Roland S750 / S-750 + SCSI2SD

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje staat hier een Roland S750.
Leuk! :D (maarja...alle samplers zijn leuk dus dit is een open deur).

Vandaag ben ik aan de gang gegaan met een SCSI2SD unit.
Dat verliep tot nu toe vlekkeloos.
Zoals op de foto te zien heb ik hem nu nog even extern aangesloten om te testen.

Genomen stappen:

1. SCSI2SD aan de computer gehangen via USB en met de bijgeleverde software 4 partities van 500MB gemaakt op de SD kaart.
SCSI ID's: 0, 1, 2, 3 gebruikt. De S750 heeft zelf SCSI ID7

2. SCSI2SD aan de S750 gehangen (let op: alle apparaten uitzetten als je iets aansluit). SCSI2SD als eerste aangezet en daarna de S750.

3. S750 laten opstarten van floppy en als deze opgestart is de vier virtuele SCSI schijven op de SD kaart van de SCSI2SD formatteren (index > disk > ulitity > select drive > format etc etc. Zie S750 manual voor precieze procedure.

4. als het formatteren klaar is kan je het OS op de kaart zetten met de optie "save system" in het disk/utility menu. Ik heb dit voor alle vier de virtuele SCSI schijfjes gedaan.

5. Selecteer in het system menu [index > current drive] een van de vier virtuele schijven (eentje met OS erop) en je bent klaar.


Als je nu de S750 uit zet en weer aan zet start deze op van de SCSI2SD en heb je de diskdrive niet meer nodig. Nu kan je de diskdrive eruit halen en op deze plek de SCSI2SD inbouwen. Het is dus niet handig eerst de SCSI2SD in te bouwen en pas daarna een SD kaart te prepareren want zonder diskdrive start de S750 niet op en kan je je SD kaarten niet formatteren. Eenmaal een werkende SD kaart is voldoende voor als je in de toekomst andere SD kaarten wilt prepareren want de SCSI2SD is hot swapable.
 

Attachments

  • S750ExterneSCSIKastklein.jpg
    S750ExterneSCSIKastklein.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 276
Interessant! Had jouw S-750 een interne SCSI aansluiting die er niet standaard in zat?

Ik had nml. onlangs begrepen dat het inbouwen in de S-750 eigenlijk niet mogelijk was, jusit door het gebrek aan interne scsi-aansluiting.
 
Next step: inbouwen van de SCSI2SD op de plaats van de diskdrive.

Dit wordt denk ik wat ingewikkelder want de S750 heeft geen interne SCSI-aansluiting.
Daarbij komt dat de SCSI aansluiting op de achterkant 25 polig is.
Zet zou op te lossen kunnen zijn d.m.v. een verloop van db25 male naar 50pin SCSI die in de SCSI2SD past. Maar dan ben je je externe SCSI connector kwijt.

Het kan volgens mij ook d.m.v. een 50 pins flatcable met in het midden een connector (die in de SCSI2SD gaat) en aan de uiteindes twee verloopjes van db25 naar 50 en vice versa. Ja kan dat de externe connector losmaken, via verloop aan de nieuwe kabel bevestigen welke met de midden connector verbonden is aan de SCSI2SD en de andere kant van deze kabel krijgt een tweede verloop van 50 naar db25 welke weer aan de achterkant van de behuizing van de S750 wordt geschroefd.
Deze oplossing wordt door Chickensys gebruikt voor de Ensoniq ASR10.
Ik denk zelfs dat dit kabel-pakketje van Chickensys ook te gebruiken is voor de S750, maar dat weet ik niet zeker.
http://www.chickensys.com/products2/hardware/intzipdrive/intzipepsasr.html

Een derde optie heb ik hier gevonden:
http://www.artmix.com/wordpress/?p=816
Met google translate krijg je een goed leesbaar verhaal.

Ik ben er nog niet uit welke van deze opties ik ga proberen uit te voeren.
 
Interessant! Had jouw S-750 een interne SCSI aansluiting die er niet standaard in zat?

Ik had nml. onlangs begrepen dat het inbouwen in de S-750 eigenlijk niet mogelijk was, jusit door het gebrek aan interne scsi-aansluiting.

Onze twee posts hebben elkaar gekruist :)
 
Dit wordt denk ik wat ingewikkelder want de S750 heeft geen interne SCSI-aansluiting.

Wel een loze 50-pins aansluiting op de print (met 2mm spacing) waarvan ik vermoed dat die aan de scsi controller hangt.

Het nadeel van die spacing is dat er geen normale flatcable header op kan, áls de connector al functioneel is.
 
Niet geheel onbelangrijk , wat is het prijskaartje van dit alles :)

Ah ja dat is ook belangrijk.
De SCSI2SD kost 75,- euro ex. SD kaart.
Als je hem in de diskdrive-bay wil monteren wil je daar nog een passende bracket voor hebben denk ik: 20,- euro ongeveer.

Maar de rest weet ik nog niet.
En dat kan nog wel eens een staartje krijgen...namelijk:
De website waarin beschreven wordt hoe de interne SCSI gesoldeerd moet worden maakt melding van een poort die gemaakt is voor 2.5" drives (wat Etaoin ook al opmerkt) en dat hier een 2.5" naar 3.5" converter gebruikt moet worden. Ik heb even vlug gekeken op internet en twee prijzen gezien: 40,- en 99,-.
Daar werd ik dus niet blij van.
 
