vraagje over sampler

Rob1986

Stamgast
Lid sinds
27 Maart 2008
Berichten
100
Hallo

Ik heb interesse in een hardware sampler voor studio gebruik.
Voornamelijk zoek ik een sampler waarin ik 1 of meerdere noten op een keyboard of synthesizer speel en dat
door een sampler laat horen om zo de kwaliteit van die sampler te horen en een leuke bas of lead kan bespelen door die sampler.
En ik wou ook nog graag de mogelijkheid om de Amp Envelope van de sampler te gebruiken om de klank te bewerken.

De Roland SP 404 A sprak mij aan. Klinkt deze goed en kan die dat of zou ik beter een andere keuze maken.

Ik kijk alvast uit naar goede ideeën.
 
Ik denk zo direct aan digitakt,octatrack,blackbox

Bekijk deze eens.
Ik kan al vast de digitakt aanraden.
Echt een zeer leuke toestel
Of tweedehands een akai of EMU
 
Wat je beschrijft, kan wel met iedere sampler denk ik. Akai en emu klinken in ieder geval goed. Ze hebben wel een wat gedateerde gebruikers interfaces tov de moderne types maar dat doet niets af aan hun geluidskwaliteit.

Mocht je interesse hebben: ik heb een E4 Classic te koop.

:doei:

Danny
 
Hallo

Alvast bedankt voor de leuke reacties. Ik ga meer info zoeken over die digitakt of blackbox.

@ Danny: Ik heb interesse maar omdat je in die digitakt of blackbox meer samples via SD kan laden geeft dat mijn voorkeur.
 
Maar wat de sound betreft zullen oude samplers zeker warmer klinken denk ik. of een speciaal karakter hebben.
 
Ik heb interesse maar omdat je in die digitakt of blackbox meer samples via SD kan laden geeft dat mijn voorkeur.
geen sd sleuf in de digitakt!
Maar wat de sound betreft zullen oude samplers zeker warmer klinken denk ik. of een speciaal karakter hebben.
oude samplers hebben inderdaad een speciaal karakter maar de digitakt klinkt ook echt goed
 
Ik wou nog vragen of het ook mogelijk is om een bass of een lead op een midi keyboard te bespelen vanuit het karakter van de sampler ?
Ik bedoel dat de volledige 49 of 61 keys een aparte toon hebben maar het karakter van die klank wel uit de sampler komt.
 
Ik wou nog vragen of het ook mogelijk is om een bass of een lead op een midi keyboard te bespelen vanuit het karakter van de sampler ?
Ik bedoel dat de volledige 49 of 61 keys een aparte toon hebben maar het karakter van die klank wel uit de sampler komt.

Het is nu een paar maanden verder, dus wellicht komt mijn reactie voor jou nu te laat.

Maar n.a.v. jouw wensen die ik hier lees, denk ik dat je beter op Marktplaats kan kijken naar de oldskool samplers van de jaren 90 zoals bijvoorbeeld die van E-MU. In de jaren 90 waren computers voor thuisgebruik niet krachtig genoeg voor gesamplede instrumenten: daarom waren producers en muzikanten aangewezen op samplers. Ik heb er zelf een op de kop getikt een paar jaar geleden: de E-MU ESI 2000, met RAM uitgebreid naar 128 Mb en een extra module voor effecten zoals reverb, distortion, etc. Als je zelf samples wilt bewerken dan is een PC met software veel toegankelijker: het kan zelfs dan al ontzettend veel geduld van je vragen om samples op een goede manier te loopen. Ik had de mijne op de kop getikt puur en alleen omdat ik een bepaald geluidskarakter wilde hebben. Ik heb 'm nauwelijks gebruikt, maar ik heb er toch geen spijt van en ik ben er voor toekomstige projecten nog iets mee van plan.

