Octatrack mute probleem

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Ik heb sinds kort een Octatrack MK II en ben nog steeds bezig me erin te verdiepen, maar de basis heb ik gelukkig al redelijk onder de knie.


Nu loop ik wel tegen een probleem aan met het muten van tracks en ik heb al gezien dat ik niet de enige ben - er zijn blijkbaar veel mensen die hier last van hebben. Het probleem is namelijk dat het muten plaatsvindt op audioniveau en niet op sequencerniveau, zodat het muten direct zorgt voor het afkappen van alle audio (inclusief reverbtails etc.)

Ik ben tot nu toe alleen nog maar positief geweest over Elektron producten (heb ook een Digitakt die ik te gek vind) maar dit vind ik wel een vreemde beslissing van ze. Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand voor deze vorm van muten zou kiezen, want het is in de meeste situaties - vooral dus bij geluiden die nog doorklinken - gewoon onbruikbaar. Je zou immers willen dat alleen de trigs niet meer geactiveerd worden en de geluiden inclusief delays etc. rustig kunnen uitsterven.

Nu is mijn vraag: hoe gaan de andere Octatrack-gebruikers hier mee om? Ik neem aan dat dit in een live-situatie bijvoorbeeld helemaal onhandig is. Zijn er misschien tips of workarounds om dit probleem op te lossen?
 
Ja, dit is inderdaad wel een bekende beperking. Ik weet even niet meer wat de gangbare workarounds zijn, maar ik maak zelf gebruik van Plays Free op One2 en dan (start en) stop ik individuele tracks ipv ze te muten. Of je kunt XVOL (op MIN) aan een scene koppelen en dan van scene wisselen (A danwel B ingedrukt houden en een ander slot kiezen) of crossfaden.
 
OK, bedankt voor de reactie! Denk dat ik inderdaad die oplossing met scenes voorlopig blijf gebruiken, ook al is het nog steeds omslachtig.

Verder nog steeds een te gek ding die Octatrack. Binnenkort maar eens de update uitvoeren trouwens....nu gelukkig ook een verschillend tempo per pattern :)
 
Back
Top