EMU ESI-32 storage opties

martinb

Ingeburgerd
Lid sinds
5 juni 2017
Berichten
49
Locatie
Twente
Hallo allen,

Ik heb voor weinig een EMU ESI-32 gekocht om wat mee te spelen. Nu heb ik geen zin om te gaan knoeien met floppies, dus wil iets aan de scsi poort hangen. Helaas heb ik al jaren geleden al mijn eigen scsi spullen weggegooid :stupid

Wat is hierin de verstandige keuze als ik ook, zeker in het begin, bestaande sound libraries wil laden die op mijn PC staan? Een scsi cdrom van marktplaats plukken en CD's branden? Of toch een SCSI2SD kopen voor meer dan de hele sampler kostte met het idee dat ik hem ook nog kan gebruiken als ik nog eens een ander scsi device koop?

Bedankt,

Martin
 
Als je alleen kant en klare sample libraries in bijv. Akai formaat wil inladen volstaat een Scsi CDrom speler, als je die voor weinig kan vinden. Ga je ook zelf samplen en wil je dingen opslaan vanuit je sampler, dan zal je toch opslag moeten hebben, op z'n minst een scsi hd, en dan begint een scsi2sd ook wel handig te worden.
 
Ik zal later ff een link posten, want de betreffende software ken ik niet uit mijn hoofd. Maar er is software waarmee je bijvoorbeeld SF2-bestanden kan converteren en kan uploaden naar je sampler.

Ik heb zelf een ESI2000 sampler. Voor een tientje had ik ergens een USB naar SCSI kabel aangeschaft. Dat is wel een 25 pin SCSI; de adapter 25 naar 50 pin kreeg ik al bij mijn sampler. Als jij zo'n adapter niet hebt, moet je die nog ergens zien te regelen.

Zelf had ik nog van degene van wie ik de sampler kocht nog voor een paar tientjes meer een ZIP-drive gekocht.

Nog ff geduld, want ik zit nu niet achter mijn computer. Maar voor mij was het ook een hele zoektocht en webartikelen die mij meer inzicht verschaften, heb ik gebookmarkt.

http://polyphone-soundfonts.com/en/

Via deze site kan je nog wat interessante SF2-files ontdekken en downloaden. Polyphone is een gratis SF2-editor. Een andere is Viena.
 
Ik had voor een tientje een EMU esi32 totaal uitgebreid dus is een kabel voor een tientje toch nog vrij duur. Dat was de gewone prijs 6 jaar terug. Kan je niet een floppy emulator nemen.
 
Zeker niet . heb je geld over voor gotek converter .
 
via MIDI kun je ook samples dumpen en laden via je pc. Duurt wat langer maar dan kun je even een kopje koffie zetten of wat opruimen.
 
Ik lees best veel slechte reviews over de E-MU ESI samplers, maar dat is met name omdat ze geen grafisch display hebben. Het waren destijds betaalbaardere budget-samplers. Ik lees tegelijkertijd ook vaak dat ze een mooie sound hebben.

Als je het specifieke karakter van de sampler wilt hebben, maar je wilt niet ontzettend lang met dat ding klooien om de presets te programmeren. Dan kan je met de hardware sampler de ruwe samples opnemen, je verzendt dat via de SCSI, MIDI, SP-DIF of whatever naar je computer. Op je computer maak je de presets die je tenslotte weer converteert naar een leesbaar formaat voor de sampler, zodat je die weer kunt uploaden.
 
Ik wist niet dat er ook samples via Midi naar de sampler kunnen. Da's wel een leuke optie. Heb al een beetje gegoogled, mooie oplossing als je idd geen haast hebt
Ik zal ook eens op zoek naar een SCSI-USB kabel. Is natuurlijk, net als de SCSI2SD voor meerdere apparaten te gebruiken, dus mag gerust een tientje kosten :-)
 
Laatst gewijzigd:
Inmiddels staat de scsi2cd al twee maanden in bestelling bij Amigashop :-( Ik had er ook een 50->25 pin adapter bij besteld zodat de Akai er ook aan kan. Omdat deze moeilijk leverbaar is, en ze niet in staat zijn ondanks 5x vragen de bestelling te splitsen, zal ik nog even moeten wachten.

