EMU EOS 4.7 en Roland W30 system floppy gevraagd

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.811
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik de originele 3Gb IDE HDD van mijn EIV XT ULTRA vervangen door een grotere van 80Gb. Na de vervanging leek alles goed te werken maar dat was maar schijn (ik slechts een drietal banken getest). Nu blijkt echter dat er flink wat banken zijn die bij het saven een "End of file error" geven. Na wat googlewerk heb ik ontdekt dat dit aan mijn oude EOS versie 4.1 ligt. IDE implementatie zou pas vanaf versie 4.7 goed in orde zijn.

Ik heb de exe van EOS4.7 wel kunnen downloaden maar dat is dan ook alles. Ik beschik namelijk niet meer over een PC met floppy drive dus zit ik muurvast. Daarnaast kan ik de exe op Windows 10 ook niet opstarten wegens een 64-bit incompatibiliteitsmelding.

Na die vaststelling wilde ik ook de systeemfloppy's van m'n oude W30 nog eens testen. Ik heb de originele en twee backup floppy's van system 1.10. Guess what ... beide backups zijn corrupt en een nieuwe maken van de nog werkende lukt ook niet want deze geeft in het midden van het kopieerproces (op de W30 zelf dus) een data error :stupid.

Ik heb ondertussen al met twee PC winkels contact gehad maar die hebben dergelijk oud materiaal ook niet meer.


Daarom wil ik eens horen of er hier op het forum leden zijn die me kunnen zeggen hoe ik aan een reeds in orde zijn floppy kan komen voor:
  • Het EMU EOS 4.7
  • Roland SYSTEM 1.1
Alvast dank bij voorbaat.


Groeten,

Danny :koffie:
 
Voor de Roland kun je Roland Benelux proberen. Dit stuurden mij een paar jaar geleden nog geheel gratis een nieuwe OS floppy voor m'n S-750.
 
Wellicht had je deze al gevonden?
http://llamamusic.com/s50s550/sinfo.html#W-30Info
Je vindt er ook nog wat info over mogelijke kandidaten om de floppy drive te vervangen.

Hover : Die image heb ik inderdaad ook. Maar het probleem is dat ik geen mogelijkheid meer heb om een image op een floppy te zetten. Voor de W30 kan ik misschien nog terecht bij Roland Benelux, zoals Conso voorstelde. Maar voor EMU vrees ik dat dergelijke oplossing niet meer bestaat (de "professionele" tak van EMU is al lang ter ziele gegaan).

Toch bedankt voor het mee denken :okdan:

Danny
 
Aan het einde van het win xp tijdperk bestonden er externe floppy drives die je op je usb-poort kon aansluiten. Misschien dat zoiets nog steeds verkrijgbaar is (eventueel 2e hands)?
 
Meizo : als dat werkelijk USB plug & play en niet plug & pray is, dan kan dat inderdaad werken. Ik zal de tweedehands sites eens afschuimen en zien of ik zoiets nog op de kop kan tikken. Bedankt voor de tip :okdan:
 
Ik kan ondertussen ook melden dat ik op eBay UK nog een nieuw verpakte floppy van EMU EOS 4.7 heb gevonden. 'k Heb het besteld en ben althans voor die oplossing in blijde verwachting. Eerder op de dag heb ik een mail naar Roland Europe gestuurd met de vraag voor een W30 systeem diskette.

Als de spullen binnen komen, zal ik dit hier vermelden.

Thanks 4 all tips :okdan:

:doei:

Danny
 
Kleine update,

De EOS 4.7 floppy is onder weg en zal binnen een week of zo geleverd worden.

De Roland System floppy is een ander paar mouwen. Roland Central Europe meldt me dat de diskettes niet meer verkocht worden (snap ik) maar ook dat er geen enkele medewerker nog één in z'n bezit heeft om een kopie van te maken (toch wel een beetje buiten de verwachting).

