Akai S3000xl + SCSI2SD

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Tijdje terug heb ik een Akai S3000xl voorzien van een SCSI2SD unit.
Zie deze thread voor de nodige info die ook geldt voor de S3000xl:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=210270

Enkele extra's m.b.t. de Akai:

Het monteren van de SCSI2SD was nogal een gedoe.
Er zitten geen handige bevestingspunten in de Akai dus enige creativiteit met metalen beugeltjes is wel nodig.
Verder is het handig om te weten dat ook in de Akai S3000xl de voeding niet aan de SCSI2SD hoeft worden aangesloten. Je kan dus de 50pins SCSI connector erin prikken en dan werkt het meteen.
De S3000xl herkent HD's niet groter dan 512MB meen ik.
Het is dus handig om een Micro-SD te vinden van 2GB.
Want dan kan je vier virtuele schijven maken van 500MB.
Als je een grotere Micro-SD gebruikt en daarop vier stuks van 500MB maatk werkt het ook, maar als je die in je PC doet om een backup image te maken krijg je een bestand wat even groot is als de totale dataopslag van de Micro-SD. Niet super erg maar er zit dan dus een hoop loze data in dat bestand.
Zonde van de schijfruimte en de tijd die je moet wachten.
 
Chill, zou t ook wel willen in de mijne. Blijft toch wel mijn meest favoriete sampler dit.. Maar vind een scsi2sd toch eignelijk net iets te duur, geef het geld dan liever uit aan iets anders. Is dit de allergoedkoopste optie?
 
Enig idee of dit ook gewoon werkt op een S2000? Die staat namelijk niet op de lijst hierzo, maar gelet op de overeenkomsten kwa hardware zou je verwachten dat het werkt...
 
Ik denk ook dat dat zal werken.
Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk ook niet.
Ik kan me zo voorstellen dat de S2000 niet op de lijst staat omdat misshcien niemand zo'n dure SCSI2SD interface in zo'n goedkope sampler heeft gebouwd.
Zelf zou ik er in ieder geval niet aan denken een S2000 te gebruiken terwijl een S3000xl al voor 100,- te vinden is.
 
Enig idee of dit ook gewoon werkt op een S2000? Die staat namelijk niet op de lijst hierzo, maar gelet op de overeenkomsten kwa hardware zou je verwachten dat het werkt...
De AKAI S2000 heeft geen interne SCSI connector op het mainboard zitten. De S3000XL wel.
Het mainboard is identiek, echter de connector zelf is niet aangebracht bij de S2000.
 

Attachments

  • SCSIno.jpg
    SCSIno.jpg
    30,9 KB · Bekeken: 156
  • SCSIyes.jpg
    SCSIyes.jpg
    27,4 KB · Bekeken: 149
De AKAI S2000 heeft geen interne SCSI connector op het mainboard zitten. De S3000XL wel.
Het mainboard is identiek, echter de connector zelf is niet aangebracht bij de S2000.

Maakt niets uit. De S2000 heeft een externe SCSI connector, dus als ik de SCSI2SD in een externe behuizing stop, met een adapter er aan die de SCSI aansluiting op de SCSI2SD omzet naar een externe SCSI connector, dan heb ik enkel een externe SCSI kabel nodig om hem aan de S2000 te koppelen.
 
Maakt niets uit. De S2000 heeft een externe SCSI connector, dus als ik de SCSI2SD in een externe behuizing stop, met een adapter er aan die de SCSI aansluiting op de SCSI2SD omzet naar een externe SCSI connector, dan heb ik enkel een externe SCSI kabel nodig om hem aan de S2000 te koppelen.

Even controleren hoe dat dan met voeding geregeld moet worden.
Sommige SCSI interfaces leveren via de SCSI kabel voeding zodat de SCSI2SD kan werken zonder dat je de 5volt power connector (een plug die ook gebruikt wordt op diskdrives) moet worden aangesloten.
Maar er zijn ook samplers waar dit niet het geval bij is en dan zal je nog een aparte 5volt voeding moeten regelen voor het externe kastje.

Ik heb in mijn S3000xl een SCSI2SD gebouwd en deze werkt zonder de voeding te hoeven aansluiten. Maar deze SCSI2SD is dus intern direct aangesloten op de 50 pins SCSI connector. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of de 50pins connector van een S2000 ook voeding levert. (ik denk het wel, maar deze inschatting is niet gebaseerd op feiten).

Wat ik zelf doe met extern gebruik: de SCSI in een lege 5 1/4 inch SCSI behuizing (voor CD-roms etc) bouwen. Dan heb je meteen een voeding en zit je ook niet te hannessen met rare verloopjes want zo'n behuizing heeft al 50 pins interne SCSI connectors en aan de buitenkant Centronics connectors. Nadeel: de kast is wat groot voor zo'n klein printplaatje en dus minder handzaam.
 
ff een S3000XL vraagje. Wie weet of de date rotory encoder in een S3000XL het zelfde is als van een MPC3000 ?
 
Ik heb zojuist een scsi2SD via een kabel aan mijn S2000 gehangen. De virtuele disken zijn nu geformateerd, en leeg :-)
Is er programmatuur die de diskimages op de SD kaart kan benaderen, of moet ik het eerst op de sampler zelf zien te krijgen, voordat ik het weg kan schrijven op de 'HD'?
 
Sorry voor het pushen van een oude thread. Maar ik ga ook zo’n scsi2sd bestellen. Echter zijn er twee types 5.1 en 6. Ik moet de 5.1 hebben voor samplers begrijp ik. Betekend dan dat V6 niet werkt met samplers?en bij het bestellen is er de optie voor een female SCSI header. Is dit dan een extra of komt hij helemaal zonder(wat mij overigens raar lijkt..)?
 
V5 bestaat tegenwoordig in twee versies.
Een versie gebruikt een micro SD kaart, en de nieuwere versie gebruikt (net als de V6) een grotere SD kaart.
De keuze die je maakt bepaalt welke bevestigings bracket/frontplaat je nodig hebt.
Misschien bestaan er leveranciers die pakketten aanbieden met SCS2SD incl bracket, maar mijn ervaring is dat je die bracket er los bij moet kopen.
Ik heb mijn SCSI2SD converters allemaal bij Amigakit gekocht en de brackets bij Shapeways en Durham Company.
Die van Shapeways waren iets duurder maar vind ik een stuk mooier en werken, als je kiest voor een micro SD versie van de SCS2SD ook fijner want met die Shapeways brackets kan je beter bij de SD kaart om hem te verwisselen.
 
Als iemand toevallig een v6 heeft gekocht voor een s3000xl wil ik wel ruilen.
heb een v5 met microsd van itead. Gebruik deze in een xv5080 maar kan niets op de sd zetten alleen via het apparaat.
heb dus liever een v6
 
Back
Top