Dilemma: Korg Volca Sample of Electribe 2 Sampler (of andere alternatieven?)

jes303

DIY brain mods
Lid sinds
30 augustus 2002
Berichten
802
Locatie
Transistorbasstraat 303
Hallo,

Ik zoek een zo laagdrempelig mogelijke sampler - of eigenlijk sample player, voor een kleine prijs.
Na 2 avonden googlen, youtuben en researchen kom ik er nog niet uit.

Mijn voornaamste criteria zijn:
- snel samples kunnen inladen / dumpen / kopieren vanuit de Mac (hetzij via SD kaart of via een of ander dump protocol)
- samples via MIDI kunnen triggeren vanuit een DAW (liever niet via Midi Sync/Clock, maar Note on/off zodat alle note-data in de song in de DAW bewaard wordt)
- snelle response tijd wanneer via MIDI getriggerd
- mogelijkheid tot afspelen van langere samples, bijv. van 8 seconden zoals ritme loops van 1 of meerdere bars

NB: geluidskwaliteit is geen topcriterium: 16 bit op 32kHz (volca sample) is afdoende

Na de specs en video's te hebben bekeken, komen voor mij de Korg Electribe 2 sampler en de Volca Sample bovenaan de lijst.
Andere moderne kandidaten waren aanvankelijk de Akai MPX8 en MPX16.
Maar daar heb ik horrorverhalen en video's over gezien, van samples waarvan het begin wordt afgechopt tot out-of-syncs.

Oudere opties zoals Korg Electribe ES1, ESX, Yamaha SU200, Boss SP303 lijken me meer gedoe en beperkter qua interface.
Bovendien niet eens zo veel goedkoper via de 2ehands markt.

Ik neig nu dus naar de Volca Sample, omdat die lekker goedkoop is en voldoende geheugen heeft voor mijn toepassingen.
En dan wel in combinatie met de Retrokit RK-002 kabel om de 10 MIDI kanalen te mappen naar 1 MIDI kanaal (voorbeeld).

Maar de Electribe 2 lijkt wat degelijker, met een betere samplerate en MIDI implementatie.
Echter is die een stuk duurder, bovendien las ik in deze review dat er quirks in de bediening zitten, waaronder omslachtig opslaan van samples.
Kortom: dilemma!

Zijn er hier mensen die dit lezen en vanuit hun ervaring meteen zeggen: "Ga voor de Volca | Electribe!" en waarom?
Dank alvast!
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb onlangs voor een vriend wat opties bekeken die iets soortgelijks zocht. Ik heb hem aangeraden om eens te kijken naar de SparkFun/Robertsonic Tsunami: https://robertsonics.com/tsunami/
Is geen kant-en-klare optie, je moet er nog een MIDI poort en ins- en outs aan solderen, maar is relatief goedkoop en doet zo te zien alles wat je wil. Er zijn een hoop mensen tevreden over de voorganger daarvan, de Wav Trigger. Dus als je een beetje handig bent of iemand kent die dat is, is dat ook nog een optie.
 
Ik heb onlangs voor een vriend wat opties bekeken die iets soortgelijks zocht. Ik heb hem aangeraden om eens te kijken naar de SparkFun/Robertsonic Tsunami: https://robertsonics.com/tsunami/
Is geen kant-en-klare optie, je moet er nog een MIDI poort en ins- en outs aan solderen, maar is relatief goedkoop en doet zo te zien alles wat je wil. Er zijn een hoop mensen tevreden over de voorganger daarvan, de Wav Trigger. Dus als je een beetje handig bent of iemand kent die dat is, is dat ook nog een optie.

Wow, dat zijn coole specs, 32x polyfoon (mono tracks) en 8 outputs! Ik ga me er eens in verdiepen, dank voor deze tip!
 
ik heb geen idee of ie voldoet: microsampler van korg?
 
Een iPad met Caustic? Al met al is een sampler ook maar een computer in een doosje..
Koppel er een draadloze nanoKey Studio aan om samples te triggeren..
 
Laatst gewijzigd:
hier heb ik een filmpje van Caustic gemaakt en hoe snel je samples kan choppen.. Je kan via wifi samples naar de iPad sturen, gaat snel en makkelijk..

 
Furious5 - Goed gedacht, dank voor je tip! Dat is inderdaad ook een optie, al heb ik zelf (nog) geen ipad. ik dacht nog aan een raspberry pi 3 met iets van software erop, die dingen kosten nog geen €50. Maar voordeel van een ipad is datje gelijk een scherm / interface erbij hebt. Is de responsetijd wel snel?
 
Bij iOS is de responsetijd snel i…t.t. Android, latency is te verwaarlozen.. Ook triggeren via bluetooth midi is vrijwel latency vrij.
Als je een iPad enkel als sampler wil gebruiken zou je een wat ouder model voor weinig geld kunnen kopen, Caustic draait daar ook prima op.

Voordeel is dat je met een app als Caustic gelijk effecten kan toevoegen binnen de app.. delay, reverb, compressor etc. Ook effe editten gaat snel itt een hardware sampler. Ook kan je via de iPad samplen en resamplen..

