[Yamaha] Welk opslagmedium voor de A5000?

Tubal Cain

Nieuwkomer
Lid sinds
15 april 2002
Berichten
20
ZOjuist een Yamaha a5000 aangeschaft. Mooi apparaat. Ik heb alleen nog geen interne HD/ZIP of brander (die extern scsi moet zijn, en volgens mij ook van Yamaha?). Wat is de beste keus? Een HD moet ik natuurlijk kunnen backup-en maar dat schijnt ook weer niet zo eenvoudig te zijn. Maar is wel weer sneller??
Wat zijn de ervaringen?

bvd
TC.
 
gewoon een IDE harddisk erin knallen, en met ISO2file via SCSI je HD backuppen naar je PC...kan je em vanaf daar op een CD'Retje branden
 
Kun je hem dan ook weer terug zetten van cd naar Sampler ?
Is dit ook mogelijk met m'n A3000 ?
 
ja je kan die ISO file op een CD-R branden voor zover ik weet....moet je alleen geen HD die groter is dan 650MB nemen....kan ook met de A3000 , daar past alleen geen IDE harddisk in, alleen SCSI...

Olaf
 
de meeste nieuwe IDE interne schijven werken...externe opslag via scsi (zip bv) is ook mogelijk, maar ontzettend traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag (ook laden vanaf de harde schijf of cd-rom trouwens)....interne schijf max 8 gb (mag groter zijn, maar de A5000 formatteert maar tot 8 GB en dat in partities van 1GB)....en wat dat schrijven naar cd betreft...klinkt goed in de reklamefolders, maar de werkelijkheid is niet zo simpel (vergeet dat dus maar).....scsi kabel naar je pc behoort ook tot de mogelijkheden, wel een beetje geduld hebben bij de eerste verbinding (pc zoekt driver die natuurlijk niet bestaat)..gewoon retry klikken (een stuk of 6 keer) en ook dat moet werken

 
laden vanaf interne HD op mijn A3000 gaat helemaal niet zo traag....CD-ROM gaat inderdaad nie snel, maar HD gaat volgens mij bijna 10keer zo snel..voor de A4000 en A5000 is er een OS update te installeren, en je moet "load while play" uitzetten, dan is het allemaal erg acceptabel..

als je veel wilt backuppen naar CD-R dan is het zeker aan te raden om te kijken of je nog ergens een HD kan vinden die max 650MB is...of tegenwoordig iets meer met de 80minuten CD-R's...dan kan je gewoon een image trekken van die HD en dat op CD branden...heb je ook nix te maken met de cd-brand opties in je OS (die ik overigens niet ken als A3000 gebruiker, dus kan ook nix over de eenvoud daarvan zeggen)

succes, Olaf
 
Ok, bedankt alvast. Ik heb een IDE HD gekocht die ik over een paar dagen krijg. Eigenlijk wil ik ook die sample cd's van Yamaha uitproberen en dan moet ik wel een externe cdrom hebben, dus ik dacht: dan maar meteen een brander. Wat ik me nog afvraag: HEEFT er iemand ervaring met een niet yamaha brander waar de A5000 direct op werkt(dus niet via een pc)?

TC.
 
opslagmedium a****

opslagmedium a****

Heb zelf een cd-player van Plextor zijn wel duur

-off topic-

heb vervelende clicks (na het samples inladen via cd en zip) gehad waarschijnlijk mijn scsi-keten heb alles los gehad en opnieuw geform. enzo. tot dusver geen problemen meer
... succes

maurice
 
zip 100 is voor mij ideaal....ook omdat mij het een veiliger gevoel geeft dat ALS er iets mis gaat ik hooguit 1 zip kwijt ben en niet mijn hele sample bieb.
 
oh...en met de zip kan ik ook snel WAV van de pc naar de a4k krijgen (is sneller dan via de scsi kabel) Je moet natuurlijk wel een zipdrive in je PC hebben hiervoor.
 
bazziman: Hoe formatteer jij je Zip-disks? Mijn schijfjes doen het niet als ik ze op de A5000 formatteer en dan in de PC stop. Andersom ook niet als ik ze op de PC formatteer.
 
bazziman: Hoe formatteer jij je Zip-disks? Mijn schijfjes doen het niet als ik ze op de A5000 formatteer en dan in de PC stop. Andersom ook niet als ik ze op de PC formatteer.

Probeer Chicken Sys Translator eens, daarmee lees je vrijwel alle hardware sampler formats op een PC..
 
handleiding p178:
The formatting used by the A5000/A4000 is a special Yamaha for-mat which is directly compatible with the A3000, but not with other computers or devices.
alhoewel dat er posts zijn dat ie FAT32 formatteert, maar wel de wav files wegschrijft in een propierty formaat ; http://martin78.com/samplers/yamaha-a4000-a5000/
dat dan weer wordt tegengesproken : https://www.gearslutz.com/board/ele...ction/505282-yamaha-a4000-user-reports-2.html
wel interessante links hierboven naar proggies om wavs om te zetten naar A3/4/5 formaat
 
handleiding p178:
The formatting used by the A5000/A4000 is a special Yamaha for-mat which is directly compatible with the A3000, but not with other computers or devices.
alhoewel dat er posts zijn dat ie FAT32 formatteert, maar wel de wav files wegschrijft in een propierty formaat ; http://martin78.com/samplers/yamaha-a4000-a5000/
dat dan weer wordt tegengesproken : https://www.gearslutz.com/board/ele...ction/505282-yamaha-a4000-user-reports-2.html
wel interessante links hierboven naar proggies om wavs om te zetten naar A3/4/5 formaat

Je kan in de Ax000 .wav files 'importeren' via de speciale import functie en daarna wegschrijven als sample in Ax000 format.
Wav direct als sample inladen gaat niet.
 
Voor de liefhebbers heb ik hier nog 2 franstalige en 2 duitstalige manuals liggen. gratis af te halen.
 
file types die hij kan importeren;
EX7/5
SU700
TX16W
.WAV (8/16bit)
.AIFF (8/16bit)
Akai S1000/S3000
EMU EIIIx
Roland S760

Import vanuit FAT32 harddisk is niet mogelijk

edit;

hahaha, staat allemaal in de geposte link van tiger001 :z
 
Nou, ik heb inmiddels van alles geprobeerd en verschillende formats weggeschreven, maar ook met importeren kan ik niets. De A5000 herkent het format van een op de PC-geformatteerde ZIP-schijf gewoon helemaal niet. Zelfs de volumenaam wordt niet gelezen. De enige optie om de ZIP-schijf te kunnen gebruiken op de A500 is om deze in de sampler zelf te formatteren en dan te beschrijven. Als je 'm dan weer in de PC stopt, kan die er niets meer mee. Ruk!

Wat mij betreft even einde verhaal voor het 'eenvoudig' importeren en uitwisselen van (wav-)samples. Opnieuw samplen is sneller en makkelijker en met minder zorgen dan de boel willen laten samenwerken met een PC. Wel een enorm minpunt voor deze serie samplers, al zijn het verder superapparaten met mega-veel mogelijkheden en een hele goede sound...
 
ik zal het hier ook eens testen of het lukt, al lang niet meer met zip gewerkt. :)
 
Back
Top