Dus bij deze een warme oproep aan forumleden die zelf nog in het bezit van een W30 zijn: wie wil voor mij een kopie van z'n systeemdiskette nemen (versie 1.10) en naar me versturen. Dit moet natuurlijk niet kostenloos.

Alvast dank,

:doei

Danny
 
Mijn W30 tijdperk is gestopt bij systeem 1.06. Daarvan kan ik een kopie voor je maken. Ik weet niet wat de verschillen zijn tussen 1.06 en 1.10 maar mijn W30 draait prima op 1.06.
 
P-Five : Ik heb een klein uurtje geleden contact gehad met een PC-winkel uit de buurt. Daar ga ik komend weekend even langs om te proberen via sdisk.exe een image te nemen van system 1.10. Hij verkoopt ook nog refurbished USB FDD's. Ik ga beide opties eens eerst proberen maar mocht dat niet werken, dan hou ik je aanbod zeker in beraad. Alvast heel hartelijk bedankt :okdan:

:doei:

Danny
 
Is je w30 floppy drive nog wel in orde verder?

Dat wel. Ik heb enkele jaren geleden de snaar vervangen en de system disk die ik nu gebruik, werkt nog wel degelijk. Alleen is het niet mogelijk om een copy er van te maken. Halverwege het copy proces geeft hij een data error. Dit ligt niet aan de drive want wanneer ik een sound & song diskette kopieer lukt dat perfect.

Maar met een beetje geluk heb ik na het weekend een werkende diskette :).

Bedankt voor je antwoord in ieder geval :okdan:

:koffie:
Danny
 
Kleine update: Het probleem met de W30 SYSTEM 1.10 floppy is door een computerwinkel opgelost (sdiskw.exe met een W30 image (wat ik al in mijn bezit had) en dat via een drive op schijfje gezet). :okdan: Ik heb maar gelijk een aantal nieuwe backup kopieën gemaakt.

De EOS 4.7 diskette verwacht ik nog in de loop van volgende week.

Dus dit draadje kan :slotje:.


Met dank aan iedereen voor de geboden adviezen, hulp en steun :okdan:


:doei:

Danny
 
Help: dit draadje kan dus toch niet op slot ;{.

Ik heb vandaag via de post een floppy van EOS 4.7 ontvangen. Vermits ik op YT een filmpje heb gezien van iemand die op een E5000 Ultra van EOS 4.10 naar 4.7 upgrade, ben ik vol goede moed begonnen. Lang heeft dat echter niet geduurd ... wanneer ik de EOS 4.7 floppy in de drive van de EMU steek en deze aan zet, wil ie niet van floppy booten :(. Even een overzicht van de handelingen die ik geprobeerd heb en de resultaten:
  • Met de floppy in de drive zet ik de sampler aan -> drive LED gaat aan maar het booten gebeurt nog steeds vanaf flash (EOS 4.10).
  • Om te kijken of het aan de drive lag -> testen uitgevoerd (lees en schrijf) -> geen enkele fout.
  • Om te kijken of een flash update werkt met een floppy met EOS 4.10 -> CopySys uitgevoerd naar een lege 1.44Mb floppy. Daarna die flop in de drive gestoken en EMU opgestart -> volledige flash update proces werkt zonder enig probleem :?.
Wat vind ik van onduidelijkheden op google:
  • Om van 4.10 naar 4.7 te gaan zou je eerst een flashprep floppy moeten hebben.
  • Uit het addendum van de handleiding van 4.7: steek de floppy van EOS 4.61 in de floppy drive en boot daarmee op en wacht totdat de upgrade gedaan is. Wanneer moet dan de EOS 4.7 flop ingestoken worden -> wordt met geen woord over gerept :?.
  • Op YT zie ik dus echt wel een filmpje waar een EOS47.exe wordt gedownloaded en op een floppy disk wordt gekopieerd. Deze wordt dan via de bootprocedure van flop succesvol geüpdated. Is dan die EOS47.exe anders dan een aangekochte flop met EOS 4.7 er op
    https://www.youtube.com/watch?v=vU4k98qS45E vanaf 3min15.
Meer vraagtekens dan antwoorden ;{.

