Spijkerhoek Sample !!!

MrBoembas

Stamgast
Lid sinds
16 juni 2016
Berichten
357
Locatie
Tuindorp Oostzaan, Amsterdam Noord
Wie o Wie kan mij helpen aan de volgende Sound Sample 0:42 :



Het is volgens Hanz : Klinkt een tikje Korg Polysix (dwz vrij simpel polysynth stabje met een snufje ensemble-achtige chorus)

Wie o Wie kan mij helpen aan een WAV Sample van deze Sound !!!! Of weet waar ik die kan vinden.

Groetjes,

Daniel.
 
Nope, ik maak niet heel Veronica na, Alleen enkele Tv Tunes met een Synthesizer Greatest Hits Sound.
Zoals o.a. Spijkerhoek, Vrouwenvleugel en enkele Belgische Tv Tunes.

Het is gewoon toeval dat Spijkerhoek op Veronica is uitgezonderd maar dat staat los van elkaar.
 
Hans heeft gelijk.. (maar ik hoor er ook nog een delay op :) )
Maar waarom hier een sample van zoeken? Deze partij gaat met een sample sowieso anders klinken omdat het altijd wat statisch blijft klinken.,. de partij uit een analoge synth 'leeft' door tal van factoren..
Heb je zelf een synth of misschien een computer waar je een VST in kan laden? Dit is echt niet zo een moeilijk geluid om te proggen.. paar zaagtandjes of 1 met n chorus erop.. wat delay.. decay (op VCA en VCF) redelijk laag.. etc....

Waarschijnlijk gaat een topic wat synthese-technisch gerelateerd is ook meer (leerzame) reacties opleveren.. (hint ;) )
Give a man a fish and he'll eat for a day teach a man to fish and he'll eat for a lifetime,.. zoiets.. :)
 
Wie o Wie kan mij helpen aan een WAV Sample van deze Sound !!!! Of weet waar ik die kan vinden.

Samples zoeken van zo'n geluid is echt ontzettend zinloos. Samples zoeken is stukken nuttiger als het gaat om realistische instrumenten of drumkits.

1) Download de plugin Synth1 - https://www.kvraudio.com/product/synth1-by-ichiro-toda
2) Installeer deze
3) Open 'm in je DAW
4) Als het goed is start 'ie op met een preset "Synth1 Brastring" of anders "Init Sound" die hetzelfde klinkt.

Die ziet er zo uit:

VDckR8K.jpg


What you see is what you get, dus als je alle knoppen in deze stand zet zit je al goed ("Ja, maar ik weet niet wat alle knopjes betekenen!" - maakt niks uit, zolang ze maar precies hetzelfde staan als op het plaatje).

Anyway:

5) Kijk bij het label "Amplifier". Daar zie je 6 knoppen (A, D, S, R, Gain, Vel). Zet de "A" knop op 0. Zet de "R" knop halverwege.
6) Kijk bij het label "Filter". Daar zie je 5 knoppen op een rijtje (A, D, S, R, Amt). Zet de "A" knop op 0. Zet de "R" knop halverwege.
7) Speel je akkoordjes en sla het geluid op mits nodig.

Als je nou jezelf eens gaat leren hoe dit ding werkt hoef je ook niet elke keer te bedelen om samples, want na nog eens 5 topics zoals deze gaan mensen wat minder trek krijgen om je te helpen. Zoals MacGyverGear zegt - leer vissen!

https://www.syntorial.com/ helpt daarbij, en het is een betere investering van je tijd.
 
Nou Yoozer,

Thanks voor de VST !!!

Maar jij snapt niet helemaal wat ik bedoel als je meerdere topics heb gelezen :-)


Waarom zoek ik een Sample ?
Omdat ik vrijwel veel dingen maak met de Yamaha Tyros-2
Ik maak nooit iets met VST programma's behalve mixen doe ik met Cool Edit Pro 2.0 .

Ik laat die Samples in mijn Keyboard onder Custom Voice ! Dan wordt het net zoals het Wersi PEMO pakket een sound geluid die je kan bespelen in de TYROS 2 en ook met Delay of andere effecten in de TYROS kan bewerken.

Er komt dus helemaal geen computer aan te pas alleen met afmixen zoals ik al zei.


Daarom vraag ik ook vaak naar de naam van een sound bijvoorbeeld "Melody Maker" die lijkt een klein beetje in de Tyros op dit geluid. Daarom is zoeken naar dit soort Samples wel nuttig want ik kan die dan via de Tyros-2 aansturen en live ook spelen op mijn Tyros zonder een Laptop of Computer er aan te hangen.

Qua D.A.W. heb ik enkel een FL Studio 12 (nu wel een volledige gekochte versie) en deze
Synth1 KV Audio werkt die dan in FL Studio 12 ?

