Akai MPCX -review-

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Ik heb de MPCX nu een tijdje en wilde een korte beknopte review ervan geven..
De unit is echt supersterk, een grote metalen plaat voor alle knoppen en de pads voelen goed aan.
Ook is er geen enkel fan geluid te horen, dus dat is al erg fijn. Het touch screen werkt prima,
al moet ik soms wat pielen met kleine nootjes. Maar goed, meestal grijp je naar de step
sequencer of klop je het allemaal live in.
Ik zag hem als vervanging van mn RS7000, maar het is uiteraard veel meer dan dat.
De sampling werkt intuïtief, en de out ports ook simpel en snel. Fx zijn voor mijn gehoor prima.

De workflow is wel een dingetje die niet iedereen zal bevallen. Je speelt/maakt/record in een
sequence, wat uiteindelijk een bouwsteen van je song wordt. Je werkt dus aan loops bv, wat je later kan combineren.
Daar moet ik nog een beetje aan wennen, al is het niet veel anders dan op de RS7000.
De audio tracks, ook nog boven al het andere, kunnen handige demo track opnames bevatten.

Al met al prima machine en alles werk naar behoren. Wel wat leercurve, maar dat verwachtte ik ook.

Voorlopige demo tests die ik heb geëxporteerd (niet mn daadwerkelijke plan, want ik ga de indv.
outs gebruiken voor opnames) klinken erg goed en dynamisch. Alles heeft een profi klank.
 
Hoe is de sound. Nog steeds de bekende mpc-punch die op de vorige modellen zo goed hoorbaar en geliefd was, of is het allemaal wat braver en smoother geworden?
Wat ik me ook afvraag. Hoe is de interne mixing?

Goedkope grooveboxen uit de korg en roland stal vallen hier wat mij betreft door de mand omdat het samenvoegen van layers meestal tot zompige gruis leidt. Iig geen gedefinieerde transparante mix.
 
Hoe is de sound. Nog steeds de bekende mpc-punch die op de vorige modellen zo goed hoorbaar en geliefd was, of is het allemaal wat braver en smoother geworden?
Wat ik me ook afvraag. Hoe is de interne mixing?

Goedkope grooveboxen uit de korg en roland stal vallen hier wat mij betreft door de mand omdat het samenvoegen van layers meestal tot zompige gruis leidt. Iig geen gedefinieerde transparante mix.


De sound is dik, en punchy. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van wat je gebruikt aan samples.
Intern "mixen" is mogelijk en klinkt prima maar toch zou ik er niet voor kiezen om alles intern
te gaan exporteren naar wav. Ik ga het over fietsen naar Logic. Volgens mij is het idee achter
MPC 2.0 de intergratie in je DAW, maar mijn huidige OSX is te laag voor installatie.. :(
 
Hoewel ik er wegens tijdgebrek nog steeds te weinig mee werk ben ik wel dik tevreden met m'n MPC-X. Op dit moment gebruik ik 'm eigenlijk voornamelijk als grote sequencer voor mijn modular en daar werkt hij echt superfijn mee samen. Eurorack sequencers zijn ook leuk, maar vaak meer voor het onvoorspelbare/random gedoe. Als je een melodielijn wilt hebben is het handiger om die in de X in te spelen en met total recall weer terug te kunnen halen.

Ik moet nog beginnen met het overzetten van materiaal uit mijn RS7000, ben er nog niet 100% zeker van dat ik die weg ga doen. Blijft toch wel een heel fijn werkpaard. 1 van de dingen die ik wel raar/jammer vind aan de X is die song modus, daar zitten toch wat eigenaardigheden aan. Blijkbaar is het wel te doen om je nummer te arrangeren in de songmodus, maar dat het voor bewerkingen dan toch weer handiger is om de song dan later weer te converteren naar een sequence. Maar goed, daar moet ik nog eens even induiken om te kijken wat voor mij daarin het handigst is.

Wat betreft het "pielen met kleine nootjes"; ik zag al ergens de tip om een stylus daarvoor te gebruiken. Is wat preciezer dan je vinger, ik denk dat ik dat ook eens ga proberen.
 
hoe is het eigenlijk met de ergonomie?
"zo'n grote bak" vlak voor je en dan achteraan dat touch screen, waar je toch verplicht bent om voor sommige zaken aan/op te zitten werken?
(ik heb nu een MPC4k waar je het scherm enkel gebruikt als uitvoer apparaat)

waarom hebben jullie gekozen voor een X en niet voor de Live, waar je het scherm 'onder' je hebt?

