Spatializing mono-samples

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Als je gebruik maakt van mono-samples, kan je deze met bijvoorbeeld detuning pseudo-stereo maken. Ik maak daaruit op dat je daarmee ook het doppler-effect als het ware simuleert: de geluiden van voorwerpen die naar je toe bewegen, gaan hoger klinken. Voorwerpen die dezelfde geluiden maken maar zich van je vandaan bewegen, klinken lager in toonhoogte. Dus als ik de sample die ik toewijs aan het linker kanaal een paar cents hoger stem en die van het rechter een paar cents lager ... creeer ik daarmee ook een effect dat het lijkt alsof de geluidsbron meer van links komt? Of wordt het daarmee weliswaar een chorus-effect die voor stereo-widening zorgt maar blijft de balans in het midden?

Er is genoeg informatie te vinden over hoe je mono-geluiden pseudo-stereo kan maken, maar niet hoe je het 'meetbaar' maakt.

Stel, je wilt een piano samplen en je beschikt alleen over mono-samples. De lage tonen komen van de linker toetsen, dus die wil je wat meer pannen naar links. Maar het zou onnatuurlijk klinken als je de laagste toon helemaal links zet. Ik zou schatten dat je de laagste toon 25% naar links pant en de hoogte toon 25% naar rechts. Maar ik bedenk dat nu zomaar ... weten jullie ergens info te vinden hoe je dit op de beste manier kunt doen?
 
Wat betreft het laatste, over de plaats van de tonen in het stereo-beeld, een manier zou kunnen zijn om het beeld zo te creƫren dat het ongeveer overeenkomt met een opname van een echte piano en een geschikte plaatsing van de microfoons, zoals men dat doet in de praktijk. Voorbeeld hier. Lijkt me lastig om dit precies in getallen uit te drukken, het is blijkbaar voor een groot deel ook een kwestie van uitproberen wat het beste klinkt, in het geval van een echte piano. Als je zoiets wilt nabootsen zal het waarschijnlijk ook wel wat trial-and-error zijn, maar het is misschien een startpunt.
 
Ik vind die pseudo stereo dingen erg slecht klinken.

wat een andere optie is om via een amp te re-ampen met twee mics ( stereo driehoek) of een decca tree.
dat werk fijn met synth sounds, gitaar, electric piano's. Maar niet zo met een gewone piano.
Het stereo effect zit hem dan in de kamer reflecties.

Er zijn natuurlijk ook een hoop effecten die mon naar stereo zijn. Bv chorus, tremelo , autopan, reverbs.

Je kan ook twee keer je sample patch laden 1 links en 1 rechts en dan op bijde een iets andere minimale pitch modulatie.

Voor piano zijn er genoeg stereo opnames. Kun jd dan niet beter fie gebruiken?

Monosynths 1x links 1x rechts opnemen klinkt vaak heerlijk. Gitaar ook.
 
Dingen stereo maken is heel makkelijk. Een chorus doet precies wat je zegt. Die vertraagt en versnelt het geluid om kleine toonhoogte verschillen te maken. Die mix je dan met het droge signaal. Als je dat op je linker en rechter kanaal anders doet heb je stereo.
Dingen ruimtelijk maken is veel moeilijker. Meestal wordt daar galm voor gebruikt. Maar zelfs bij een hele goede galm zal je mono geluid klinken alsof het vanaf een plek in de ruimte komt. Niet zoals bij je piano waar alle snaren van links naar rechts klinken.
Meestal faken we stereo een beetje met panning en galm. Panning voor links-rechts en galm voor dicht bij/ver weg. Maar echt overtuigend zal dat niet klinken. Onze oren en hersenen hebben miljoenen (of 6000) jaren gehad om te leren horen waar die tijger vandaan komt dus die fop je niet zo maar.
Er zijn betere stereo panners die ook wat delay toevoegen en je kan een heel eind komen met impulse responses van ruimtes. Maar het blijft imitatie.
 
Back
Top