Welke sampler voor breakbeats en als drumcomputer?

score100

Stamgast
Lid sinds
27 mei 2009
Berichten
296
Hoi allen,
ik wou al langer meer met breakbeats gaan werken en daarvoor een makkelijk te gebruikende sampler hebben. Daarnaast wil ik em ook als drumcomputer gebruiken.
Eigenschappen die die moet hebben:
- Stepsequencer
- Kan samples niet al de moeilijk op bpm aanpassen
- Kan breaks/samples slicen en op meerdere pads leggen
- 2dehands verkrijgbaar onder 500 euro

Mijn eerste ideen zijn:
Electribe ESx
Een oud bakkie maar krijgt doorgans betere reviews dan de nieuwe electribe. Ik heb de electribe 2s ook eens een namiddag mee gespeeld en vond hem niet heel intuitief.
Teenage Engineering op-z
Kan ook heel andere toffe dingen en mogelijk goed als sequencer ook te gebruiken. Ik vraag mij allen af hoe makkelijk je daarmee breaks enz op tempo kan aanpassen. Iemand toevallig ervaring hier mee?

Groeten
Moritz
 
deluge van synthstrom
 
Niet simpel en onder de 500 gaat het ook niet lukken, maar met een tweede hands elektron analog rytm heb je wel een beest van een techno drum machine, zowel analoog als samples.
 
Ik heb mijn mpc1000 heel snel weer weg gedaan.
Ook de electribe sampler snel weer terug gestuurd omdat je niet snel samples kan auditen.
Ik heb een op1 maar das wel lofi en ben er nog geen vrienden mee. ( f*cking zipper controls op een apparaat van 1000e )
wil hem ruilen voor een synstrom deluge. Een digitakt is ook wel een fijne drum sampler.
 
Dit:
- 2dehands verkrijgbaar onder 500 euro
gaat helaas niet samen met je andere wensen.

Er zijn al meerdere topics over geweest, maar samplers met timestretching zijn er bijna niet. En degene die er zijn, zijn allemaal flink aan de prijs en/of de timestretch is bagger.
- Elektron Octatrack/Octatrack MK2
- Akai MPC Live
- Roland MC 707

De Zoom AR-96 kan een aantal dingen die je wil maar lijkt me niet geschikt voor jouw situatie(timestretch is ook bagger).
De Roland MC 101 komt aardig bij je wensen in de buurt, maar is technisch gezien geen sampler want geen audio input(als dat je niet uitmaakt is deze perfect).

Een oude E-MU sampler of de latere Akai samplers(S5000/S6000/Z4/Z8 ) zijn mogelijk wel te vinden voor die prijs en doen volgens mij alles wat je wil, helaas wel allemaal 19 inch.

Je zult dus iets meer geld uit moeten geven wil je al je wensen vervullen, of je moet wat wensen laten vervallen.
Maar je weet maar nooit, misschien vind je ergens een hele goede deal. :)
 
Dit:

gaat helaas niet samen met je andere wensen.

Er zijn al meerdere topics over geweest, maar samplers met timestretching zijn er bijna niet. En degene die er zijn, zijn allemaal flink aan de prijs en/of de timestretch is bagger.
- Elektron Octatrack/Octatrack MK2
- Akai MPC Live
- Roland MC 707

De Zoom AR-96 kan een aantal dingen die je wil maar lijkt me niet geschikt voor jouw situatie(timestretch is ook bagger).
De Roland MC 101 komt aardig bij je wensen in de buurt, maar is technisch gezien geen sampler want geen audio input(als dat je niet uitmaakt is deze perfect).

Een oude E-MU sampler of de latere Akai samplers(S5000/S6000/Z4/Z8 ) zijn mogelijk wel te vinden voor die prijs en doen volgens mij alles wat je wil, helaas wel allemaal 19 inch.

Je zult dus iets meer geld uit moeten geven wil je al je wensen vervullen, of je moet wat wensen laten vervallen.
Maar je weet maar nooit, misschien vind je ergens een hele goede deal. :)

Mv8800 doet ook timestretch, realtime.
 
