simpele hardware sampler gezocht

Maarrrrrrrr Push is een sample player, geen sampler.

Wellicht begrijp ik je verkeerd of het heeft te maken met mijn geringe ervaring in samplen maar je kan toch gewoon een sample laden in Ableton of speel ik iets in en record het in Ableton en dan kan ik toch op allerlei manieren ermee manipuleren?
Ik kan ook met de mic iets opnemen in Ableton en ermee klooien dus ik had het idee dat je dan van alles kan doen met zo'n push2.
Ableton is dan in feite de sampler en push de hardware wat het een stuk prettiger werken maakt.
Of zie ik iets over het hoofd? :?
Of heb ik door het over een sampler te hebben jullie op het verkeerde been gezet?
Als ik nog even m'n gedachte erover laat gaan is een hardware sampler toch in feite hetzelfde als een software sampler alleen met een kastje er omheen?
Daardoor kan je stand alone werken zonder daw maar om dat volledig te doen heb je eigenlijk de rekenkracht van een pc/mac nodig en dat is wat hardware samplers zo duur maakt in feite.
Zit ik nou nog fout met m'n redenatie?
Zeg het dan maar want ik leer graag iets bij.


De Novation Circuit heb ik dus maar afgezegd en ik laat m'n gedachten momenteel richting een Push2 gaan.
 
Of zie ik iets over het hoofd? :?


Sampler kan "samplen", waar hij daadwerkelijk muziek sampled via mic/ins.
Een definitiekwestie wellicht, maar vooral oudere samplers gieten er door de artefacts van
samplen een sausje op die soms lekkerder klinkt dan gewoon botweg een wav inladen via usb.
 
Korg Electribe Sampler... Heeft dacht ik ook zoiets als bpm sync... heeft ook sample inputs...
En is standalone, kan je makkelijk meenemen of mee pielen op de bank... kan ook op baterijen..

Push is een controller.. een handig knoppenkastje om software op je computer mee te bedienen. Maar zonder computer kan hij niks..
 
Korg Electribe Sampler... Heeft dacht ik ook zoiets als bpm sync... heeft ook sample inputs...
En is standalone, kan je makkelijk meenemen of mee pielen op de bank... kan ook op baterijen..

Push is een controller.. een handig knoppenkastje om software op je computer mee te bedienen. Maar zonder computer kan hij niks..

Dat klopt maar ik heb de mpx-16 juist terug gestuurd omdat ie niet temposynct met Ableton, da's wat ik wil.
Dus voor mij hoeft ie niet stand alone te zijn maar juist icm Ableton.

De laatste Korg Electribe 2 die heb ik toen ie nog niet zo lang uit was 'ns besteld bij Bax maar toch weer teruggestuurd.

Ik vond de pads niet geweldig qua gevoeligheid zodat het lastig was om een beetje met nuance te spelen. (harder/zachter)
En ik moet zeggen dat ik een paar jaar geleden nog anders tegen samplen aankeek dan nu.
Een beetje zo van samplen doe je als je geen instrument kan spelen.
Maar dat zie ik nu toch een stuk genuanceerder.

En ik had toen nog geen Ableton als daw maar studio one dus toen keek ik er anders tegenaan.
Nu ik ableton gebruik zoek ik dus iets wat goed werkt icm Ableton en dan denk ik dat zo'n Push een hele goede aanvulling is.
Dan heb ik wel de voordelen van het samplen met Ableton en het gemak van hardware.
Het kan misschien nog veranderen als ik 'm een paar weken heb geprobeerd maar van wat ik nu in een aantal clips heb gezien ziet het er goed uit in ieder geval.

maar vooral oudere samplers gieten er door de artefacts van
samplen een sausje op die soms lekkerder klinkt dan gewoon botweg een wav inladen via usb.

Dat neem ik direkt van je aan en daar lees ik op het forum ook over.
Wat dat betreft is bijv ook het draadje over de voordelen van een tapedeck net zoiets.
En ik heb niet voor niets in de huiskamer een buizenversterker staan, dat analoge geluid: ik zou niet anders meer willen wat dat betreft.
Een bepaald karakteristieke sound kan soms heel belangrijk zijn en een heel eigen sfeer creƫeren.
Ik bedoel: de hele discussie analoog/digitaal gaat er zo vaak over en dat die oude Curtis chips juist die oldskool sound geven die we allemaal van de seventies kennen en velen ook van houden.
 
Ik denk dat het makkelijkst echt een Push 2 gaat zijn. En idd niet als sampleplayer zoals F5 opmerkte, maar als controller voor Ableton. :)
En naast Simpler bedienen kun je er nog veel meer mee..
Ableton is eigenlijk van oorsprong een sampler programma en heeft ook de meeste sampler roots van alle DAWs. het zou eigenlijk ook een beetje Ableton onderbenutten zijn als je daar een sampler aanhangt.. zeker als het criterium is, loops aan het BPM te syncen.

Live arrived on the scene in 2001, the first product from Berlin-based software developer Ableton. Developed by Bernt Roggendorf and Gerhard Behles - then a member of Techno act Monolake - Live was intended as a performance tool just as much as it was a studio one.

Despite Live's excellent audio capabilities, the clever user interface and workflow were some of the most striking features of the program when it launched. Crucially, Live uses two main views to manage the production, composition and performance features: Session View offers mixer functions and a grid-based representation of all the clips (audio loops and samples) in your Live Set, while Arrange View uses a more traditional horizontal timeline, allowing arrangements to be pieced together from clips.

The approach was an immediate hit, winning over producers of all electronic genres. Newcomers to Live might be surprised to look back at version one and see just how far the software's come in the course of ten years. Live 1 offered absolutely no MIDI sequencing features, focusing solely on audio with the emphasis on loops and manipulation of samples. The live performance bias and the focus on electronic music meant that the workflow was significantly more hands-on and intuitive for dance producers than a traditional DAW.

Triggering loops, playing samples and creating arrangements was made easy thanks to exceptional implementation of real-time audio timestretching features, but whether you could really have called Live a DAW at the time is debatable. The program was capable of hosting VST plug-ins for effects, but the lack of MIDI sequencing meant that VST instruments were not supported. Even so, as a sample arrangement tool or DJing package, Live was highly capable.
 
Ik denk dat het makkelijkst echt een Push 2 gaat zijn. En idd niet als sampleplayer zoals F5 opmerkte, maar als controller voor Ableton.
En naast Simpler bedienen kun je er nog veel meer mee..
Ableton is eigenlijk van oorsprong een sampler programma en heeft ook de meeste sampler roots van alle DAWs. het zou eigenlijk ook een beetje Ableton onderbenutten zijn als je daar een sampler aanhangt.. zeker als het criterium is, loops aan het BPM te syncen.

Zo zie ik het ongeveer ook.
Ook als ik bijv zie hoe snel je een drumrack voor je samples neerzet, da's toch wel heel lekker werken.
Het enigste wat ik wel jammer vind nu ik wat meer clips heb bekeken is dat de arrangement view een beetje een ondergeschoven kindje is.
Daar hadden ze nog wel iets meer aandacht aan mogen geven bij het ontwerp van de push.
Wie weet brengen ze nog een keer een update uit die dat gedeelte meer aandacht geeft, bijv voor je automation.

Nou nog even wachten op een kortingsactie :)
 
Back
Top