Ah ja dat is ook belangrijk.
De SCSI2SD kost 75,- euro ex. SD kaart.
Als je hem in de diskdrive-bay wil monteren wil je daar nog een passende bracket voor hebben denk ik: 20,- euro ongeveer.

Maar de rest weet ik nog niet.
En dat kan nog wel eens een staartje krijgen...namelijk:
De website waarin beschreven wordt hoe de interne SCSI gesoldeerd moet worden maakt melding van een poort die gemaakt is voor 2.5" drives (wat Etaoin ook al opmerkt) en dat hier een 2.5" naar 3.5" converter gebruikt moet worden. Ik heb even vlug gekeken op internet en twee prijzen gezien: 40,- en 99,-.
Daar werd ik dus niet blij van.

Matthijs, heb jij nog een oplossing gevonden voor het SCSI probleem?
 
Matthijs, heb jij nog een oplossing gevonden voor het SCSI probleem?

Ja .. nou ...nee wacht...
Ik ben er mee bezig geweest.
Maar dit heeft niet geleid tot een oplossing:

Ik heb zo'n converter gekocht en ben aan het solderen gegaan.
Dit ging helaas niet goed waardoor er uiteindelijk rook uit de sampler kwam.
Ik had geluk want één van de aders van de flatcable was gesmolten maar alles in de sampler werkte nog gewoon.
Hierna heb ik geen tweede poging meer gedaan om een SCSI2SD intern in te bouwen.
:D:D
 
Ja .. nou ...nee wacht...
Ik ben er mee bezig geweest.
Maar dit heeft niet geleid tot een oplossing:

Ik heb zo'n converter gekocht en ben aan het solderen gegaan.
Dit ging helaas niet goed waardoor er uiteindelijk rook uit de sampler kwam.
Ik had geluk want één van de aders van de flatcable was gesmolten maar alles in de sampler werkte nog gewoon.
Hierna heb ik geen tweede poging meer gedaan om een SCSI2SD intern in te bouwen.
:D:D

Ah, dat is jammer. Ik merk dat ik de S-750 al jaren niet meer gebruik omdat ik dat gehannes met die floppies niet meer trek. Hopelijk duikt er toch binnenkort nog ergens een goed werkend en betaalbaar alternatief op. Mocht ik iets tegenkomen dan meld ik het.
 
hallo Conso,


Ik heb nooit een HXC floppy emulator op de S750 getest.
Het inbouwen van een SCSI2SD was destijds door mijn eigen toedoen geen succes, maar ik kon toen en kan nu nog steeds wel gewoon met een externe SCSI2SD werken.
Er is niets kapot gegaan in de S750 tijdens dat inbouwproject.

Ik gebruik de S750 nog steeds met die externe SCSI2SD en daarmee is een HXC voor mij geen aanvulling.
 
hallo Conso,


Ik heb nooit een HXC floppy emulator op de S750 getest.
Het inbouwen van een SCSI2SD was destijds door mijn eigen toedoen geen succes, maar ik kon toen en kan nu nog steeds wel gewoon met een externe SCSI2SD werken.
Er is niets kapot gegaan in de S750 tijdens dat inbouwproject.

Ik gebruik de S750 nog steeds met die externe SCSI2SD en daarmee is een HXC voor mij geen aanvulling.

Ah , dank Matthew. Ik verkeerde al tijden in de veronderstelling dat het zowel intern als extern niet werkend te krijgen was met de SCSI2CD, maar dat ligt dus anders.
 
ik zou ook extern gaan, want dan kan je die SCSI2SD ook gebruiken voor andere toestellen (mits een ander SD kaartje)
ik werk nu met S750-SCSI zip schijf en dat is een goed bruikbare combinatie gezien het kleine geheugen (32MB of zoiets) van de S750
 
Ah , dank Matthew. Ik verkeerde al tijden in de veronderstelling dat het zowel intern als extern niet werkend te krijgen was met de SCSI2CD, maar dat ligt dus anders.

Ja dat werkt meteen out-of-the-box met een S750.
Op de achterkant zit een 25 pin SCSI connector.
Voordeel van extern wat tiger001 schrijft is ook een feit inderdaad.
Je kan de SCSI2SD (mits andere SD kaart) ook gebruiken voor andere samplers.
Ik vond en vind het zelf altijd wat fijner als dat inter ingebouwd is omdat ik ook regelmatig sjouw met die samplers.
Dan is loskoppelen, extra kastje etc wat gedoe en intern minder gedoe.

Maar goed..het is allemaal wat gerommel in de marge en daarmee vond ik de urgente een tweede poging de SCSI2SD intern te bouwen tot op heden niet belangrijk genoeg.
:)

Overigens wat er nu precies aan de hand is met die SCSI pluggen:
Extern zit dus een 25 pin SCSI plug.
Intern zit geen SCSI plug.
Maar intern zitten wel soldeerpunten op de printplaat.
Deze hebben echter een layout passend bij een 2.5" SCSI connector.
Dat is dus allemaal net weer anders.
Ik had er een flatcable op gesoldeerd volgens een handleiding in het Japans die ik met google translate had vertaald.
Die flatcable ging naar een 50pin 2.5" > 50pin 3.5" converter. En van die converter ging weer een slapcable naar de SCSI2SD (ook 50pin).
Prachtig allemaal...maar ergens moet er dus een soldeerfoutje gemaakt zijn waardoor het niet goed ging.

Mocht iemand in de toekomst deze poging willen wagen en succes hebben: dan hoor ik dat wel graag.
En foto's beschrijving of andere info zou dan super welkom zijn :)
 
Back
Top