Akai S5000 + SCSI2SD

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,



Vandaag heb ik een SCSI2SD in mijn Akai S5000 gezet.
Dit is in goed Nederland: geen rocket science en vrij straight forward.
Maar ik post het hier vanwege twee dingetjes die ik tegenkwam en handig zijn om te weten:

1.
Waarschijnlijk ga je op de plaats waar de diskdrive zit een SCSI2SD inbouwen en dus de diskdrive eruit trekken.
Monteer deze dan in de behuizing op de plaats waar je normaal een HD zou bevestigen (deze heb je niet meer nodig met een SCSI2SD). Als je de diskdrive er geheel uit haalt loopt de sampler soms (regelmatig) vast als je in het menu "Disk List" op de functie "Update" drukt. De sampler gaat dan zoeken naar aangesloten drives en ziet geen floppy en kan dan vastlopen. Hetzelfde kan gebeuren als je de SD kaart gaat formetteren in de S5000. Nadat deze klaar is met formatteren blijft de machine hangen.
Dus: Floppy drive erin laten zitten.

Tip: zorg er dus voor dat je interne SCSI kabel lang genoeg is om om de floppy drive heen te passen.

2.
De S5000 kan grote schijven lezen, maar als je SD-kaartjes wil lezen die gemaakt zijn in de S1000 serie (S1100 en S3000xl heb ik uitgeprobeerd), configureer je SCSI2SD dan met partities van 500MB. Als je max gaat (2.1GB volgens mij met de SCSI2SD) dan kan je de S1000-kaartjes niet lezen met de S5000.
 
De S56K blijft een machtige 'machine'
Hey Matthew, voel jij er wat voor om - uiteraard tegen betaling - een SCSI2SD in mijn S5K te zetten ?
(ik hou m'n hart vast dat mijn SCSI drive het op een dag opgeeft)
Send me PM please. Many thanks !
 
Voor velen is de S5000 redelijk onbekend terrein. Ik zie dat prijzen stillaan stijgen en expansion boards al maar moeilijker te vinden zijn....mmmm Hoewel ik mijn machine wel en dan weer niet wil verkopen (zie Forum Te koop) is er toch weer twijfel toen ik hem vorige week na 6 maand weer een keer aanzwengelde. Ik dacht, weer eens checken of al mijn S5000 ook in EXS formaat zitten. En dan... DJEEZES, dit ding klinkt toch machtig aggresief met een dynamiek die mijn Kontakt en EXS toch echt bleek laten uitslaan ondanks Apogee DAC's...En dus blijft de S5K dus een waanzinnige machine, sampler & synth. Zelfs na 19 jaar intensief gebruik...zonder enige stukken of gepruttel. Dat kon je van bv Emu niet altijd zeggen en die zijn dan ook niet in mijn bezit gebleven. EIII, XP, 6400. Gone 4ever. De S5000 blijft bovendien erg gebruiksvriendelijk (niet zoals de 900/1000 - zonder Q filter...pfff) Ook gone. En ik die haast nooit iets verkoop. Wel heb ik een aantal S5000 gekocht en gesloopt zodat mijn machine een op Adat kaart na full option is.
Het verbaast mij dan ook dat er zo veel mensen soft zijn gegaan terwijl de s5000 voor mij nog steeds gelijk staat met een wild paard. A real work horse. Dus verkopen of niet...? Ik twijfel intussen al 10 jaar...LOL
 
Laatst gewijzigd:
DJEEZES, dit ding klinkt toch machtig aggresief met een dynamiek die mijn Kontakt en EXS toch echt bleek laten uitslaan

Ik begrijp dit nooit zo... dat samplers een eigen klank of karakter zouden hebben. Okee, het filter dat erin zit speelt een rol, maar verder zijn het toch gewoon digitale circuits die audiobestanden zo neutraal mogelijk afspelen? Of is het de nostalgie die we horen?
 
Ik begrijp dit nooit zo... dat samplers een eigen klank of karakter zouden hebben. Okee, het filter dat erin zit speelt een rol, maar verder zijn het toch gewoon digitale circuits die audiobestanden zo neutraal mogelijk afspelen? Of is het de nostalgie die we horen?

Ik snap je visie. Maar als je 1:1 sampelt en dan op de sample play knopt drukt, voegt de S5000 toch 'iets' toe. Dat zit 'm om te beginnen al in de cicuits, DAC,...daar komen dan nog de filters bij zodra je een patch bouwt.
De Emu's, De Rolands, Akai's (ook 1000, 900, 3000,) hebben wel allemaal een eigen karakter.
Eigenaardig genoeg, als ik iets sampel in mijn Kontakt of Akai...wereld van verschil.
Sampling is meer dan opnemen / afspelen uiteraard en ik zie vooral in bepaald types (Roland S7, Akai 3K,5K,6K en Emu's) een toestel waar je samples
als basis golfvorm gebruikt om mee aan de slag te gaan.
Misschien moet ik een aantal 'sounds' die ik zelf heb gemaakt posten.

Ik spreek verder niet over bepaalde Kontakt Orchest Libraries die dan ook ontiegelijk veel geld kosten en idd geen alternatief hebben op bv S5000 wegens max 256M Ram.
Toch klinkt de Akai Grand Piano pakken beter dan de Kontakt Bosendorfer. Die laatste slikt wel een pak meer geheugen.

En da's nog zo iets. HW samplers vragen geen resources van je CPU. Dus nostalgie ? Ja zeker ook, maar dat is eerder bij dan hoofdzaak...
 
En toch. Mijn S5000 is na 18 jaar trouwe dienst (met pijn in hart) verkocht. Voila. Nieuw hoofdstuk.
 
Heb je nu nog een HW sampler over of doe je bewust een stapje terug?

Nee, momenteel geen HW sampler meer. De hoofdreden om te verkopen was ook dat Aksys na OS10.6.8 niet meer werkt.
Stapje terug niet echt. Ik zet momenteel al mijn AKP files om naar EXS en Kontakt. Het laden gaat in elk geval een pak sneller (Mac 12 Core)
En ik had ook plaats nodig voor m'n Novation Peak die ik anders simpelweg niet kwijt kon.
Maar ik zal altijd de looks en de sound van de S5K missen. =( Misschien moet ik me wat harder op Kontakt concentreren. Ik vind de UI niet echt efficiƫnt.
Voor start en loop points vind ik bv de hardware big knob of wheel nog steeds interessanter.
 
Back
Top