Sampler shootout: akai s950 vs Ensoniq EPS 16+ vs Akai MPC 2500

Christov

Soul Brabo no 1
Lid sinds
30 juli 2003
Berichten
1.996
Locatie
Oss
Goedemiddag allemaal,

een aantal forumleden vroegen me om wat opnames te maken met m'n Akai S950, Ensoniq EPS 16+ en Akai MPC2500 om zo de sound van de verschillende samplers te kunnen vergelijken.

Hieronder het resultaat. Het zijn 3x3 keer dezelfde opnames, de eerste opname is Akai S950, 12 bit mono op 22.500, daarna komt de Ensoniq EPS 16+, 16 bit mono op 22,300 en daarna de Akai MPC 2500, 16 bit mono, op 44,100. Alles is op 33 rpm opgenomen van een Technics SL1200 mk2 met Shure m44-7 elementen door een Vestax PMC 05 Pro III (voor de volledigheid).

Erg leuk om zo echt alles naast elkaar te horen. De 2500 mist in mijn ogen een beetje karakter, is erg clean. De S950 is nog steeds clean, maar heeft al wel wat meer warmte/eigen sound en de EPS 16+ is een monster in het laag. Heel typische sound. Maar dat is mijn mening... ben benieuwd wat de forumleden ervan vinden!
 

Attachments

  • Samplertest d.d. 4-5-2019.mp3
    4 MB · Bekeken: 170
Lekker samples, Chris. Doe de groeten aan Large Pro en Havoc van me. ;)

Het verschil tussen de MPC2500 en het origineel is waarschijnlijk te verwaarlozen.

Twee oude samplers met een overduidelijk eigen karakter die elkaar daardoor goed aanvullen in je setup. Daarvan vind ik de S950 het fijnst klinken. Helder alsof deze een exciter aan boord heeft. De EPS doet iets aparts met de sample. Dat kun je vooral goed bij de laatste (Les McCann) sample horen waar de cimbalom? gaat "jengelen". Heeft veel laag dat ook de brom van je draaitafel versterkt. Instant lofi. Gebruikte RZA een EPS in de tijd van 36 Chambers en Tical?

Heb je trouwens "hot" gesampled of netjes binnen de limiet?
 
Dat kun je vooral goed bij de laatste (Les McCann) sample horen waar de cimbalom? gaat "jengelen".

Schiet me ineens te binnen dat Les McCann waarschijnlijk dit met z'n vleugelpiano gespeeld heeft. Niet met de toetsen, maar rechtstreeks met de snaren.
 
Vat ik dit zo goed samen? Regel toevoegen kan door in het laatste vak een tab te gebruiken. :)

Akai S950Ensoniq EPS 16+Akai MPC 2500
12 bit mono/22,50016 bit mono/22,30016 bit mono/44,100
Christov++++++
Lotuz2019++++++
 
Vat ik dit zo goed samen? Regel toevoegen kan door in het laatste vak een tab te gebruiken. :)

Nee, de EPS vind ik qua klank interessanter dan de MPC. Ben ook wel benieuwd naar de klank van de EPS op 44.1 kHz tov de MPC, al zal dat verschil minder duidelijk te horen zijn, vermoed ik.
Akai S950Ensoniq EPS 16+Akai MPC 2500
12 bit mono/22,50016 bit mono/22,30016 bit mono/44,100
Christov++++++
Lotuz2019++++++


Waar ik eigenlijk nog benieuwder naar ben, is hoe het klinkt als je de output van de EPS samplet met de S950.
 
Vind de Akai s9x0 heel erg op de mpc2k lijken. De eps klinkt op deze wijze wel heel erg lofi . dat zouden de s9X0 ook kunnen met een andere setting.
 
