Roland W30 poly / key aftertouch

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Ik heb mezelf suf gezocht naar antwoord op de vraag of het Roland W30 klavier polyfone aftertouch zendt.
Dit blijkt niet het geval terwijl in de midi implementation chart van gebruiksaanwijzing van de W30 duidelijk staat: Channel- and Key Aftertouch transmitted.

Omdat ik zo lang heb moeten zoeken leek het mij zinvol het gevonden antwoord en de bron hiervan even te delen op synthforum.
Wat blijkt is dat de W30 inderdaad met polyfone aftertouch om kan gaan, maar dat het gaat om opnemen en terug zenden van deze informatie middels de ingebouwde sequencer.
De W30 zelf reageert dus niet op polyfone (key) aftertouch, en het klavier kan dit ook niet genereren.

Bron:
http://www.muzines.co.uk/articles/roland-w30/106
5de alinea van het kopje "Sequencing":

The W30 allows you to record and edit note, controller, patch-change, pitchbend, tune request, SysEx (up to 500 bytes at a time), and channel and poly aftertouch data: although the W30 itself doesn't generate or respond to poly aftertouch, it can be recorded from and played back to external MIDI instruments.
 
Volgende keer de kast even opentrekken. Het verschil tussen poly of channel aftertouch is in hardware meteen zichtbaar ;)
 
Daar kan ik me iets bij voorstellen ja :)

Overigens heb ik zelf geen W30 maar ik was aan het overwegen eentje te kopen vanwege de Poly-AT.
 
Ah ja in dat geval is het wat waziger.

Maar er is zo weinig Poly AT op de markt (geweest) dat ik er altijd maar vanuit ga dat het channel is, zeker bij de Japanners. De Poly AT zit toch vooral in de Italiaanse hoek met Fatar keys.
 
Back
Top