Akai S1000 ano 2018?

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.686
Locatie
Gent - België
Oké, dit is wel het juiste forum om er over te beginnen.
Ik heb mijn zinnen gezet op een Akai S1xxx. Ben ik dan ano 2018 gek of zit er toch nog enige redelijkheid in dit idee?
Sowieso is met software veel mogelijk maar het meeste leer ik gewoon door met echte machines en instrumenteren aan de gang te gaan. Ik kan de focus er gewoon beter op houden.
Zal wel met discipline te maken hebben ook maar het is een kwestie van zelfkennis.
 
Hoi steve,,
Ik heb de keyboard versie van de 1000,,, en vind hem nog steeds fantastisch.
Trek veel geluiden erdoor heen en resample dat dan weer, door naar een andere sampler of trigger hem via MIDI.., zelf vind ik het daarom tof dat hij een eigen keyboard heeft, om mooi snel de juiste pitch te pekken, maar moet hem wel met 2man verplaatsen omdat t een belachelijk zwaar ding is.
Ik vind hem erg fijn klinken nog steeds.
Groetjes
 
Ik vind de s1k een apart geluid hebben. Vooral als je een lage bit rate insteld, ook als is hij 16 bit . Je hoort dat hij uit +|-uit 1990 komt.
 
Machtig mooie apparaten die oude Akai samplers.

Maar bedenk wel dat de bediening traag gaat: keygroups aanmaken, alles instellen via de kleine display. Ook ff een wav file inlezen gaat niet.
Lekker samplen doe je op een sampler die makkelijk en snel is, zoals een MPC of sp404. Als je graag een hardware sampler wil denk ik dat je meer lol gaat hebben met een Digitakt of Roland sp404/303 sampler...
 
Ik heb al een digitakt maar wou toch nog iets anders erbij. Oude Akai sequencen met die digitakt lijkt me wel leuk.
Ik wil even ondervinden waarom die akai’s zo geroemd zijn/waren.
Ik heb veel dikke techno uit de jaren 90; das de echte vette stuff voor de teleurgang die ano 2000 kwam in mijn opinie.
Ik heb echt het idee om qua werkwijze er mee te gaan opnemen en trucjes uithalen ipv samples importeren (lastig met die oude bakken denk ik zo).
 
Dingen kosten bijna niks, gewoon eentje kopen en als het niks is ben je hem zo weer kwijt.
 
Ja toch, maar je moet wel bereid zijn om wat te leren. Want het is allemaal nniet zo makkelijk als op de computer. Maar dAS dan ook wel weer het leuke eraan.
 
Ik was Ff wat aan het rondsnuisteren op het net en een s950 blijkt wel wat te hebben qua karakter maar die vind ik te duur. De volgende keuze is dan de S1xxx reeks.
Ik ben ook een liefhebber van 90’s techno en gezien de productiedatum van de S1xxx serie zou dat dus met die apparaten gemaakt zijn. Een vorm van nostalgie dus ook wel. Bovendien ben ik nogal into diy en knutselen en kan je aan die oude meuk nog wel zelf wat werken.
Ook was ik aan het kijken naar de nieuwe mpc live maar daar blijken nogal wat problemen mee te zijn.
Ik vind het bij moderne toestellen vaak altijd wat. Ofwel beloven ze dingen die er nooit komen (of veel later) ofwel zijn die super onstabiel. Die ouwe meuk is misschien wel traag maar het werkt wel, heeft zijn diensten al bewezen en kost in dit geval weinig.
 
Niks mis mee, het is het enige wat ik doe.
Presetje maken en huppa gast als een tiet erdoorheen. Je zou zelfs het een en ander kunnen samplen in de S1000, pitchen, samplerates, loopen, timestretchen en dan samplen om weer met t gemak van een digitakt te kunnen werken. Leuk spul!
 
Ik ben ook een liefhebber van 90’s techno en gezien de productiedatum van de S1xxx serie zou dat dus met die apparaten gemaakt zijn. Een vorm van nostalgie dus ook wel.


Ben ik ook heel erg liefhebber van, maar je was bekend met het feit dat er meer merken dan alleen Akai actief waren destijds? Ik snap het nostalgische wel hoor en ik heb zelf ook altijd met een Akai sampler gewerkt, maar samplers van bijvoorbeeld E-Mu of Ensoniq zijn op z'n minst net zo leuk en voor mij persoonlijk net zo nostalgisch.
 
Werken binnen een beperking van een apparaat kan inspirerend werken. Dus ik denk dat je er het beste inderdaad gewoon 1 aanschaft om te kijken of het je bevalt, ik kan je wel volgen in je argumentatie dat je je dan beter kan focussen. Met modernere apparaten is er meer risico dat je verzand in de mogelijkheden. Wanneer je geduld op kunt brengen om met een oudere interface te werken dan is er niks mis met zo'n oude sampler. Ik heb zelf een SCI Prophet 2000 staan die ik omwille van het karakter (en prima toetsenbord) niet weg doe. Die heeft het voordeel dat er een prima editor voor is zodat je wav's van je PC via MIDI naar de sampler kunt overzetten en bepaalde onhandige handelingen op de PC kunt doen ipv de archaïsche interface. Dan heb je wel het voordeel (lekkere 12-bit sound met analoge filter) maar niet de nadelen (omslachtige bediening). Maar goed, dan zit je wel ook weer deels op een PC te werken dus dat is een kwestie van smaak.