Snap wel wat je bedoelt met dat de 950 op de 2000 lijkt ja. Die 950 kan als je op 45 rpm +8 sampled en dan terugpitched een stuk vuiler klinken inderdaad. Heb hier niet extreem hot gesampled, 950 een beetje, EPS en 2500 niet (wel zo hard mogelijk zonder t rood in te gaan).

Leuke aan de EPS is dat je in principe op de hoogste resolutie kunt samplen, deze omlaag gooien en je beide resultaten met elkaar kunt vergelijken voordat je de keuze maakt welke je wilt gebruiken. Voor drums is 22.300 prima in mn ogen. Andere samples zal ervan afhangen, al heb k begrepen dat RZA destijds vrijwel alles op 17.900 deed. Das volgens mij wel extrewm gortig haha.
 
Vind de Akai s9x0 heel erg op de mpc2k lijken. De eps klinkt op deze wijze wel heel erg lofi . dat zouden de s9X0 ook kunnen met een andere setting.

De S950 gaat pas lofi klinken onder bandwidth 11250 (= sample rate 22500, heb ik me laten vertellen*).

*Maar nu lees ik weer dat je met 2,5 moet vermenigvuldigen, dus dan wordt het 28125.

Nu klinkt de RX950 natuurlijk niet 100% hetzelfde als de S950, maar dit filmpje geeft wel de diverse klankmogelijkheden van de S950 aan:

https://www.youtube.com/watch?v=Bzd3jgs-jUE
 
Laatst gewijzigd:
Als je trouwens de mp3 in een wave editor laadt en van S950 naar MPC en terug springt, hoor je toch wel duidelijk verschil tussen de S950 en de MPC. En die 10.000 bevestigt dan ook dat je onder de 11.250 moet gaan zitten.

Al is Bring the Pain sp1200 meen ik.

Ben even op YouTube aan het luisteren. Ik denk dat je gelijk hebt.
 
Ik vind de EPS tegenvallen na alles wat ik erover gelezen heb; is een enorme bak laag, ik hoor geen magie. Dank voor de test.
 
Dank Christov voor de opnamen. In dit voorbeeld vind ik de EPS ook het slechtste, klinkt als een deken over de monitor. Niet iets waar ik naar op zoek ben, je hoort ook duidelijk een brom door het geluid heen. Misschien dat hij op andere instellingen beter klinkt? S950 is het beste, MPC2500 is goed maar iets te clean.
 
Akai S950Ensoniq EPS 16+Akai MPC 2500
12 bit mono/22,50016 bit mono/22,30016 bit mono/44,100
Christov++++++
Lotuz2019++++++
100%++++++
 
tja ik vond de drums lekker op de 1e sampler en die laatste sample lekker op de 2e sampler... Levert dat iets op aan de resultaten? :)
 
Het geluid van de EPS169+ zat me toch niet helemaal lekker, wat bleek na wat rondvraagwerk op een Ensoniq usergroup op Facebook? Dat ding zet er standaard een LFO op... waarom mag Joost weten? (Serieus: als iemand het weet let me know, voor mij is het volslagen onlogisch, maar goed, als je weet dat je die na t samplen even af moet zetten is dr natuurlijk niks aan het handje)... Dus hierbij nog een keer dezelfde 3 samples door de EPS16+ maar dan zonder de LFO aan dus. Wereld van verschil. En wel zo handig om hier te posten, zodat mensen die zo'n dingen willen halen niet misleid worden door de eerste post waarin de LFO er dus nog op zat.
 

Attachments

  • EPS16+ sampler shootout goed.mp3
    904,5 KB · Bekeken: 166
Ligt ook aan waar die lfo op gezet wordt.

Ik sample vaak eerst naar cd. Als bron vinyl is. Dan kan ik deze precies klaar zetten net voor de hit die ik wil pakken. Als ik die uit een loop moet vissen kan ik niet met max bit diepte samplen omdat evt andere hits in de loop harder zijn.

Ja zo hot mogelijk samplen geeft verschil bij verschillende samplers.
 
Back
Top