En wat je zegt over bedelen ? Ik vraag ook vaak weet iemand een site waar ik de sound kan KOPEN dus niet krijgen maar KOPEN.


JA YOOZER Soms is live spelen van een nummer iets leuker dan alleen op Computer te werken ;-) soms willen mensen je nummer live horen en dan is het toch wel leuk als je het juiste geluid heb en niet een standaard Piano of Padje moet gebruiken voor iets wat je met de computer heb gemaakt.

Maar ik heb hier ook wel een paar Synthesizers staan hoor :

Roland JP 8000, Roland JV 1080, Korg O5R/W , Yamaha Motif Rack Es en een Emu Virtuoso 2000.

Als je een Sound naam heb ben ik al geholpen !!!! (Dat vroeg ik namelijk ook om de naam van de sound)

Maar ik hoor het al je bent dus geen Live speler helaas !!! :(

Ik heb wel de plug in gedownload.

Ik hoop dat ik het nu iets duidelijker heb gemaakt en dat het is met een reden waarom !!!!

Nog een fijne avond Gewenst !!!
 
Waarom kan je die sample dan zelf niet even maken voordat je 'm in je keyboard laadt?

(!!!)
 
Juist Hanz, nu komen we er !!!

Omdat ik nog niet de naam had van het juiste geluid ;-) !

Gelukkig hebben alle geluiden en naam en dan zijn ze gemakkelijk op te zoeken of te bewerken of Samples er van te zoeken, maar dan moet je wel weten hoe dat geluid heet ! Zoals ik al eerder zei "Melody Maker" Tyros Sound lijkt er een klein beetje op en ik ben toch bezig die als eerste te verbouwen tot het juiste geluid.

Het is verdomd lastig zoeken als je geen naam hebt om op te zoeken ;-)
 
Ik denk, Boembas, dat je niet echt door hebt dat wat Hans van Eijk (de componist en uitvoerende van het theme van Spijkerhoek) daar geen samples voor heeft gebruikt, en waarschijnlijk ook geen preset (standaardgeluidje) uit een of ander keyboard of synthesizer.
Er wordt je uitgelegd hoe je zelf een vergelijkbaar geluid zou kunnen namaken met VST's. Anders zul je toch een analoge synthesizer uit die tijd op de kop moeten tikken om het zo proberen na te maken ;)
 
Thanks DJ Koelkast,

Ik ga me dan maar meer verdiepen in VST's ik heb tenslotte ook nog een VMachine dus misschien dat die die VST geluiden die hier worden beschreven ook kan inladen.

Ik probeerde al net even met FL Studio 12, die VST van KV Audio van (YOOZER) in te laden omdat FL Studio ook een D.A.W. is maar die pakt hem niet. Schijnbaar doe ik daar iets verkeerd mee of kan het totaal niet op FL Studio ???

Geen idee of het wel met FL Studio mogelijk is om KV Audio in te laden. ????

Maar iedereen ontzettend bedankt voor de antwoorden, en ik heb weer veel geleerd !!!!
 
Ik werk zelf niet met FL Studio, maar ik kan wel eens kijken of ik zoiets kan namaken op een VA synthesizer (dat is een virtueel analoge, wel een echte synthesizer, maar dan niet echt analoog, maar wel met een vergelijkbare bediening), als iemand nog wat extra hints heeft wat dit voor sound is.
Sawtooth met chorus en delay op VCA en VCF, dat is wat ik heb gehoord hier.
 
Hey DJ Koelkast,

Je zegt net een Saw tooth ? Ik heb ook verschillende Saw Tooth Lead sounds staan op m'n Tyros maar ik vind die persoonlijk niet in de buurt komen van die sound. (ook niet naar veel effect knoppen)

Dan komen de Saw Lead en Melody Maker gecombineerd met een lichte HAH pad het dichtst in de buurt. De Tyros heeft ook vele klanken uit de Yamaha DX7 Synthesizers.

Ik kan je wel vertellen de Bassline is een DX7 Synth Bass !!!

Ik ben benieuwd !!!!

Grtz,
 
Mja, maar die DX7-sounds zijn niet de echte in je Tyros, waarschijnlijk samples, maargoed, als je daarmee uit de voeten kunt prima.
Die sawtooth is een basisgolfvorm, die hebben ze natuurlijk aangepast, dat kan denk ik in je Tyros niet, dus zul je een sample moeten hebben van eentje die er op lijkt ;)
 
Op de valreep voordat dit forum sluit....

@MrBoembas
Ik vermoed dat je ster sample gebaseerde oplossingen erg lastig naar een bevredigend resultaat gaan leiden.

