simpele hardware sampler gezocht

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.963
Locatie
Apeldoorn
Hoi, ik zoek een simpele hardware sampler.
Ik dacht dat een mpx16 van Akai dat zou zijn maar die laat zich niet tempo syncen in Ableton dus die gaat terug denk ik.
Of ik moet nog iets over het hoofd zien?
En ik kan wel samplen in Ableton maar dan moet ik met een muis aan de gang.
En een push 2 ben ik gelijk een kleine 700 euro verder.
Een een Volca sample kan je niet zo makkelijk even samples droppen vanaf je pc
Ik zit nu te kijken op het net maar ik kom er niet echt uit.
Ik zoek iets simpels wat intuïtief werkt, dus niet met menudiven en als het even kan een klein schermpje zodat je kan zien hoe je samples chopt maar als dat er niet is geen probleem
 
Ik heb sterk de indruk dat de keuze op dit gebied niet zo groot is.

Tja, mocht het toch wat minder simpeler zijn... en vooral meer geld kosten, dan de GR-1 granular. Kan werken als een sampler, maar er zit nog veel meer in. 8~ Is naar mijn idee eigenlijk te duur, wel een heel leuk ding.

Beetje jammer dat de Volca alleen gericht is op iOS, is voor het geld een mooi apparaat.
 
..

Beetje jammer dat de Volca alleen gericht is op iOS, is voor het geld een mooi apparaat.

idd.. op DIT moment voor mij geen punt, maar denk dat ie na een paar iOS updates weinig bruikbaar meer is.. :erm::stupid
 
Klopt allemaal niet ivm die volca...

Moet je toch even uitleggen.
Ik weet niet beter dat samples opgenomen moeten worden op de volca ipv dat je ze via de pc kan droppen want hij heeft geen usb maar wellicht dat jij een oplossing hebt?
 
idd.. op DIT moment voor mij geen punt, maar denk dat ie na een paar iOS updates weinig bruikbaar meer is.. :erm::stupid

Moet je toch even uitleggen.
Ik weet niet beter dat samples opgenomen moeten worden op de volca ipv dat je ze via de pc kan droppen want hij heeft geen usb maar wellicht dat jij een oplossing hebt?

Ik bedoel, dat het niet noodzakelijk is om een iOS apparaat te gebruiken om samples te importeren in de volca sample. Op PC bestaan er een aantal, alsook op android.
 
Ik bedoel, dat het niet noodzakelijk is om een iOS apparaat te gebruiken om samples te importeren in de volca sample. Op PC bestaan er een aantal, alsook op android.
Ik was, dus onterecht, in de veronderstelling dat het alleen werkt met iOS apparaten. Mooi dat het ook met andere apparaten kan, dat maakt de Volca een stuk interessanter.
 
Ik denk dat je ook even uit moet leggen wat je bedoelt met syncen. Als je wil dat een loop nog steeds correct loopt op het moment dat je je tempo veranderd dan heb je het meer over realtime timestretch. Is dat wat je zoekt? Syncen is nl iets anders.
 
Ik denk dat je ook even uit moet leggen wat je bedoelt met syncen.

Wat ik graag wil en wat de mpx16 niet doet (voor zover ik weet) is als je een basistrack in je daw van bijv 80 beats hebt dat de sampler het tempo volgt.
Dan kan ik niet live meespelen en manipuleren en tegelijk opnemen in m'n daw terwijl de basistrack loopt.
Als je dat realtime timestretchen noemt prima.
Wat ik bedoel is dat net als in een drumcomputer het tempo gelijk loopt met je daw
Het lijkt mij nogal lastig als je basistrack in een bepaald tempo zit dat je sampler dan onafhankelijk in een ander en onveranderlijk tempo zit.
Hoe match je dan datgene wat je doet met wat er al op track staat?
Ik wil om het maar zo te zeggen de sampler als een instrument bespelen en tegelijk opnemen.
Misschien is het een vreemde manier omdat ik tot nu toe niet veel met samplen deed
Maar hoe doe jij dat dan?
Ga je eerst met je samples zitten freaken en dan aanpassen in het tempo van je track?
Of werk je dan alleen met samples en zet je die daarna in een track en speel je daarna eventueel nog wat in op de synth bijv?
Of zet je eerst je samples in je daw, je past daarna het tempo aan en vervolgens exporteer je ze in het nieuwe tempo naar je sampleplayer zodat je tempo dan matcht met het tempo van je daw?
 