Is er iemand die ooit een ULTRA sampler van EOS 4.10 naar EOS 4.7 succesvol heeft geüpgraded en zo ja, waar moet ik dan op letten.


Jullie hulp wordt sterk op prijs gesteld.:engel:


:koffie: Danny
 
Ik heb nooit van 4.6 naar 4.7 opgewaardeerd vanwege de geringe meerwaarde en de bugs die erbij kwamen. Helaas is het moederbord van mijn E-4XT Ultra vorig jaar kapot gegaan, waardoor ik moest onderwaarderen naar een E-5000. Gelukkig heb ik wel bijna alle opties kunnen overzetten. Het enige verschil is dat ik nog maar 64 stemmen heb in plaats van 128. In de praktijk is dit echter voldoende en als de reparateur ooit de apparatuur ervoor heeft, kan ik het stemmenbord laten overzetten.
De flash prep flop heb ik ook.
 
Akikaze : Omdat ik de standaard interne HDD van 3Gb zo goed als vol had zitten, wilde ik overschakelen naar een 80Gb of 320Gb IDE drive (FAT of FAT32). Dit blijkt dus enkel maar te lukken met EOS 4.7. Vandaar dat ik verplicht ben om de update uit te voeren. Op het net vind je over die update veel onduidelijke berichten. Vandaar dat ik dan maar zelf de koe bij de horens heb gevat en via eBay UK een EOS 4.7 gekocht. Alleen blijkt dit dus niet te werken. Je zou wel degelijk eerst de flashprep ULTRA floppy nodig hebben alvorens de 4.7 te installeren.

Ondertussen heb ik die flashprep in bestelling staan en wacht ik geduldig af :).

Jammer van jouw gecrashte EIV. Ik heb hier nog een E-Four (originele model dus) in de verkoop staan met 128 stemmen, 128 Mb intern geheugen en een 6 Gb externe HDD met flink wat bibliotheken op. Het is natuurlijk geen ULTRA (dus enkel SCSI, geen IDE, geen beat munging en trager tov de ULTRA).
Maar mocht het je dat toestel interesseren, weet dan dat ik dat in de aanbieding heb ;).

Groeten,

:koffie:
Danny
 
Interessant topic (misschien wel wat frustrerend voor TS).
Mocht het niet werken of je nog extra floppy's nodig hebben (flashprep, 4.7, 4.61 etc) dan kan ik je die ook toesturen.
Maar wel met enige voorzichtigheid omdat mijn agenda niet uitblinkt in flexibiliteit en leegte :D

W.b.t. de IDE implementatie is het inderdaad zo dat je 4.7 moet draaien.
Ik weet niet of je een RFX32 in je sampler hebt zitten.
Er bestaan bronnen die vermelden dat RFX32 en 4.7 een ongelukkige combinatie is en 4.61 wordt aangeraden als je een RX32 hebt.
 
MatthewLeBlom : Bedankt voor je aanbod :okdan:. Ik ga vooralsnog eerst even de bestelling van de Flashprep Ultra afwachten. Waarschijnlijk zal het daar dan wel mee opgelost zijn (hoop ik toch). Ik vind het wel raar dat de sampler niet van floppy wil booten zonder die flashprep ... maar ja ... dat zal eerder wel aan mijn onwetendheid liggen :engel:.

Mocht ik toch nog technische problemen ondervinden, dan zal ik zeker je voorstel in overweging nemen of je proberen contacteren voor goede raad :geslaagd:.

Groeten,

Danny :doei:
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind het wel raar dat de sampler niet van floppy wil booten zonder die flashprep ... maar ja ... dat zal eerder wel aan mijn onwetendheid liggen :engel:.

Dat herken ik (ik heb twee E4XT's één deed het vanzelf de andere niet) en daarvan weet ik ook niet precies hoe dat zit.
Maar meedenken vind ik leuk.
 
Back
Top