-mijn idee was om deze MPC te gebruiken ipv Ableton session view, dus om alle loops etc op te nemen van al mijn andere instrumenten en zo een bank/load stuff op te bouwen die je later naar hartelust (want pitch/tempo shifting) kan combineren-

wel jammer dat pitch/tempo shifting nog niet (goed) werkt in slave mode, enkel (slaved) met MTC
 
Ergonomisch gezien heb ik 'm misschien iets te hoog staan (op een niet te verstellen Ikea bureau), maar ik vind het zeker niet vervelend werken. Fijne is dat de X veel meer dedicated knoppen heeft en dat je dus ook minder op het scherm aan het tikken bent.
Persoonlijk heb ik gekozen voor de X vanwege de 8 CV/gate outputs. De prijs die ik er voor betaald heb lag overigens ook een stuk lager dan nu. De huidige prijs had ik er waarschijnlijk niet voor over gehad. Maar ik sluit niet uit dat ik nog eens een (2e hands) Live op de kop ga tikken voor rehearsals/live, is toch wel fijn om ook een mobieler apparaat te hebben.
 
Hoe gaat het werken met die touchscreen in de praktijk? Krijg je geen gorilla-arms omdat je de hele tijd je arm opgetild moet houden en niet kan laten steunen? Dat leek mij het zwakke punt qua design in vergelijking met de MPC-Live, die gewoon plat op tafel ligt..
 
@Furious

Valt wel mee, omdat je alleen voor de noodzakelijke dingen naar de touchscreen grijpt. Alle ander dingen
zoals shortcuts enzo, dat doe je met alle andere knoppen.

@Smartbits

Grappig, ik heb dat precies ook zo met de RS7000. Ik denk dat ik hem hou, want voor het geld hoef ik hem
niet te verkopen.
De RS is superieur mbt midi en alles realtime knoppen. Dat kan de X iets minder goed en makkelijk..
De CVs, ik ben er nog niet achter of je voltages en ranges nog kan aanpassen? Of bv trigger mode latch/etc
 
wat doet de RS7000 dan heel veel beter op MIDI gebied dan de X?
op de X kan je die 16 knoppen toch (ook) toewijzen aan bv. een MIDI cc (met uitlezing)
wat doet de RS op dat gebied dan nog beter?
 
De RS heeft hele handy dandy realtime midi control knoppen zoals beat stretch, shift, delay, gate..
Heel fijn, vooral live.
Op de X zal dat vast ook te doen zijn, maar alleen ik weet nog niet hoe..
 
Hmmm. Ik kan de updater niet installeren want mn OSX is hier nog 10.8.5. Hij pakt het niet.
Is er een andere manier om de update op de MPCX te doen?

*no prob, ik heb nog een macbook die heeft 10.9.5.
 
De workflow is wel een dingetje die niet iedereen zal bevallen. Je speelt/maakt/record in een
sequence, wat uiteindelijk een bouwsteen van je song wordt. Je werkt dus aan loops bv, wat je later kan combineren.
Daar moet ik nog een beetje aan wennen, al is het niet veel anders dan op de RS7000.

Leuk om dit draadje te lezen, zeker nu ik zelf in sampling geïnteresseerd begin te raken.
Wat ik me afvraag is als je in een sequence record gaat ie dan meteen quantizen of heb je een beetje vrijheid qua timing?
En doet ie ook polyritmes?
 
Wat ik me afvraag is als je in een sequence record gaat ie dan meteen quantizen of heb je een beetje vrijheid qua timing?
En doet ie ook polyritmes?
Of hij meteen quantized kun je zelf bepalen. Met de nieuwe versie heb je ook nog een "humanize" variant naast de swing functie die er al in zat.

En polyritmes kan ook:
 
Tube Digga is echt te gek. Hij vertelt snel en duidelijk alles mbt de MPCX.
Ik moet nog aardig wat kijken van de video's die hij gemaakt heeft, maar we komen er wel.. ;)
 
Back
Top