Elektron model: samples - 3 noten tegelijk op één track via nudge ?

Analogic

Mastering Enginerd
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
708
Ik keek net de tutorial van Cuckoo, en zag het volgende: https://youtu.be/VI0irMgdgQo?t=3589

Hierbij gebruikt hij nudge om een noot in timing zo dicht bij elkaar te zetten dat het lijkt alsof hij eerder gespeeld wordt op de grid. Dat is ook zo, maar dan met een piepkleine onhoorbare afwijking.
Hij behandelt niet of je zo bv 2 samples vlak achter elkaar kan afspelen, alleen dat je zo op de grid variaties om de zoveel afspeelrondes kan creëren.

Mijn vraag is dus, kan je bv een clap zo laat nudge dus ie op de volgende bd komt, met een snare erop die zo vroeg genudged is dat ie op de bd komt ?
Ik weet dat je samples kan switchen binnen één track, en nu dus ook dat je de timing zove kan verschuiven dat je bijna overlap hebt, het enige is, wat doet het geluid ?
Blijft hij monofoon en breekt dus de vorige sample af ? Ook binnen die microtiming ?
 
Dat is een handig trucje idd.. :eureka: maar werkt alleen met geluiden van een externe klankbron die een hoge release of instelbare gate hebben.. Ik heb zelf de 'model' niet maar wel veel andere Elektrons. die subtiele nudge toepassen resulteert eerder in een snelle afwisseling gok ik.. net zoals 2 steps achter elkaar met verschillende samples ook doen. Maar dat snelle afwisselen is soms ook wat leuk dan zijn om mee te experimenteren.. een ander trucje is om gewoon een meer samples tegelijk op 1 track af te spelen is re-sampelen. :)
 
Ja precies, dus ze choken elkaar. En idd resamplen, ala hoe amiga trackers dat vroeger deden met meerdere percussie in één sample. Echter kan een model:sampels zelf niet (re)samplen wat het dus niet portable en snel maakt.

Ik ben nu al 2 dagen die model:samples aan het bekijken online, lijkt mij echt een leuke bak maar ik denk dat het overzicht wat minder is als je allemaal trucjes moet toepassen om iets voor elkaar te krijgen qua variatie. Elke noot gaan aanklikken om te kijken wat voor nudge of conditie er achter zit.
Natuurlijk kan je het rechtoe rechtaan houden maar dan vind ik 6 sporen weer beperkt voor de prijs (300). Misschien later 2e hands voor minder dan 200 wel leuk om mee te spelen.

Ik denk dat ik dan toch even doorspaar voor een Polyend Tracker. Die heeft heel wat meer in zijn mars waar ik benieuwd naar ben en hoe dat voor mij gaat werken (ik heb redelijk wat FT2 ervaring). Ook het grote scherm geeft de doorslag :{
 
Laatst gewijzigd:
Ja.. die Polyend tracker is ook interessant.. Heb zelf ooit wat geprobeerd met Renoise.. maar de Amiga vroeger eigenlijk overgeslagen en bij Atari (met Cubase) begonnen.. dan mis je ook wat verbeelding bij Renoise misschien:) Maar wat Elektron doet komt een beetje op hetzelfde neer.. max 1 geluid per een track.. en geluiden choken elkaar.. Ik heb zelf een octatrack.. hij kan ontzettend veel maar eigenlijk ook weer niet.. is ook 'n verwarrend ding met alle knoppencombi's die je moet onthouden en moeilijk te doorgronden, heb opzich niet echt iets tegen menudiven.
Die Model is wel lekker basic.. eigenlijk zoals de Volca sample.. al kan die jammer genoeg weer max 1 sample per track hebben..
Trouwens op andere Elektrons (A4, MM) lukt het me aardig om wat muzikaals te maken.. dus ik geef de schuld een beetje aan de OT. gewoon veel te complex :D