En....dit forum heet ook niet voor niets synthforum en niet sampleforum. Ook veelal op hardware/analoog gericht (merk ik....als in-the-box werker).

Ik vermoed dat je nog eens goed moet kijken naar het doel dat je wilt bereiken en de middelen die daarvoor het meest geschikt zijn.

Als je exacte replica's probeert te maken zal dat waarschijnlijk zelfs niet gaan lukken als je over alle middelen (synth/studio) beschikt die voor de originele productie zijn gebruikt. Er zijn zoveel variabelen.

Betere strategie is volgens mij ook om een setje tools te kiezen en je te verdiepen in hoe deze te gebruiken.

Het is een combinatie van kennis/ervaring en tools. Verschillende middelen/tools kunnen gecombineerd met kennis en ervaring tot eenzelfde resultaat leiden.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Maar er zijn nog veel meer wegen die niet naar Rome leiden.

Het goede nieuws is dat de techniek inmiddels zo ver is dat je met niet heel veel hardware (computer, controller) en gratis software (VST/AU) al een heel eind komt. Een goede en goedkope manier om de audio productie wereld te verkennen.

En...leer ook vooral je synthesizers goed kennen. Elk apparaat heeft zijn specifieke mogelijkheden en voor- en nadelen. Ook hier geldt: zoek voor elk doel een passend middel. Geen enkel apparaat kan alles. En er zijn geen miracle machines die alles altijd fantastisch laten klinken.
 
Maar jij snapt niet helemaal wat ik bedoel als je meerdere topics heb gelezen :-)

Waarom zoek ik een Sample ? Omdat ik vrijwel veel dingen maak met de Yamaha Tyros-2
Allemaal leuk en aardig, maar je kunt slecht verwachten dat mensen je topichistorie gaan bijhouden.

Qua D.A.W. heb ik enkel een FL Studio 12 (nu wel een volledige gekochte versie) en deze
Synth1 KV Audio werkt die dan in FL Studio 12 ?
KVRAudio biedt de plugins zelf niet aan - ze linken vaak alleen naar de site van de maker. In dit geval kun je 'm daadwerkelijk hier downloaden: http://www.geocities.jp/daichi1969/softsynth/#down . Je hoeft geen Japans te kunnen lezen; kies gewoon de bovenste link. Laat je niet afschrikken door "beta" - dit is een simpele en ontzettend stabiele plugin.

Maar - inderdaad. FL Studio 12 kan 'm gewoon draaien. Het enige dat FL Studio hoeft te weten (en elke andere DAW) is waar jij al je plugins neerzet. Bij het installeren van een plugin vraagt de installatiesoftware van de plugin dan ook waar die folder is, zodat 'ie er bestandjes neer kan zetten.

Op Windows is zo'n bestand vrijwel altijd iets dat eindigt in .dll. Het installatieprogramma van een plugin doet dus ook weinig meer* dan die .dll copy-pasten naar de juiste map. Nou is het zo dat hobbyisten** ook plugins bouwen, maar het integreren van een installatieprogramma is vaak een onzalig gedoe en kost geld, en daarom kun je eigenlijk volstaan met "download hier de .dll, en kopieer 'm dan zelf even in de juiste map.

En wat je zegt over bedelen ? Ik vraag ook vaak weet iemand een site waar ik de sound kan KOPEN dus niet krijgen maar KOPEN.
Jij zoekt een geluid dat in een ontzettende niche-markt zit (soundtracks van Nederlandse series van de jaren '80 en '90). Daar op zoeken heeft niet veel nut, want alles dat commercieel qua geluiden aangeboden wordt is 1) vrijwel allemaal voor EDM*** en 2) vrijwel allemaal voor plugins, omdat je daar het beste aan kunt verdienen. Hardwaresynths worden door een paar duizend mensen gekocht, plugins zitten daar nog een orde van grootte boven. M.a.w. het heeft meer zin een setje uit te brengen met David Guetta-geluidjes voor Sylenth1 dan Het Beste Van Dick Maas voor een DX7.

Dus ja, dan blijft er weinig over om iets op een forum te vragen. Mijn opmerking over bedelen duidt meer op een dozijn topics openen met vragen. Nou staat vragen vrij, maar het is ook een beetje sociaal om in andere topics mensen wat proberen te helpen.

JA YOOZER Soms is live spelen van een nummer iets leuker dan alleen op Computer te werken ;-) soms willen mensen je nummer live horen en dan is het toch wel leuk als je het juiste geluid heb en niet een standaard Piano of Padje moet gebruiken voor iets wat je met de computer heb gemaakt.
Met computers kun je prima live spelen en daar heb je echt geen Muse of V-Machine voor nodig.