Nu is het trouwens zeker niet perse zo dat alle software-instrumenten en samples op de computer karakter missen. Of het klinkt als levenloos en digitaal of juist meer body en warmte heeft, is erg afhankelijk van de sample-engine van de software. Plogue SForZando bijvoorbeeld is gratis software om gesamplede instrumenten op te roepen en aan te sturen met een MIDI-keyboard. De sampling engine is heel goed en nauwkeurig.
SForZando Windows + Soundbanks Package
SForZando MAC-OS + Soundbanks Package
User's Guide

De soundbanks zijn eigenlijk optioneel, maar het is wel aan te raden die te downloaden en te installeren, omdat daardoor de sampling engine ook beter gaat werken. Van alle klanken en geluiden die je daarmee verkrijgt zijn sommigen uiteraard wat beter gesampled of ze bevatten meer samples, maar je hoort wel dat het sowieso mooi vol en warm klinkt.

Juist omdat je geinteresseerd bent in externe samplers zou ik me eveneens verdiepen in dit soort software of programma's waarmee de soundfonts kan bewerken zoals Polyphone. Dan begrijp je beter hoe sample-libraries zijn opgebouwd en wat nou van invloed op een mooie gesamplede en expressieve klank.
 
een algemene vraag, ja samplers uit een bepaalde tijd, hebben een karakter. ik herinner me nog de ensoniq mirage. ik kende 2 mensen die deze hadden. 8 bits. maar klonk erg lekker.
o ja, in de band waarin ik zanger hadden we akai sampler, floppies laden tussen de nummers door.. eentje uit de X serie lijkt, vreemd genoeg herken ik m niet van afbeeldingen, maar liet de muziek over aan de andere 2, ik had wel invloed (heftiger, meer industrial..). was ook te veel bezig met mijn eigen "sampler" op een bepaald moment (de terratec ews64xl, helaas door de vreemde keuze voor ISA, heb ik maar een paar jaar gehad, zat een sampler ingebouwd, en vanwege dat ik éen van de eerste was die m kocht, gratis geheugen erbij. de software werkte pas goed, na een aantal weken, goed nostalgie.).
een vriend heeft de AKAI S5000, een blijkbaar niet zo gewilde sampler. mensen preferen de S1200??

natuurlijk werken ook componten mee, op-ams, ad/da, da/ad. filters, natuurlik, envelopes?
 
Hallo bedankt nogmaals voor de leuke reacties. Ik wou ook graag een Yamaha Motif of een andere workstation met sampler functie of een digitakt sampler omdat ik een video op YouTube gezien had waarin hij in de motif synthesizer van een echte gitaar samples van nam en dat op de keyboard toetsen zetten. En ik had dan in gedachten een workstation met sampler zodat ik goede interne samples had + er zelf nog kon maken van bijvoorbeeld echte instrumenten en die dan op de keyboard toetsen zetten noot per noot.
 
De Digitakt is heel leuk maar ik dacht met een workstation synthesizer met sampler functie dat je daar eigen klanken op kon samplen en dat over het gehele toetsenbord per klank zetten.
 
Hallo bedankt nogmaals voor de leuke reacties. Ik wou ook graag een Yamaha Motif of een andere workstation met sampler functie of een digitakt sampler omdat ik een video op YouTube gezien had waarin hij in de motif synthesizer van een echte gitaar samples van nam en dat op de keyboard toetsen zetten. En ik had dan in gedachten een workstation met sampler zodat ik goede interne samples had + er zelf nog kon maken van bijvoorbeeld echte instrumenten en die dan op de keyboard toetsen zetten noot per noot.

Yamaha Motif XS of XF, Korg Kronos X of 2015, Roland Phantom G ... en dan vergeet ik er wellicht nog ... allemaal krachtige workstations mét sample mogelijkheid. Hou dan wel rekening met een relatief steile leercurve. Deze toestellen zijn alleskunners ... dus moet je ook van alles wat kunnen :).
 
Thanks, ja een steile leercurve ben ik me zeker van bewust. Maar ik ga deze workstations zoiezo checken en veel fimpjes bekijken en handleidingen doorbladeren.
 
Back
Top