Wie heeft er een Akai S950 en wat doe je er mee?

Zo ga ik het ook proberen Sjeff :) Maar kan je me mss. uitleggen hoe ik die samples kan opslagen in een program?
En klopt het dat ik de filter niet kan gebruiken via de mix monitor uitgang?
 
Laatst gewijzigd:
ok is gelukt :)
 
Recycle is leuk ja.
Werkt dat ook met een S950?
Gaat dat dan over midi?
ReCycle is (zover ik weet) niet compatibel met de S950
En het zou volgens mij sowieso niet over MIDI werken en om reden dat het sample dump protocol van de S950 denk ik afwijkt van de officiële MIDI Sample Dump Standard.

Zo uit mijn hoofd want ik het het al een tijdje niet meer gebruikt maar: Recycle 2.0 ondersteund dacht ik als laatste versie nog scsi, vanaf 2.1 kun je geen knipsels meer over scsi sturen naar je hardware sampler. Of het weer terug gekomen is in latere versies weet ik niet.
Dat heb je dan goed onthouden, want ReCycle 2.0 is inderdaad de laatste versie die SCSI nog ondersteund.
[Ik heb de Adaptec SCSI cards nog bewaard, maar ik wil ze niet meer in mijn studio pc hebben.]

...hoe ik die samples kan opslagen in een program?
Ik gebruik voor mijn S950 geen floppy diskettes meer, maar wat bij mij voorheen goed gewerkt heeft is het programma OmniFlop.

http://www.shlock.co.uk/Utils/OmniFlop/OmniFlop.htm

En ik gebruikte ook Awave Studio:
http://www.fmjsoft.com/awavestudio.html#main

Met Awave Studio kun je een .akai image lezen (die je met OmniFlop gemaakt heb).
En je kunt met Awave Studio in S1000 formaat opslaan.
Na in S1000 formaat opgeslagen te hebben moet je de extensies wijzigen in .AKS and .AKP

en met het programma EMXP kun je dan een Akai S1000 floppy diskette maken (die een S950 kan lezen).

http://users.skynet.be/emxp


ok is gelukt :)
Hoe?
 
Oorspronkelijk geplaatst door FreddyConfetti Bekijk bericht
ok is gelukt
Hoe?

Gewoon de menus goed volgen in sample edit en edit program. Uiteindelijk vraagt de S950 zelf naar een program naam. Je kan er dan verschillende keygroups onder opslagen, bv. 1 program met 4 keygroups van ieder 1 sample over 1 octaaf. Wanneer je dan nar diskette saved, wordt zowel je program als je samples opgeslagen en wanneer je de S-950 start met diskette erin wordt de program automatisch geladen.

Ik heb een beetje zitten spelen met de envelopes en de filter maar na 2 avonden klooien had ik een paar loops opgenomen op dat ding en dat was het dan (timestretch is me zelfs niet gelukt)....

Omniflop heb ik ook geprobeerd maar die sprak van een driver die hij niet vinden kon.

gisterenavond heb ik me dan die RX950 plugin bezorgd waar Van Nophaven van sprak en daar ben ik heel tevreden over. De filter klinkt mss. niet identiek maar het gemak om de x64 VST op elk spoor te laden en toch die flair van de S-950 te hebben zonder dat je eerst moet samplen en menudiven is enorm. Uiteindelijk gaat het me om het plezier van muziek maken en het was leuk prutsen met die sampler maar een paar samples op diskette na 2 avonden met de S-950 tegenover een hele beat in 2 uur met de RX950 plugin heeft ervoor gezorgd dat hij weer ergens in de hoek staat.
 
Wat handig is om te doen is een 'template' program maken.. Bijvoorbeeld een drumprogram: 8 drumsamples op elk 1 toets, met juiste output, filtersetting, fixed transpose etc.

- Eerst record je een sample, zo klein mogelijk qua data: dus lage khz samplen en zo kort mogelijk
- die rename je als '#bd', daarna kopieer je hem 7x en rename je de andere 'dummy' samples '#sd', '#hh', '#crash" etc.
- dan maak je een program met die korte dummy samples...
- Sla je program op zonder samples.

