Hoe mono-samples "stereo" maken

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Dit is eigenlijk een onderwerp wat te maken heeft met geluidsbewerking met software, echter het gaat om samples waarvan het de bedoeling is dat ze gebruikt worden in een hardware sampler.

Ik heb een E-MU ESI 2000 sampler. Deze mist een graphic display, doch kan je geluidsbanken maken met SF2-editors zoals Polyphone of Viena. Op de volgende weblink heeft iemand een beschrijving gemaakt hoe je met bepaalde software de SF2-files kan converteren en kan uploaden naar de sampler: http://forum.vintagesynth.com/viewtopic.php?f=3&t=56777

Er zijn veel gratis SF2-bestanden of losse samples te vinden op internet en daar zitten echt wel interessante tussen die je kan gebruiken in je muziek, doch veel samples zijn mono.

Je kan een stereo-effect creëren door eerst uiteraard zowel voor links als voor rechts een kanaal te creëren. Je hoeft hiervoor niet eens losse samples te importeren: je maakt gewoon een layer met dezelfde sample. Als je bijvoorbeeld in het rechter-kanaal een korte delay invoegt aan het begin, creëer je al een stereo-effect. Maar wat kan je nog meer doen? Wat in mij opkomt, is door met de equalizer te spelen en bijvoorbeeld voor het linker kanaal de lage frequenties boosten en de hoge frequenties temperen. Voor het rechter kanaal doe je precies het omgekeerde. (Dit moet je wel subtiel doen. Misschien eerst een idee om met een spectrum analyse de stereo-samples van vergelijkbare klanken te analyseren om te kijken in hoeverre de frequenties van beide kanalen verschillen.)

Maar welke tips en adviezen kunnen jullie hieraan toevoegen? Alvast heel erg bedankt!
 
nvmind
 
Die delay meegeven was ook een leuke truc op de Emax II :)
Verder kun je natuurlijk verschillende pitch geven aan linker en rechter kanaal.. maar niet geschikt voor percussie-drum loops uiteraard..
 
Zou dat niet snel doen, die delay techniek... (haas)

Gebruik eerder LFO op de panning, flangers, chorus, delays (op t monospoor zelf) reverbs of mss zelfs heel licht een stereo widener. Check wel de correlation goed en of er geen gekke fase problemen ontstaan in mono.
 
Zou dat niet snel doen, die delay techniek... (haas)

Gebruik eerder LFO op de panning, flangers, chorus, delays (op t monospoor zelf) reverbs of mss zelfs heel licht een stereo widener. Check wel de correlation goed en of er geen gekke fase problemen ontstaan in mono.
Thanks for the advise!
 
Je kunt ook de eq van een van de kanalen iets aanpassen. Vervolgens even in mono luisteren of de boel niet tegen elkaar wegvalt, dat is met de haas methode (delay van 1 kanaal) over het algemeen het probleem.
 
Is dat niet op te lossen door de fase van 1 kanaal om te draaien?
 
Ik zal later ff een sample uploaden.

Ik heb een hele poos terug een interessante collectie soundbanks gedownload van de Roland S50. Ze staan echter in Akai formaat (de persoon had ze daar naartoe geconverteerd). En de bitrate staat op 30.000 sps in plaats van 44.100. Mijn sampler leest geen 30.000, dus ik heb de wavs geresampled naar 44.100 (geen convertie maar gepitched, omdat anders de geluiden echt bewerkt worden en daarmee kan ik het specifieke karakter verliezen). Echter het is nog een hele klus om alle samples weer aan nieuwe toonhoogtes toe te wijzen. Moeilijker dan het eigenlijk zou moeten zijn (want door de andere samplerate worden de klanken allemaal 7 semitones hoger minus 34 cents)

Anyway. Het zijn wel allemaal mono-samples. Dus wat ik hier in dit topic vraag, zou ik absoluut willen uitproberen op deze samples
 
Back
Top