Die Polyend tracker geeft wel veel meer waar voor je geld. Of misschien die nieuwe Akai sampler?? De ONE bv. is 750 bv.. ok nog duurder.. maar die zijn niet zo limitied qua polyfonie en hebben gewoon een Pianoroll samen met een touchscreen. Zelf heb ik een Force en moet em nodig weer eens aan zetten.. Die Akai's hebben ook stabiele (strakke) Abletonlink.. vind hardware apparaatjes echt super maar als je wat gemaakt hebt en het in een computer wil uitwerken is de boel syncen altijd een ramp.. dat is met Abletonlink verleden tijd. :)
 
Die Polyend tracker geeft wel veel meer waar voor je geld. Of misschien die nieuwe Akai sampler?? De ONE bv. is 750 bv.. ok nog duurder.. maar die zijn niet zo limitied qua polyfonie en hebben gewoon een Pianoroll samen met een touchscreen.

Als het uitgebreider wordt richting zoiets als die Akai zit je gewoon in DAW territorium, en daar ben ik al goed voorzien (Reason). Zoek een beetje de middenweg tussen volca en daw, met alternatieve werkwijze. Alle electribes heb ik al gehad. Die Polyend Tracker springt er voor mij bovenuit.
 
Ja.. zo is het ook wel. Maar toch.. die Polyend tracker heeft voor zover ik nu begrijp max 8 tracks. En ik vrees ook dat bij snel wisselen van samples het choke effect gaat optreden (net zoals elektron.. polyfonie is max aantal tracks).
Het is idd zo dat het al snel een DAW lijkt op die Akai's. Heb ook geen idee hoeveel stemmen een Akai FORCE doet maar daar zet je bv verschillende sounds in een drumkit en kun je ook elkaar laten choken via mutegroup mocht je dat opzettelijk willen. Polyfonie is ook limited by CPU.. nog niet echt tegen beperkingen aangelopen.
De ONE heeft dezelfde CPU. En in het nieuwe OS kan je ook class compiant midi devices aansluiten via een hubje.. ook het kunnen inserten en routen van fx.. sidechainen, etc.. qua mogelijkheden is het net een DAW.. maar wel een heel compacte. ;)

Ik heb zelf ook de Electribe 2 maar heeft idd z'n beperkingen.. toch wel een leuk ding hoor. :) UI van die Polyend tracker lijkt me veel beter werken ja.. maar ik begrijp nu dat je max 4 parameters per step kunt aansturen/automaten. Met mijn MonoMachine loop ik weleens tegen die beperking aan (out of triglocks) maar op nieuwere Elektrons is dat wel lekker.. je kunt blijven doorfreaken op steps tot het een compleet andere sound is.. Maar alles op Elektron is zo beperkt als de polyfonie. Met een analoge synth kan ik dat begrijpen maar iets wat kan sampelen, zoals een digitakt had gewoon 32 stemmig kunnen zijn vind ik. In de vorige eeuw (97 ofzo) kocht ik ooit een A3000 van Yamaha toen ie net nieuw was. 64 stemmig!! en 16 part multi-timbraal. Dat waren nogeens specs waarmee je voor je oren werd geslagen.. :beard:
 
De polyend tracker kan resamplen, dus 8 sporen is wel meer dan de 6 van de model samples die niet zichzelf kan resamplen.

Ja, ik heb ooit nieuw een A4000 gekocht (in 2001 ?), ide schijf erin, zip drive, max ram 32 mb ...... tegen de 3000 gulden geloof ik.
Maar die heeft zichzelf terugverdiend :okdan:
 
Had dat resampelen ook gezien maar is een future update toch? Ik vind em ook interessant maar kijk met dit soort nieuwe dingen de kat altijd een beetje uit de boom eerst.. maar hij kriebelt zeker :D
Heb trouwens ook vorig jaar een Deluge gekocht. Dat ding is ook nog steeds in ontwikkeling qua OS.. misschien ook net zo ondoorgrondelijk als een Octatrack door de vele functies maar toch lukte het me daar vrijwel na een paar avondjes al op om een trackje af te ronden :) En ook een apparaat wat CPU limited is qua polyfonie.. gewoon alles-in-1.. het is sinds het laatste OS ook nog een audio Looper geworden en zoveel meer functies hebben ze erin gepropt.. Alleen de karige info op de display is ff wennen.. maar ontzettend leuk ding met een ongekende arranger mode.

 
Back
Top