Jij wil dus inderdaad real time timestretchen. Dat is iets wat eigenlijk pas mainstream is geworden met Ableton Live.

Hardware samplers konden dat vroeger helemaal niet, de processorkracht ontbrak daarvoor. De Roland VP9000 was volgens mij de eerste hardware sampler die dat kon.
 
Ik zat net even op het net wat te kijken en wellicht is een Novation Circuit een leuke oplossing.
Je kan je eigen samples erop zetten en die loopt wel mee met Ableton.
Ik ga nog wat clips bekijken maar dat ziet er wel uit als iets wat goed bruikbaar is denk ik.
 
Microsampler van korg is leuker dan de volca...
 
BeatMaker 3 op de iPad heeft Livestretch en Ableton Link....

En naar mijn weten kan een Circuit niet timestretchen... die triggert gewoon een sample in zn eigen tempo....
 
Willem, misschien moet je even opzoeken wat timestretchen nu precies is. Het spreekt niet voor zich dat een stukje opgenomen audio live naar believen in een ander tempo kan worden afgespeeld zonder de toonhoogte te veranderen en lelijke artefacten. In Ableton Live lijkt het een vanzelfsprekendheid, maar in de hardware sampler wereld is het dat niet.

Ik denk verder dat je ergens gezien hebt dat de sequencer van de Circuit gesynced kan worden met midi. Dat klopt, maar dan dien je op de Circuit enkel te werken met "one shot" samples, geen phrases.
 
Misschien een ouwe EMU ultra? Maar ook daarop een hoop menu diving.
Ik heb zelf een SP404sx en een SU700 (ok die is wat ouder..) maar de time stretch kwaliteit daarop haalt het niet bij de EMU.
De Electribe 2 is misschien ook een optie.. heeft ook slice functie.. maar ook veel menudiving en daarbij is een loop dan bij een lager tempo altijd voorzien van korte gates (stiltes)..

Kortom.. Wat Joris zegt idd. Een klein handig apparaatje zonder weinig controls.. is er niet echt. Een Octatrack is misschien wel het beste alternatief op Ablteton.. maar ook daar geldt: eerst tijd investeren (en veel geld) voor je er uit bent hoe alles werkt..

Hou er trouwens ook rekening mee dat apparatuur aan de Ableton midi clock syncen ook altijd weer extra gezeur geeft door latency en instellingen als delay compensation en direct monitoring.
Mijn ervaring is, of alleen met hardware werken of alleen de PC. Je leert er op een gegeven moment wel mee omgaan als je wat dingen in de PC hebt opgenomen uit hardware maar als je al zoekt naar een simpel apparaatje zonder al teveel instellingen en menudiven gaat eem combi hardware+PC waarschijnlijk voor nog veel meer vervelende verassingen zorgen. :)

 
mpc1000 heeft ook zoiets: Patched Phrase

 
snap niet waarom je hardware sampler zoekt, de laatste hardware sampler die ooit gemaakt was AKAI S6000 en de Akai Z en de Emu E6400 ultra, deze waren één van de bekendste samplers en meest gebruikte toen des tijds.

Je kan dan beter voor Synth rack formaat met recording own samples functie Korg kronos heeft dat bijvoorbeeld ook die Yamaha maar ja die zijn geen rack natuurlijk weer wordt lastig.

De enige optie is die Akai zooi maakt nog samplers
 
Back
Top