Bovendien ben ik nogal into diy en knutselen en kan je aan die oude meuk nog wel zelf wat werken.
Ik denk dat het met zelf sleutelen aan die oude Akai's wel tegen zal vallen, is volgens mij niet heel veel aan te veranderen. Een leuke optie zou nog wel een S2000 zijn, die kun je geloof ik wel redelijk circuit benden en is voor erg cheap (40/50 euro) te vinden. Maar heeft niet het karakter van een S9xx of S1xxx.

Ook was ik aan het kijken naar de nieuwe mpc live maar daar blijken nogal wat problemen mee te zijn.
Dat valt nogal mee, als je bepaalde forums leest dan lijkt het alsof er niks goed is aan sommige apparaten. Maar dat zijn vaak reacties van mensen die problemen hebben. De meerderheid die geen probleem heeft zal niet zo snel berichten plaatsen dat het zo fijn is dat ze probleemloos kunnen werken. Dus daar zit nogal een nuance. Ik heb zelf zowel de MPC Live als de X en ben dik tevreden met wat die allemaal kunnen. Ben ook nog geen schokkende beperkingen, laat staan bugs, tegen gekomen. Ik denk dat je die ook met een gerust hart aan kunt schaffen, maar dat is wel een andere insteek (en kostenplaatje) dan met zo'n oudje aan de slag gaan.
 
Met dat knutselen bedoelde ik eerder nieuwe caps in het voedingsgedeelte, display fixen of vervangen, gotek inbouwen.
Een S2000 blijkt echt een onding te zijn qua display en workflow naar wat ik las, alsook het karakter dat inderdaad ontbreekt.
De kleinere nieuwe mpc kan hier ooit ook nog wel een keertje komen als ik me wat meer ingelezen heb en een mooi 2dehands exemplaar kan scoren.
 
Ja wat hier al eerder gezegt is er zijn ook andere merken.
Dat die beperkingen van oude apparaten inspirerend werken kan wel zo zijn maar realiseer je wel dat je de handleiding moet lezen en wat tijd moet spenderen met het apparaat.
Effe nieuwe samples choppen en laden is een hele klus vooral als je de computer gewend ben.
Denk dat veel mensen daar te laat achter komen.

Wat is je motivatie ? Wat will je precies met de sampler doen?
 
Een S2000 blijkt echt een onding te zijn qua display en workflow naar wat ik las, alsook het karakter dat inderdaad ontbreekt.
Ligt eraan wat je gewend bent. Ik heb de mijne in 1995 nieuw gekocht en kon er vrij snel mee uit de voeten, heb er veel mee gedaan. Ik heb 'm in ieder geval nooit als moeilijk ervaren. Maar als je modernere samplers of DAW gewend bent dan is alles wat zich op een 2-regelige display afspeelt een stap terug. Daar moet je uiteraard wel tijd insteken, net als de gebruikers dat toen moesten. Maar als je eenmaal het concept snapt dan kun je er prima mee uit de voeten. Display heeft het ook altijd goed gedaan, nooit problemen ervaren. Karakter heeft hij inderdaad niet, dus daarvoor hoef je 'm niet te kopen, nee. Maar om te knutselen kan hij juist wel leuk zijn.
 
Wel ik kwam erachter dat ik de leukste dingen maakte met hardware. Ik heb gewoon te weinig discipline om in Ableton de focus te bewaren... . De hoeveelheid outs op de Akai lijkt me echt leuk in samenwerking met mijn recent herstelde mixer.
Ik ervaar ook dat ik vaak dingen op hardware leer begrijpen en er dan ook mee overweg kan in software vorm.
Soms kom ik er dan op uit dat eens je iets begrijpt het inderdaad best handig(er) is op de computer... .
Ik ben geen purist maar probeer zelf alles te ondervinden want iedereen zit anders in elkaar toch.
Het helpt ook niet dat ik op professioneel gebied nogal veel beeldschermwerk heb (90%) en dan wil je thuis echt nog wat anders.
 
Welja die ouwe ketel kan tenminste timestretchen dat kan mijn hypermoderne digitakt niet.

Je kan natuurlijk de loop richting moduleren met een lfo voor timestretch effect. :eureka:


Ik heb zelf een s1100 gehad. Klonk fantastisch maar vond het maar lastig te editten. Doe mij dan maar een EPS
 
Die trick had ik gelezen (ben momenteel op vakantie en dan lees ik nogal veel).
Er is een S1000 onderweg dus binnenkort weer ik meer of het wat voor me is.
Ik had al enkele filmpjes gezien over werken met de S1000 en het leek mee te vallen.

Volgende vraag als het toestel me bevalt: Gotek usb diskette emulator of scsi naar compactflash of sd kaart?
 
Back
Top