korg DSM-1 of de Ensoniq Mirage

En de Mirage heeft 32 Oscillators wanneer je 'm multi-timbraal gebruikt. Hang er twee aan elkaar via MIDI overflow en je hebt 16 stemmen polyfonie.

Er is ook een mod om er audio inputs in te zetten. Dan kan je externe audio door de filters en envelopes halen. Dit is uiteraard niet 8 stemmig...maar 2 (4 chips voor links, 4 chips voor rechts). De audio die je er dan doorheen stuurt komt dan niet langs de processor en is dus ook niet 8-bit.
 
Roshi Ai De Mirage is alleen multi-timbraal als je Soundprocess OS gebruikt, toch? Ik moet daar nog induiken. Bizar wat er allemaal mogelijk is met dit beest uit 1985.

Die audio input mod klinkt ook interessant, heb je daar misschien instructies / een schema voor?
 
Hey Joris,

Ja, multi-timbraal is iets in Soundprocess inderdaad. Als je de Mirage alleen maar gebruikt voor loops dan is SP niet iets om in te duiken. Als je meer de synthese kant op wil dan is het veel leuker dan de gewone OS.

Check op de site van Ensoniq dokter en vriend Rainer Buchty (buchty.net) tussen de Transoniq Hackers. In issue #46 staat het artikel over Mirage Sound Processor en hoe je het moet doen. Het is op zich vrij simpel. Ik heb me er alleen nog niet aan gewaagd.
 
Ben verder gegaan en heb mijn Mirage gefixed. Volume fader gereflowed.
Sounds geladen van MASOS2 floppy. bv, 1, 2, 3, 4 & this is a format disk! sounds, hahaha!
Inmiddels een Gotek floppy geflashed met HxC en nu proberen om Soundprocess OS en sounds te laden.
 
Check op de site van Ensoniq dokter en vriend Rainer Buchty (buchty.net) tussen de Transoniq Hackers. In issue #46 staat het artikel over Mirage Sound Processor en hoe je het moet doen. Het is op zich vrij simpel. Ik heb me er alleen nog niet aan gewaagd.

Whaat cool. Er staat een adverstentie in die issue voor een 30MB hardisk en Soundprocess OS voor 250$ :)
Ik heb na zitten denken over die mod maar wellicht kun je wel de 6 filters benutten.
Door 6x cv in naar de filters te sturen en voor iedere filter een audio input.
Dan een lege sample laden en de 6 toetsen vast tapen.

Dan met expert sleepers de filters aansturen en dan kun je met een max4live tool roundrobin doen ( zie polymind ) dan kun je bv 6 vsti's, 6x expert sleeper envelope en lfo (voor filter) laden en deze dan 6 voice polyfoon door de filters halen.

Nou ja eerst maar gewoon de Mirage gebruiken.
 
Erg cool die Assimil8tor maar het lijkt mij niet dat je de pitch 1V/Oct kan moduleren dus niet geschikt voor akkoorden enzo.
En dat is nou juist wat de Mirage kan. 2 samples laden en polyfoon bespelen,
Of kan die dat wel ?

Ik zal altijd een groot fan van hybride samplers blijven en heb ook als een gek de DSS-1 meer onder de aandacht willen brengen ondanks het spartaanse programmeren (wat uiteindelijk goed te doen is)

MAAAR ik heb dus nu ook een ASSIMIL8OR en ja dat ding doet/kan meer dan je in eerste instantie denkt en klinkt insane. IK ben dus af van mijn DSS-1 verslaving
 
Er staat overigens een DSS op marktplaats.nl.

https://link.marktplaats.nl/m1435719222

800,-

800,- is een hoop geld maar 8 voices hybride met analoge filters met resonance is ook niet mis.
En dan zit er nog een straylight upgrade in.
(Die zouden ze eens af moeten maken want dat zou niet misstaan in mijn DSM-1 :) )

Laatste comment over deze upgrade van 3 november 2016:
(bron: http://www.straylightengineering.com/ )


I just looked at the date of the last post, and it’s been well over a year. Everyone has been asking when the DSS-1 and DSM-1 upgrades will be available. To be honest there hasn’t been a lot of work done on them recently. There are several reasons for this but mostly I’ve been too busy with house renovations, family, and work. Also the new microcontroller I had planned on using was more than 18 months late (it was announced in January 2015). I have finally received some samples and will start work on it soon, time permitting. I don’t expect the upgrades to be available until the end of 2017.

Tempo zit er lekker in :D :D
 
ja super nice die dss-1 met upgrade..
Nu nog wat cv input hacks op de vca chip :)
 
fetch?id=3723019&d=1576148844.jpg


Inmiddels mijn Frankenstein aan de praat. Een aantal toetsen gefixed daar was een stuk de contact veer vasthoud afgebroken.
Heb daar gewoon schroeven onderste boven met secondenlijm vast gelijmt. En dan daar de veer aangehangen.
Heb ook een oled in de gotek Hxc gezet en het frontje zwart gemaakt.

Van de 'bread en butter' sounds zit er veel leuks tussen. Bv de rhodes, kalimba, bellen enzo.
Zeer lofi maar zeer bruikbaar.
Soundprocess OS is wel vet idd. Als ik het goed begrijp kun je ook samples die je met MASOS2 maakt laden.
Zelf samplen op de Mirage geeft wel extra lofi.

De synth sounds zijn ook erg vet. Heb al uren zitten browsen tussen alle patches en images ( met 5 verschillende ossen)
Soms stuit je op een geluid zo lekker gritty dan vergeet je snel dat het maar een 8bit machine is.

Zeker een aanrader, heb er zelf 200 euro voor betaald maar hij was flink afgeragt. Denk dat die wel in prijs omhoog gaat.
Mijn lust voor de DSM1 is verdwenen. Eigelijk ook voor enige andere Ensoniq sampler.
Want de mirage is gewoon vet. Daar ga ik alles over leren en masteren.

Trouwens het is helemaal geen slecht idee om multisamples te maken van Mirage patches voor in Kontakt of Alchemy.
Zo heb je snel beschikking over een gezonde dosis lofi drugs :)

@MacGyverGear en @MatthewLeBlom hoe is het met jullie mirage gebruik je hem wel eens?
 

Attachments

  • fetch?id=3723019&d=1576148844.jpg
    fetch?id=3723019&d=1576148844.jpg
    71,5 KB · Bekeken: 162
Hela, Goed werk :)
Ik gebruik de Mirage wel eens.
"Wek eens" dekt overigens ook percies de lading.
Het betreft dus geen dagelijks gebruik maar komt af en toe om de hoek loeren.
Als dat gebeurt ben ik er overigens elke keer weer zeer content mee.
Het is gewoon een tof ding :)
 
Hmmm mijn Mirage sampled nu ook.
Voor de Electra One controller heb ik een bidirectionele template gemaakt maar omdat ik ook MASOS gebruik wil ik daar ook een template voor maken.
De MASOS sysex is heel erg vaag..
Maar goed ik kan nu iig samplen en het klinkt werkelijk heerlijk.

Het is me niet gelukt om een nieuwe "wavetable" voor soundprocess OS te maken. Nog maar eens de instructies van @Roshi Ai bekijken.
 
Inmiddels ben ik wat gevorderd met de Lua code voor de Electra One template voor Masos 2.

Eerst gewoon parameter controls.
Maar later ook logic die bij sampling en multisampling moet gaan helpen.


1675961906326.png
 
Back
Top