Sample loops op externe SSD… (o.a. Logic Pro)

audiocollage

Ouwe rot
Lid sinds
30 april 2009
Berichten
3.104
SSD's slijten snel bij veel sample gebruik...



Hoewel dit voor mij gaat over het gebruik, lijkt me deze werkwijze voor elke ssd gebruiker toepasbaar.
Zoals o.a. in deze video wordt uitgelegd, kan het gebruik van samples de SSD een flink stuk sneller doen ‘verslijten’ en/of tot haperingen leiden. Met een extra ssd kan men het systeem flink ontlasten en dus zulke storingen voorkomen.

Dat is voor mij, tot nu toe, allicht de theorie rond deze.
Wat zijn jullie praktijkervaringen hier en wat pas je toe als oplossing ?

Zo groot mogelijk geheugen lijkt me al één, een tweede ssd.
Maar de toepassing voor een probleemloos gebruik ervan lijkt me niet zo eenvoudig (temeer er samples kunnen bijkomen bij een update).
 
Slijtage aan SSD's treed toch vooral op bij schrijfacties en niet bij leesacties dus samples lezen zal geen slijtage opleveren.
 
een DAW's en VST's cachen vaak de samples in een RAW formaat zodra je ze laad.
Dus word er vaak wel geschreven zodra je sample laad
 
Oh man da's dan behoorlijk inefficiënt om terug te cachen naar disk en lijkt me ook vaker niet dan wel te gebeuren maar goed. Ik kan me voorstellen dat bij gebrek aan werkgeheugen samples gecached of in het virtueel geheugen (swapfile) belanden.

Zoiets handel je toch normaal in het werkgeheugen (RAM) af als daar voldoende van aanwezig is.
 
toch gebeurd het omdat de audiofiles RAW worden afgespeeld.
Als je bv een file met bv wav compressie laad word deze gedecomprimeerd en gecached als RAW audio en idd vaak op disk.

https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/115001041970-Avoiding-Disk-Overload

Je kunt idd ableton, clips en multi samples in RAM laden maar das volgens mij niet de default omdat RAM schaarser is dan disk.

Om eerlijk te zijn was dit in ableton live 8, weet niet of Ableton 9, 10 al ram als default gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
mag toch hopen dat raw audio gecached in het werkgeheugen terechtkomt en niet terug naar de disk geschreven gaat worden om vervolgens vanaf daar in het werkgeheugen terechtkomt en dan naar de audiokaart gaat… dat zorgt voor nog meer latency.
 
Ah:

"Whenever you import a compressed audio file such as MP3, FLAC or AAC, Live will need to decode this file before playing it back. The decoded file will be saved in the Cache folder, so it might be a good idea to use this third drive for this purpose as well. Your Cache folder can also be set from Live’s Preferences > File/Folder Tab > Cache Folder."


Ik dacht dat wav ook compressed was en dus ook gecached word.
 
ok da's duidelijk. Mocht er genoeg werkgeheugen zijn dan zou ik een ramdisk aanmaken en de cache van Ableton Live naar de ramdisk toewijzen… maar goed, Ableton doet het niet om de Amiga helaas...
 
de ssd's van tegenwoordig, kunnen enorm veel wegschrijven, wanneer er niet iets anders defekt raakt in de ssd, natuurlijk. maar we gaan uit van een goede ssd, een samsung 840 b.v., die kan 75 TB schrijven. in tests gaat het er zelfs ruim boven heen.

maar we houden netjes 75 TB aan, voor ssd's van de laatste jaren.

veel ssd's, de fabrikanten, hebben programma's waarmee je kunt zien hoevel write akties zijn uitgevoerd. crystaldiskinfo is een algemeen programma, ook voor hdd's, de SMART waarden uitleest, en sommige typen ssd, geven ook meer informatie.

ik heb 2 ssd's in mijn 'werkstation', de ene geeft die info wel, de andere niet.

goed, een ssd gaat (bijna) net zo lang mee als een harde schijf, tegenwoordig.

de 2e ssd gebruik ik vooral als cache disk, en wat sample libraries. de workload verdelen over schijven is altijd een goed idee.
 
Slijtage aan SSD's treed toch vooral op bij schrijfacties en niet bij leesacties dus samples lezen zal geen slijtage opleveren.
Het lijkt me logisch dat bij een opname er zowel lees als schrijf acties plaats vinden.
Als het geheugen groot genoeg is en de software daar goed mee overweg gaat ...
Kent iemand goed tools waarmee je dit kan checken (op OSX) ?
 
Back
Top