leuk is dat je verschillende drumkit's aan verschillende pattern's kunt toewijzen. Verder zit er een mute, accent, swing en slide funktie op.
 
Slide!!! Vet! Op een drumbak. Hmmmmm
 
Music House is officieel dealer van Elektron in Nederland. Ze hebben hem niet op voorraad (wel nog 1 SIDStation!). Ze willen hem ook niet inkopen, omdat het een te groot risico is.
Je kunt hem via Music House wel bestellen, maar dan kun je hem net zo goed meteen bij Elektron bestellen.
Ik heb via de mailing list van Elektron alleen maar positieve berichten gehoord over de bestelservice.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Nu schijnen er ook al bij veel gebruikers de pots het te begeven. Al met al er slordig voor zo'n dure bak.

Maar goed. Die pots zijn te vervangen, maar dat wil je eigenlijk alleen maar doen bij vintage synths en niet bij splinter nieuwe bakken.

Elektron, eventjes wat steekjes laten vallen! Dat kan eigenlijk niet als je nog zo jong bent!!
Een update van Elektron...

Bij de eerste honderd Machinedrums (serienummers 1-100) zijn andere potmeters gebruikt. Deze gaan stroever en gaan eerder kapot. Deze kun je gratis laten vervangen door Elektron. Ze betalen zelfs de shippingkosten. Dit geldt levenslang! Als je de 'nieuwere' knoppen wilt, kan dat ook. Dan moet je zelf de shippingkosten betalen.
Verder hebben de eerste machinedrums (serienummers 1-266) een probleem met ruis en andere storingen op de uitgangen. Deze worden minder door OS 1.11 te installeren. Verder is er vanaf 266 een hardware modificatie toegepast om de ruis te verminderen. Dit jaar is deze hardware modificatie gratis. Op de shippingkosten na.
Boven serienummer 266 is alles al in orde.

Ik vind dat Elektron netjes gehandeld heeft. :)
 
Ik heb eindelijk eens de tijd genomen om is wat demo's te beluisteren en ik vind hem wel heel lekker klinken.
Maar wat is dat ding godgruwelijk duur zeg. Sorry, maar dat weerhoud me er op dit moment van om hem te kopen. Voor de SID geld hetzelfde: hele coole geluiden, maar een beetje pikant prijsje..


Arv
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Ik heb eindelijk eens de tijd genomen om is wat demo's te beluisteren en ik vind hem wel heel lekker klinken.
Maar wat is dat ding godgruwelijk duur zeg. Sorry, maar dat weerhoud me er op dit moment van om hem te kopen. Voor de SID geld hetzelfde: hele coole geluiden, maar een beetje pikant prijsje..


Arv
Hij is weliswaar aan de prijs, maar het is wel een ritmedoos waaruit je *alles* kunt halen

Je hebt dus eigenlijk geen andere drumsynths meer nodig 8P
 
Origineel geplaatst door Synic

Hij is weliswaar aan de prijs, maar het is wel een ritmedoos waaruit je *alles* kunt halen

Je hebt dus eigenlijk geen andere drumsynths meer nodig 8P
Dit is natuurlijk de grootste flauwekul die er is... Er zijn ook genoeg mensen die dan zouden zeggen: "Koop een sampler en je hebt nooit geen drumbak meer nodig"...
Of "Koop een vrouw en je hebt nooit geen andere meer nodig..." Duh!

Drumsynths zijn stoer en natuurlijk kun je met een MachineDrum een Simmons bak namaken, maar waarom zou je die moeite doen als je voor een koek en een ei een Simmons bak kunt kopen? Drumsynths zijn lekker! Zie ook thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=695
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Drumsynths zijn stoer en natuurlijk kun je met een MachineDrum een Simmons bak namaken, maar waarom zou je die moeite doen als je voor een koek en een ei een Simmons bak kunt kopen?

Omdat deze waarschijnlijk niet alleen een Simmons kan nabootsen maar nog véél meer.

Bovendien is het, denk ik, niet echt met een sampler te vergelijken of onder te doen. Tja, als je je aan de 'standaard' zaken voor percussie gaat houden. (Kan zijn dat ik uit onervarenheid spreek wat dit betreft, gebruik immers alleen de MPC als sampler, dus de kracht van een heftigererere sampler is mij niet helemaal eigen...)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top