De volgende keer als met de sampler aan de slag gaat laad je je template drumprogram weer in...
En daarna ga je samplen.. Een snaredrum bijvorbeeld..

Het enige wat je dan hoeft te doen is in je template drumprogram je dummy '#sd' te zoeken en die te vervangen door je net gesampelde snare sample..

Easy, want alles staat nu al goed ingesteld...
Op deze manier kan je ook multisample templates maken.. en hoef je daarna maar 5 noten te samplen voor een gehele keyboard range...
 
Laatst gewijzigd:
Zo maakte ik meestal hiphop beats - 1 template program:

output 1: kick + ghost kick (keygroup midi ch 1)
output 2: sd (ch 1)
output 3: hh + ohh (outputs zijn monofoon, dus choke) (ch1)
output 4: crash.. of iets anders (ch1)

output 5: bass (ch 5)
output 6: sample chops (ch 6)
output 7: vocals (ch 7)
output 8: fills/fx (ch acht)

Vervolgens verving ik dan 'dummy' samples in een program: #bass, #vox1, #vox2, #chop1, #chop2
 
Zo maakte ik meestal hiphop beats - 1 template program:

output 1: kick + ghost kick (keygroup midi ch 1)
output 2: sd (ch 1)
output 3: hh + ohh (outputs zijn monofoon, dus choke) (ch1)
output 4: crash.. of iets anders (ch1)

output 5: bass (ch 5)
output 6: sample chops (ch 6)
output 7: vocals (ch 7)
output 8: fills/fx (ch acht)

Vervolgens verving ik dan 'dummy' samples in een program: #bass, #vox1, #vox2, #chop1, #chop2

Heb je ergens online staan wat je maakt? Gaaf je input te lezen!
 
oh by the way: in dat opzetje van hierboven zijn de drums op output 1-4 en de rest op 5-8. Op de L output van de s950 komen 1-4 gemixt er uit, en op de R komen 5-8. Dus zo kan je makkelijk je drums op 1 mixer channel binnen laten komen als je dat zou willen...

Ik heb niet veel online staan.. en heb uberhaupt niet veel dingen afgemaakt - blijf hangen in work-in-progress mode. Ik vind het vaak tegenvallen wat ik zelf maak en delete alles dan weer.

Ik vind boom-bap hiphop te gek, met veel samples. Maar als ik dat zelf maak voelt het toch als 'muziek jatten'. Ik weet dan zelf waar ik alles vandaan heb gehaald, en dat voelt toch als 'niet van mezelf'. Als ik het bij een ander hoor heb ik er niet zo veel problemen mee omdat ik de gebruikte samples niet ken: het klinkt als een product dat 'af' is...

Maar in een apparaat duiken vind ik leuk, mogelijkheden verkennen enzo. Muzikaal ben ik geen talent, daar ben ik na jaren toch wel achter gekomen. Maar met de spullen bezig zijn, het af en toe toch weer proberen.. dat kan ik toch niet laten.... dat vind ik toch heel leuk om te doen..

hier is het laatste wat ik zelf de moeite waard vond om af te ronden.. het begon als een oefeningetje om drums wat losser en sloppy te programmeren...
https://soundcloud.com/furious5/furious5-what-im-about
 
Laatst gewijzigd:
Ghehe dat heb ik soms ook weleens als je echt 1 op 1 een loop gebruikt. Ben daar ook een beetje vanaf gestapt, alhoewel het soms echt belachelijk goed werkt! Meestal knip ik het echt helemaal los op en switch het in iets anders. De originele sample stretchen door bepaalde chops met de chille loopfunctie te verlenge. Of ik gebruik 1 toon die ik dan in een melodie knal en dan aanvul met keyboardlijntje of/en basslijn met de tone vd s950. Los saxje erover of fluitje, viool...

