wat was jouw eerste sampler en wanneer was dat??

s550 verschrikkelijk ding om te besturen en teveel ruimte in beslag met tv scherm eraan, daarna een s3000xl waar ik minstens een jaar niks mee had gedaan tot ik erachter kwam hoe fijn deze wel niet was. Vanaf toen volledig op hardware samplers overgestapt!
 
Ik hield van hiphop en ik wist dat ik een sampler nodig had. Niet wetende waar te beginnen liep ik rond 1994/1995 een of ander vaag zaakje in Venlo in en daar hadden ze wel iets. Je kon er ongeveer twee seconden geluid mee opnemen in de laagste kwaliteit en je kon het onder vier drukknoppen zetten (max 0,5 seconde elk). Dus door snel te wisselen kon je je loop een beetje opbreken. Ik heb er alsnog wel wat dingen mee gedaan, steeds twee tracks naar mono bouncen via een cassettedeck en dan steeds op het oor een sample precies er in krijgen, wat alleen al 10 minuten per geluid kostte. Dat alles terwijl ik al een Amiga in huis had en nog nooit van ProTracker gehoord had. Pas later op de PC met FastTracker II gaan werken, daar was ik meteen aan verslaafd al samplede ik nooit meer geluiden, wat ik natuurlijk wel had moeten doen want tracks bouwen met geluiden gejat uit andere tracks werkte gewoon niet zo lekker.
 
25 jaar geleden een S950 gekocht en me verdiept in het sampelen. Een wereld ging open, een S1000 bijgekocht. Jaar of 7 geleden mijn S950 terug verkocht, waar ik direct veel spijt van had. Ben toen jaar bezig geweest een een S950 terug te vinden, sinds vorige week trotse eigenaar van een S950 met full memory, samen met een S900, S1000 en een S3200 XL momenteel.
 
Ook bij mij een Roland S10.
Hij was net uit en ik vond de klanken geweldig. Dat moet 1986 zijn geweest.
 
Ik had in 1996 (ongeveer) een Atari ST overgenomen van een lokaal radiostationnetje. Daar zat een mono AD/DA converter bij die in het slot in de zijkant paste. Met het ene softwarepakket kon je samplen en met het andere kon je aansturen via midi (via m'n andere Atari). De keuze was dan òf 1 stemmig 44,1kHz 16 bit, òf 2 stemmig 44,1kHz 8 bit, òf 3 stemmig 22kHz 16 bit, òf 4 stemmig 22kHz 8 bit (als ik het goed herinner). Voor drums was 2 stemmig goed te doen met slim afwisselen. Sampletijd was ook nog behoorlijk lang, omdat de ST was uitgebreid naar 3mb geheugen en ik had er een 60mb harddisk bij. Beide Atari's staan nu in bubble wrap in de kelder...
 
Heb rond 1989 de Ensoniq EPS aangeschaft en een paar jaar live gebruikt. Heeft een geweldig OS, kon er mee lezen en schrijven. Later nog op de Ensoniq ASR-10 overgestapt, die alleen thuis gebruikt, zelfde geweldige OS. Maar door de tijd achterhaald, deed er op een gegeven moment niets meer mee, en toen verkocht. Vind ik nu wel jammer, anderszins moeten die instrumenten gebruikt worden en dat deed ik niet.
 
Deze dus.
En dan maar de maffe kreetjes van Michael Jackson's Bad samplen :)

De boekjes zal ik nog wel ergens hebben liggen, de rest is helaas weg.


wow.. instant flashback.. wat gaaf om dit weer te zien. :)
Ik ken de plaatjes nog al te goed uit een magazine.. wat wilde ik dat setje graag hebben voor mijn MSX.. Er zat ook een FM synth in toch?

Mijn eerste sampler werd na lang sparen een Casio FZ1, ergens in '88/'89. Tweedehands voor 2000 guldens gekocht.
Veel mee gemaakt en goeie herinnering aan, behalve dat ik bij het truncaten altijd rare kraakjes kreeg.
Ergens een jaar of 5 terug heb ik de FZ10m module versie ervan gekocht teruggekocht, die doet het super. :) Geloof dat ik mijn ouwe FZ1 destijds had ingeruild op een EMAXII
 
Mijn allereerste sampler heb ik mid jaren 80 voor mijn werk gemaakt, bestond uit 8 modules met elk een 12 bit A/D, 100ks/sec converter en 8kwoorden van 12bit geheugen. Deze sampler werd uitgelezen door een pdp11 mini computer en werd gebruikt voor het meten, opslaan en verwerken van fysiologische signalen, maar voor het testen had ik er de uitgang van een radio ontvanger aan geknoopt...
Het geheel was in een euro rack gebouwd overigens :)
 
Fasttracker 2 in 1995. Daarna. Boss sp303. Daarna Boss sp 202. En als laatste de Teenage engineering OP -1. Heerlijk instrument de sampler .
 
Mijn allereerste sampler heb ik mid jaren 80 voor mijn werk gemaakt, bestond uit 8 modules met elk een 12 bit A/D, 100ks/sec converter en 8kwoorden van 12bit geheugen. Deze sampler werd uitgelezen door een pdp11 mini computer en werd gebruikt voor het meten, opslaan en verwerken van fysiologische signalen, maar voor het testen had ik er de uitgang van een radio ontvanger aan geknoopt...
Het geheel was in een euro rack gebouwd overigens :)

Zo ! Maak jij me even nieuwsgierig :)
Wat voor een fysiologische signalen waren dat ? Waarvoor ? Foto van je opstelling ?
 
Helaas bestaat deze sampler niet meer, maar hij was bedoeld voor onderzoek op de universiteit twente naar electrubstimulatie van zenuwen en spieren en het meten van reacties daarop.
 
electrostimulatie... stuur een stroompulsje van voldoende breedte en amplitude door een zenuw en de spier die verbonden is met deze zenuw trekt aan. bij dat aantrekken komen krachten vrij die afhankelijk zijn van de pulsbreedte, amplitude en pulsherhalingstijd.
bij dat zgn. vuren van de spier-en zenuwcellen komen ook weer electrische spanningen vrij die gemeten kunnen worden.
 
In 1999 kocht ik een S3000xl, hele fijne sampler in die tijd die makkelijk te bedienen was. Nu zoveel jaar later gebruik ik Kontakt. Zou echt niet meer moeten denken aan al dat gedoe op dat kleine schermpje, wat is het tegenwoordig toch makkelijk allemaal he.
 
Machinedrum UW mk1 en daaarna Casio sk1 en dan een Korg Kaos pad 3
 
Yamaha A4000 icm Ztracker (tracker voor midi)
Nog steeds erg gecharmeerd door zijn geluid en mogelijkheden. Skippende encoders gelukkig weinig last van. Moet bij die sampler wel altijd een blik geduld opentrekken. :/
Later nog een A5000 erbij genomen. Gebruik hem nog steeds met MO disks.
 
Ik heb een Sequential Circuits Prophet 2000 die sinds 1994 het eigendom was van mijn band destijds. Helemaal in Engeland opgehaald, ik geloof dat die nog van Sonic Violence geweest is. Maar destijds meer gedaan met een Akai S2000 die ik in '95 of '96 nieuw heb gekocht (de andere Akai modellen waren toen nog onbetaalbaar voor me). De S2000 is al een tijd weg, maar de Prophet staat hier nog steeds.
 
Back
Top