Maar ik heb hier ook wel een paar Synthesizers staan hoor :

Roland JP 8000, Roland JV 1080, Korg O5R/W , Yamaha Motif Rack Es en een Emu Virtuoso 2000.
Use the right tool for the right job. Een JP8000 lijkt veel meer op wat er toen is gebruikt (of dat een Polysix is, geen idee, zou goed kunnen maar hoeft niet) dan dat je het met samples oplost.

De aanduiding "Polysix" geeft eerder de complexiteit van het geluid aan. Je hebt geen exotische synthesemethoden nodig, geen modulaire zwik - het is een beetje de soep en aardappelen van synthesizer-geluiden.

Als je een Sound naam heb ben ik al geholpen !!!! (Dat vroeg ik namelijk ook om de naam van de sound)
Als je denkt dat er een sterke overeenkomst bestaat tussen namen van geluiden en de klank kan ik je gelijk uit die illusie helpen; dat hangt namelijk helemaal af van degene die het geluid geprogrammeerd heeft. "JP8 Pad" op je JP8000 hoeft namelijk helemaal niet overeen te komen met "JP8 Pad" op je JV1080. De ene stab is de andere niet, enz.

Maar ik hoor het al je bent dus geen Live speler helaas !!! :(
Ik hoor hier een beetje een waarde-oordeel in. Da's jammer, en helaas ook niet correct.

Ik heb 5 jaar live gespeeld en synthesizers naar allerhande plaatsen geleurd. Dus ja, ik snap prima dat jij alleen je Tyros wil meenemen en de rest wil thuislaten, want je wil je rug sparen en zaken zo foolproof mogelijk houden. Ik snap ook dat je het graag authentiek wil hebben, want een Rhodes uit een JX3P persen of een Oberheim na proberen te doen met een DX7, dat klinkt allemaal niet zo geweldig.

Maar net zoals het meer nut heeft om muziektheorie en solfege te leren in plaats van bij elk liedje te vragen "welke akkoorden speelt 'ie hier nu?" heeft het in deze zaak meer nut om wat synthesekennis op te doen, want het geluid is geen rocket science om na te maken - de instructies heb je al gekregen.

De duivel zit 'm in het detail; hoe exact wil je iets namaken? Uiteindelijk wordt zo iets meer geschiedenisles dan muziekmaken - precies uitvinden wat iemand waarvoor heeft gebruikt is een hoop werk als het al uberhaupt mogelijk is. Genoeg mensen die al jaren lang puzzelen over hoe Jarre of Vangelis iets gemaakt heeft, en dat aantal neemt erg hard af als de artiest in kwestie minder (internationaal) bekend is.

Zelfs als de artiest wat bereikbaarder is en uberhaupt antwoord geeft op je mail, je tweets of Facebookposts - dan nog houden ze zelf niet alles in uitvoerig detail bij over wat er gebruikt was.

Vaak kom je al een eind door alleen de tijdsperiode al te weten - dat sluit uit welke apparatuur er -niet- gebruikt werd. Andere markeringspunten zijn percussie; de geluiden van een Linn, 808 of 909 zijn ontzettend herkenbaar. De rest is speurwerk, en als het geluid vanille genoeg is boeit het uiteindelijk niet zoveel of het uit synth 1 of synth 2 kwam. Dat laatste is het geval bij wat je vraagt.



Kanttekeningen:

* zooi in het Windows-register zetten, PACE installeren, presets copy-pasten

** Geen waardeoordeel - een hoop niet-commercieel spul kan zich prima meten met betaalde zaken. Dexed, OBXD, Variety of Sound, etc.

*** en natuurlijk house, trap, drum 'n bass, etc.
 
Heette die sample niet gewoon SoepJertons?
 
Hallo Yoozer,

Thanks voor het uitgebreide antwoord, ik heb het helemaal doorgelezen.

Ik denk dat ik dan maar toch overstap naar de plug ins en dan als D.A.W. FL Studio 12 gebruik.

En dan kan ik als nog wav files maken van de noten en onder de Tyros zetten. Zodat ik dan met de sound ook andere nummers kan spelen.

Maar ik kom er nu wel uit hoor 8) !!!
 
Thanks Yoozer,

De Sound lijkt er nu idd op met VST, het is mijn gelukt om het in FL Studio 12 te installeren en weer in mijn Tyros te zetten.

Trouwens volgens mij is Hans van Eijck geïnspireerd door "AXEL F" hier en daar heeft Spijkerhoek wel iets van Axel F.

Maar goed !!! Thanks !!!

De Drums zijn nu ook ingespeeld in gedeeltes, nu nog de bass partij en dat doe ik met een DX7 Bass. wel een pittige bass veel noten en loopjes.

Grtz en een fijn weekend allemaal !!!
 
Back
Top