vraagje over sampler

een vriend heeft de AKAI S5000, een blijkbaar niet zo gewilde sampler.

Ik heb ongeveer 20 jaar met de S5000 gewerkt. Dat is simpelweg een beest van een machine met een ongekende dynamiek en erg logische opbouw van menu's. ( in tegenstelling tot de EMU's of erger nog bij de Yamaha's)
Ideaal als je een full blown versie (USB, 256Meg Ram, 128 Voice card, EFX card) of beter nog de S6000 kan scoren. Die is de meest complete met alle opties ingebouwd en heeft een afneembaar front en dus handig als remote.
Over de USB kan je via Aksys software samples vanop je PC laden, bewerken, terugsturen.
MatrixModulatie, 26 verschillende types Filters,...

Bovendien heb je Direct 2 HD sampling en heb je dus niet het RAM geheugen nodig voor het afspelen van extra lange samples...
En is een Harddisk recorder on top...

Ik zou het wel weer weten... ;)

http://www.vintagesynth.com/akai/s5000.php

Hierzo een interessante :

https://www.2dehands.be/a/muziek-en-instrumenten/samplers/m1569585739-akai-s6000.html

Succes !
 
Op een of andere manier lijken de S-5000 & S-6000 als de laatste echte Akai-samplers te worden gezien, terwijl de Z4 & Z8 van daarna ook verre van flauw zijn.
Is dat mogelijk om de meer hifi-apparaat look & niet-als-tank-gebouwd zoals de S-reeks?
Of, en daar kan ik me ook wat bij voorstellen, dat S-5000/6000 owners na de gemaakte investering niet meteen doorspringen naar die Z-reeks, ondanks 512MB etc.

Krijg er kriebel van om te zien of dat aksys nog onder Win10 aan de praat te krijgen is.

En tegelijk zie ik tov een stoere hardware sampler-bak ook de laffe voordelen van een (al dan niet dedicated) laptop voor een softsampler...
 
En tegelijk zie ik tov een stoere hardware sampler-bak ook de laffe voordelen van een (al dan niet dedicated) laptop voor een softsampler...

Goh, ik moet zeggen dat Native Kontakt mij overstag heeft doen gaan om mijn S5K te verkopen. Zeker toen ik er achter kwam dat Kontakt gewoon de Akai AKP sampler files 1:1 leest...
Toch hunker ik nog steeds naar de Akai UI. Kontakt heeft het allemaal, maar toch blijft het gepiel met een muis op een scherm...

Stom dat Akai nooit Aksys als software sampler heeft uitgebracht.
 
Niet dat kwantiteit automatisch vertaalt naar kwaliteit, maar al die eindeloze storage van een softsampler vertaalt zich toch zeker deels naar next level sound... (uiteraard afhankelijk van wat de gewenste sounds zijn)


Kontakt heeft het allemaal, maar toch blijft het gepiel met een muis op een scherm...

Beslist eens! 't Is makkelijk zeggen, maar ik vind de Duitse afkomst v Kontakt vrij herkenbaar.
Gestuctureerd, volgens protocol, en daardoor de gebruiker dwingend om vaker v hersenhelft te schakelen dan je zou willen.

Met andere woorden: dat had toch allemaal wel wat vloeiender gekund. De grootste onzin vind ik bijv dat je na toevoegen van een library die 'de volgende keer' pas beschikbaar hebt.

En wat je zegt, kleine frummelknopjes. Scalable interface zou ook mooi zijn, wellicht kan het, maar ik vond het nog niet.

Daarnaast blijf ik me verbazen over de kleurkeuze van veel library & software makers, maar da's niet perse richting Native Instruments gemikt.
Donkergrijze letters tegen een zwarte achtergrond? Waarom pesten jullie ons ?!? :? :D
 
Back
Top