De Zoom AR-96 kan een aantal dingen die je wil maar lijkt me niet geschikt voor jouw situatie(timestretch is ook bagger). (...) De Blackbox is een goed idee

Een tijdje geleden de Zoom gekocht, om iets te hebben zodat ik weer een beginnetje kan maken met muziek. Wilde er niet onmiddellijk veel aan uitgeven, vandaar de Zoom. Laatst werden die bij Thomann helemaal voor dumpprijzen aangeboden. Voor mij is het leuk om mee te spelen, voor iemand die echt iets "serieus" wil niet zo, denk ik. Als ik wel meer had willen besteden, dan was het de Blackbox geworden. Dat lijkt me een fantastisch ding, en het krijgt met de firmware-updates steeds meer functionaliteit. Denk dat deze voor topic-starter ook zeer bruikbaar is. En wie weet komt ie hier ook nog wel 'ns, want elke keer dat ik deze online zie denk ik 8~.
 
Met een Digitakt kun je een deel van de sample selecteren om af te spelen. “On the fly” en “non destructive”. Dat is hetzelfde als slicen van de sample maar je zit niet vast aan start- en eindpunt. Beter dan dat om tot originele breakbeats te komen wordt het niet.
 
Ja idd en timestrech heb je niet nodig als je je beats sliced.
Dat klinkt ook beter omdat de 'transients' niet worden vernaggeld.
Daarom is de Digitakt een goede optie voor breakbeats te maken.
Door subtiel de start en end points van de slices aan te passen kan je lekker grooven.

ook voor 500 euro te krijgen.

Dit is iets wat de Electribe ESx volgens mij niet kan.
 
Dank allen voor jullie reactie. Blackbox schijnt mij een goede optie idd! Ook is de stepsequencer een beetje mjaaah...klein :) Wie weet ga ik toch nog sparen op een 2dehands sp16 of octatrack.

Ja idd en timestrech heb je niet nodig als je je beats sliced.
Dat klinkt ook beter omdat de 'transients' niet worden vernaggeld.
Daarom is de Digitakt een goede optie voor breakbeats te maken.
Door subtiel de start en end points van de slices aan te passen kan je lekker grooven.

ook voor 500 euro te krijgen.

Dit is iets wat de Electribe ESx volgens mij niet kan.
Thx voor de inzicht. Heb nooit een sampler gehad daarvoor behalve de sp555, dus goed om te weten.
 
Laatst gewijzigd:
Met een Digitakt kun je een deel van de sample selecteren om af te spelen. “On the fly” en “non destructive”. Dat is hetzelfde als slicen van de sample maar je zit niet vast aan start- en eindpunt. Beter dan dat om tot originele breakbeats te komen wordt het niet.

Ik heb een Digitakt, en hoewel de geluidskwaliteit top-notch is is samples slicen een PITA. Daar komt nog bij de rare schaling van de "sample length" bediening en dat je dit niet kunt automatiseren via midi.
Je kunt niet ff snel per stap een slice selecteren, dat kan alleen als je van tevoren de slices maakt.
Ik hou van m'n Digitakt maar ik heb nog nooit een apparaat met zoveel rare tekortkomingen en bugs gezien.

Ook is de stepsequencer een beetje mjaaah...klein :) Wie weet ga ik toch nog sparen op een 2dehands sp16 of octatrack.

Ja, die stepsequencer is niet alles inderdaad. Maar bij de Blackbox is er volgens mij nog veel ruimte voor updates, dat kun je van de andere genoemde apparaten niet zeggen.

Als je geinteresseerd bent in de de SP-16 kijk dan ook eens naar de DJS-1000. Die is voor live looping net iets beter geschikt dan de SP-16.


Ikzelf ga braaf wachten tot er iets komt met de diepgang en bouwkwaliteit van de Octatrack, de eenvoud van de MC 707 en het scherm van de MPC Live.
Roland, Akai en 1010 Music zijn in ieder geval op de goede weg.
Er zijn jaren lang geen goede samplers uitgebracht maar er lijkt nu gelukkig weer wat vaart in te zitten.
 
MPC1000 met JJ os ipv Akai. Wordt nog steeds doorontwikkelt en heeft ook stepsequencer. MPC's staan natuurlijk wel bekend om hun goede beat creaties. Zeker dat slicen en over de pads verdelen.en bpm aanpassen is die echt voor bedoeld. Zoek ff wat youtube fimpjes over JJos.

Je kan ook de combi doen mbv RM1X omdat die geen sampler heeft.
 
Rmx1 met rex als je wil slicen. Heeft ook tr achtige step sequencing dacht ik. Je wil gewoon lampjes bij een stepbutton en niet naar een scherm moeten kijken zoals bij de MPC met jj os.

Samplen doe je met je computer.
 
Back
Top