Als je het echt wild wil maken kan je een sampler app nemen die external outs ondersteunt en een multiple outs soundcard aan je iPad hangen.. Dan zou ik wel een nieuwer model kopen, ik heb zelf een iPad model 2017.. die zijn ook niet al te duur tweedehands..

Ik heb zelf veel samplers gehad, maar ik vind een iPad ideaal.. het is software maar bedient als hardware..

Caustic draait trouwens ook op desktop computers en kan je gratis downloaden... op iOS kost het ook maar iets van 12,- en het voordeel daar van is natuurlijk de touchscreen bediening. Je kan binnen de app werken maar ook via externe midi samples over 16 midi ch triggeren.. je kan dan 14 sampler instances gebruiken.. multisample setups en het gebruik van .sf2 soundfonts zijn mogelijk..

http://www.singlecellsoftware.com/caustic
 
Laatst gewijzigd:
het is een beetje een gat in de markt op dit moment.. zat met hetzelfde dilemma een paar jaar geleden en uiteindelijk voor de volca sample gegaan, tweedehands kosten die niets.
heeft zn nut al bewezen, maar het is verre van ideaal
 
het is een beetje een gat in de markt op dit moment.. zat met hetzelfde dilemma een paar jaar geleden en uiteindelijk voor de volca sample gegaan, tweedehands kosten die niets.
heeft zn nut al bewezen, maar het is verre van ideaal

Ben inmiddels dus ook voor de Korg Volca Sample gegaan. De Retrokits RK-002 kabel is een welkome aanvulling, want die maakt het mogelijk om samples individueel te kunnen triggeren op een enkel midi kanaal. Min of meer een must-have als je 't mij vraagt. (https://www.retrokits.com/rk-002/)
 
Ben inmiddels dus ook voor de Korg Volca Sample gegaan. De Retrokits RK-002 kabel is een welkome aanvulling, want die maakt het mogelijk om samples individueel te kunnen triggeren op een enkel midi kanaal. Min of meer een must-have als je 't mij vraagt. (https://www.retrokits.com/rk-002/)

Als je je midi signalen vanuit je PC stuurt kun je ook gewoon software gebruiken om die vertaal slag te maken, MIDI-OX e.d. kunnen dat met gemak. Zelfde geld voor de Volca FM en aanslaggevoeligheid.

Volca Sample is een fijn apparaatje met wat mojo, maar als je criteria snel inladen is kun je misschien beter verder zoeken. Ook lange samples is 'ie niet heel goed in.
 
Ben inmiddels dus ook voor de Korg Volca Sample gegaan. De Retrokits RK-002 kabel is een welkome aanvulling, want die maakt het mogelijk om samples individueel te kunnen triggeren op een enkel midi kanaal. Min of meer een must-have als je 't mij vraagt. (https://www.retrokits.com/rk-002/)

voor wie geen schrik heeft van een beetje code:
ik gebruik deze: https://github.com/mmaisterrena/Volca_Simple
met chinese arduino en wat onderdelen ben je klaar voor een paar euro, en kan je zelf de software naar wens aanpassen
 
De Zoom ARQ AR-96 kan dit allemaal out of the box en kost op dit moment 174 euro.
Ik heb er eerder al een hoop over geschreven in dit topic:
https://www.synthforum.nl/forum/synt...69768-zoom-arq

En mocht je toch voor de Volca Sample gaan, ik heb hier een Midi Translator project dat heel wat meer doet dan die Retrokits kabel.

(edit: De midi clock bug waarover gesproken wordt in het arq topic is inmiddels verholpen.)
 
Laatst gewijzigd:
Volca Sample is een fijn apparaatje met wat mojo, maar als je criteria snel inladen is kun je misschien beter verder zoeken. Ook lange samples is 'ie niet heel goed in.

Benieuwd of dat inlaad-probleem met lange samples verleden tijd zou kunnen zijn met de nieuwere Volca Sample 2,
of was het met de originele Volca Sample een andersoortig probleem?

Iemand enig idee wat de maximale sample lengte is voor de Volca Sample? (de oude of de nieuwe)

Dank!
 
Cute ding, ook vanwege dat leuke Akai retro kleurenschema.. Maar die 1 bar patterns en geen manier om sequences te exporteren is de dealbreaker voor me.

Met die Retrokit kabel komt hij qua prijs in de buurt van een Model:Samples.. en die vind ik een stuk interessanter..
 
Jij hebt de 'originele' ?
Had begrepen dat de opvolger ('2', die met de grijze omkasting, iets duurder dan de voorganger) dat via de toegevoegde USB-aansluiting allemaal verhelpt.

Je raakt dan wel de song-modus kwijt.

Ik had naar die Model:Samples zitten kijken, maar geen attack op de amp-envelope (als ik het goed begreep) vond ik wel 'n showstopper.
Er leek via de LFO er ook geen workaround voor, maar wie weet...
 
Back
Top