Wel heb ik wat oude meuk geregeld, waar de EMU op aan te sluiten valt.

spdr1h.jpg


Een SCSI CDROM en een externe Harddisk van maar liefst 1 GB :halleluja

Maar het werkt als een trein en ik kan banks keurig van CDROM inlezen en naar HD saven en weer ophalen

a25f1z.jpg


Stiekem vind ik dit nog leuker dan een 'moderne' oplossing. Alleen ga ik de lawaai ventilator in de CD-ROM behuizing nog een keer aanpassen. Nu is het alsof een vliegtuig opstijgt

-edit- ik heb wat plaatjes ingevoegd, maar helaas zijn die, althans bij mij, niet zichtbaar....
-edit2- plaatjes maar als attachment bijgevoegd
 

Attachments

  • scsi.jpg
    scsi.jpg
    38,5 KB · Bekeken: 191
  • emu-esi.jpg
    emu-esi.jpg
    48,5 KB · Bekeken: 196
Laatst gewijzigd:
Net zo als een externe HD die trilt op tafel als draait. Ik had er een stekker schakelaar tussen en deed aan en uit na laden of wegschrijven. Had ook die hd weg gedaan. Wil er erg graag een terug. Ook een zwik goede kabels weg gedaan. CD rom heeft toch extra koeling nodig/ Zo gaat het iets gebruik je tijdje niet doet weg ff later denk je. Ja dat heb ik weer nodig. Dan moet je weer ff vinden. Ach ja het houd het hoofd fit
 
Doe ff een virtueel traktatie uitdelen invm met 5K post. Laat hem smaken die Engelse drop.
 
Ik heb nog 5 scsi schijven van 1GB onderweg :-) Voor inbouw verwacht ik dat ze te groot zijn, maar ik heb nog wel wat U'tjes over in mijn rack, dus ik flans wel een behuizing.

Ik bedenkt me nu wel dat ik dan ook nog een paar extra samplers nodig heb bij de schijven 8)
 
Ik wist niet dat er ook samples via Midi naar de sampler kunnen. Da's wel een leuke optie. Heb al een beetje gegoogled, mooie oplossing als je idd geen haast hebt
Ik zal ook eens op zoek naar een SCSI-USB kabel. Is natuurlijk, net als de SCSI2SD voor meerdere apparaten te gebruiken, dus mag gerust een tientje kosten :-)

De ESI-32 ondersteunt kennelijk ook SMDI (Midi over SCSI). Gaat een stuk vlotter dan MIDI (over een MIDI-kabeltje).
https://peavey.com/support/technotes/midi/smdi.cfm

Hier staan ook nog wat tips/ergernissen in de comments.....

vintagesynth.com ESI-32
http://www.vintagesynth.com/emu/esi32.php

De SCSI implementaties van verschillende apparaten verschillen ook nogal eens. Blijkt dan dat lang niet alle "compatibele" SCSI apparaten (HD, ZIP, CDROM) worden ondersteund. Zijn meestal wel lijsten van werkende apparatuur te vinden.
 
Ik denk dat ik dan geluk gehad heb, want alles draait vanaf het moment van inprikken,
Mijn SCSI2SD lijkt nu eindelijk ook onderweg te zijn, dus die hierna testen.
Volgende stap is de SCSI interface in de PC. Eigenlijk is het aan het werk krijgen van de oude apparatuur bijna net zo leuk als het gebruiken. Ik ben de marktplaatsen al weer aan het scannen voor meer HW samplers :)
 
Hoi Hyper,
Sorry een beetje late reactie, ik had je bericht gemist.
Ik gebruik hem nog wel af en toe. Alleen heb ik ook een 6400 waar de scsi2sd in zit. Aan deze zit nu alleen een HD en CDrom. Het is nu wel meer een sample player dan dat ik op deze nog samples opneem. Dat gaat op de 6400 toch wel wat makkelijker
 
Back
Top