Sampler shootout: akai s950 vs Ensoniq EPS 16+ vs Akai MPC 2500

Zal ik je wat zeggen, Chris? Ik mis de jengel. :D Het zal wel komen doordat ik de laatste weken met al die lofi tape/vinyl plugins met wobble, wow & flutter bezig ben geweest.

Maar ik ben wel blij voor je dat je de oorzaak gevonden hebt en het slechts een instelling en geen mankement blijkt te zijn.
 
Het geluid van de EPS169+ zat me toch niet helemaal lekker, wat bleek na wat rondvraagwerk op een Ensoniq usergroup op Facebook? Dat ding zet er standaard een LFO op... waarom mag Joost weten? (Serieus: als iemand het weet let me know, voor mij is het volslagen onlogisch, maar goed, als je weet dat je die na t samplen even af moet zetten is dr natuurlijk niks aan het handje)... Dus hierbij nog een keer dezelfde 3 samples door de EPS16+ maar dan zonder de LFO aan dus. Wereld van verschil. En wel zo handig om hier te posten, zodat mensen die zo'n dingen willen halen niet misleid worden door de eerste post waarin de LFO er dus nog op zat.

Ik hoor zelfs een bak ruis tussen de verschillende samples?
 
De EPS lijkt wel wat doffer als de S950. Je hebt bij het sampelen ook nog een input filter.. dat heeft ook invloed op de hoeveelheid hoog.. Als je dat niet omhoog zet klinkt het ook wat doffer.. (zie video hieronder @2:55)
Ik vind de vergelijking met de MPC2500 hier wat apart aangezien die op CD kwaliteit sampelt en de anderen op halve CD kwaliteit.. maar goed.. :)

 
Ja, als je een nieuw instrument maakt dan is de LFO automatisch aan Pitch toegewezen. Dit zou je niet moeten horen tenzij je het modulatiewiel beweegt. Is je modulatie wiel wel in orde, denk ik dan.
 
Kijk ook nog even of het filter van je instrument in de EPS helemaal open staat, by default zet hij deze op 127 ipv 150. Tezamen met die input filter komt het op mij over alsof je veel hi-end mist!

Wel hele leuke vergelijking, bedankt :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top