Vind dat toch leuker om te doen dan vanaf scratch iets inspelen met vst instruments of synths. Dat vind ik op een of andere manier altijd te makkelijk ofzo ghehe. Ik weet nie, het hele proces van platen zoeken en dan samplen vind ik gwn leuker, en het komt er naar mijn mening altijd met een betere sausje uit!
 
Ik heb de s900, s2000 en s3000xl gehad. Nu inmiddels allemaal weer weg. Wat me vooral tegen ging staan was de enorme grootte (en het gewicht) van die dingen. En al snel dus ook lastig om enig sinds ergonomisch mee te werken.

Om op dat het voelt als jatten in te gaan: het is ook erg tof om losse nootjes te samplen. Enkel piano nootje sample ik de S-samplers en er gelijk zelf akkoorden mee kunnen maken.

Enige samplers die ik nu gebruik zijn Ableton en de PO33. M'n MPC1000 ga ik binnenkort verkopen.
 
Zo maakte ik meestal hiphop beats - 1 template program:

output 1: kick + ghost kick (keygroup midi ch 1)
output 2: sd (ch 1)
output 3: hh + ohh (outputs zijn monofoon, dus choke) (ch1)
output 4: crash.. of iets anders (ch1)

output 5: bass (ch 5)
output 6: sample chops (ch 6)
output 7: vocals (ch 7)
output 8: fills/fx (ch acht)

Vervolgens verving ik dan 'dummy' samples in een program: #bass, #vox1, #vox2, #chop1, #chop2

En dit had je dan op een floppy staan oid?
Of vanwaar laadt je deze template?
Heb e hem toevallig nog ergens, zou te gek zijn!

Peace!
 
Sowieso moet je dit soort oude bakken vind ik altijd wel in een historische context plaatsen....de S900 / S950 stelt qua mogelijkheden in de huidige tijd natuurlijk niet veel voor, maar toen die dingen uitkwamen was het (zeker prijstechnisch) een kleine revolutie. Ik ben nog steeds blij met de mijne, want het heeft toch echt een eigen karakter (en ok, ik ben ook gewoon een sentimentele oude dwaas :beard:).

Mijn tip: maak een goede loop van een een niet-ritmische sample (oude gruizige strings of iets anders met een ambient karakter), kopieer de sample en detune ze ten opzichte van elkaar lichtjes. Zet de ene op het linker kanaal en de andere op het rechter en je krijgt een superbreed tapijt dat in het stereobeeld steeds verder uit elkaar loopt. Uiteraard kan je ook het filter hierin betrekken, maar dat hoeft nog niet eens. Ook met dit soort oude samplers kan je echt heel veel doen als je een beetje geduld en creativiteit hebt.

En oh ja, op het gevaar af voor ouderwets te worden versleten: lees de handleiding :eureka: Je komt soms weer tot andere inzichten en bovendien is het vaak nog leuk ook (altijd grappig om te zien hoe met veel trots wordt verteld dat je wel tot drie seconden op de hoogste samplerate kunt samplen :D).
 
Ik gebruik nog een s950, sample er alles in en resample dat in mn mpc2500 waarna ik de rest van mn beats daarin verder maak, samen met een microkorg voor de basslijntjes (en af en toe het toneprogram van de 950). Dat neem ik weer op m'n daw, waar ik van de leadsample weer een stereospoor van maak door te dubbelen, te pannen en een vd twee monosporen dan enkele millisecondes te verschuiven.

Soms haal ik later ingespeelde dingen alsnog door de 950 heen. Voordeel daarvan vind ik dat alle sporen uniformer klinken, wat het afmixen makkelijker maakt.

Ik weet dat ik relatief weinig vd functies gebruik, maar deze workflow is ideaal voor me. Zou die sound niet meer kunnen en willen missen.
 
Ik gebruik nog een s950, sample er alles in en resample dat in mn mpc2500

Heb je nog een favoriete bandwidth instelling? De laatste tijd heb ik een voorkeur voor een sample rate van ca. 16 kHz, dus een bandwidth van ca. 6400.
 
Back
Top