Yamaha A4000 + IDE to CF

Hier nog een feauteau voor plezier en ons aller vermeack:
 

Attachments

  • A4000CFFrontklein.jpg
    A4000CFFrontklein.jpg
    131,4 KB · Bekeken: 176
Ik volg je even niet. We hadden het toch over ide of scsi aansluitingen? Je zei dat je een ide kit bij een a3000 gekregen had. Of bedoelde je een scsi naar ide interface?

ja, en terwijl ik eea aan het aansluiten was (IDE voeding) kortsluiting veroorzaakt waardoor het (OS) FLASH RAM beschadigd waardoor A5000 niet meer opstartte
maar nadien OS toch opnieuw kunnen installeren...
 
Hallo allemaal,


Een kleine extra informatieverstrekking met vraag:

Ik heb inmiddels twee A4000's voorzien van deze StarTech IDE - CF converter en dit werkt in beide samplers goed.
Dat ter kennisgeving.

Iets anders: ik heb een Cf kaart gekocht waarin je een SD kan steken: zie foto.
Dit werk helaas niet.
Ik heb meerdere SD kaarten erin gehad, maar allemaal werken ze niet.

Nu verbaast het me niet enorm want de A4000 was al kieskeurig w.b.t. type CF kaart, dus ik kan me voorstellen dat zo'n converter met SD erin teveel gevraagd is.
Maar is hier misschien iemand die daar technische toelichting op kan geven?
Ik ben erg benieuwd.
 

Attachments

  • CFSDconverter.jpg
    CFSDconverter.jpg
    48 KB · Bekeken: 165
Hi Matthew,

ik denk dat het te maken heeft met mijn eerdere verhaal zoals in de post van 26 juni.
De cf kaarten die goed werken voldoen aan de oorspronkelijke IDE standaard.
Zo'n convertor neemt volgens mij heel simple (lees dom) de snelheid/protocol van de nieuwere sd-kaart technologie over en vertaalt die naar de nieuwere CF soorten die dus niet compatible zijn met IDE.
 
Hi Matthew,

ik denk dat het te maken heeft met mijn eerdere verhaal zoals in de post van 26 juni.
De cf kaarten die goed werken voldoen aan de oorspronkelijke IDE standaard.
Zo'n convertor neemt volgens mij heel simple (lees dom) de snelheid/protocol van de nieuwere sd-kaart technologie over en vertaalt die naar de nieuwere CF soorten die dus niet compatible zijn met IDE.

Ik denk dat je gelijk hebt ja. grrrr...
 
Dit nog even van wikipedia wat mijn stelling lijkt te bevestigen;

"CF cards may perform the function of the master or slave drive on the IDE bus, but have issues sharing the bus. Moreover, late-model cards that provide DMA (using UDMA or MWDMA) may present problems when used through a passive adapter that does not support DMA"
 
Ik heb hier overigens inmiddels twee IDE-SD adapters binnen (actieve) van een tientje. Deze heb ik eerder al eens succesvol gebruikt in een Akai Z4. Die ga ik binnenkort testen in een A5000.

Die zouden veel stricter IDE-compatible moeten zijn.
 

Attachments

  • IMG_0545.jpg
    IMG_0545.jpg
    67,8 KB · Bekeken: 168
Aha, dat is interessant ;)
Ik ben benieuwd of ze werken in de A5000 en zo ja, dan zou ik wel willen weten welke units dat precies zijn :)
 
Ik heb hier overigens inmiddels twee IDE-SD adapters binnen (actieve) van een tientje. Deze heb ik eerder al eens succesvol gebruikt in een Akai Z4. Die ga ik binnenkort testen in een A5000.

Die zouden veel stricter IDE-compatible moeten zijn.

interessant!
:mega:
 
@Matthew: Ben ook benieuwd naar deze oplossing. Hoeveel van deze 1 GB kan je met de A-4000 gebruiken?

Volgens mij gewoon alles.
Als ik in het menu van de A4000 kijk geeft dit aan dat er 1GB ruimte beschikbaar is.
 
ff tussendoor;

Voor de Duits en/of Frans lezende onder ons, ik heb hier nog 2 duitse en 2 franse handleidingen liggen van de A4000/A5000.
 
Vandaag eindelijk mijn A5000 stil gemaakt. Met behulp van de Service Manual de ventilator verwijderd. Ik had ook de voedingskabel van het board kunnen trekken maar ik dacht dat ik voor alle zekerheid een stillere vervanger zou ga plaatsen.

Een StarTech IDE to CF adapter geplaatst. Modelnummer 35BAYCF2IDE, gekocht op Bol.com : https://www.bol.com/nl/p/startech-c...aart-adapter-cf-intern/9200000014096684/?s2a=

Deze CF kaart erbij: https://www.bol.com/nl/p/sandisk-ultra-compactflash-kaart-16-gb/9200000021231612/?s2a= . * GB was ook prima geweest maar die kon ik niet vinden van dit merk en type. De A5000 kan maar 8 partities van max 1 GB formateren.

In de diep verstopte doos van de sampler ligt nog een flat cable maar gelukkig had ik er nog een slingeren (anders er bij bestellen). Deze op de ide connector van het board en reader gezet

De StarTech met dubbelzijdeige tape op de tray waar de Floppy Disk zat geplakt.

Bij geleverde voedingskabel past niet op de connector van het board. Gelukkig had ik daar voor de kabel van de lawaaierige SCSI drive die ik verwijderd had.

Formateren (logical) ging ook prima.

Nu de Yamaha samples importeren met de CDRW4416SX die ik gelukkig nog had liggen. Want even CF in de PC en CD overpompen gaat niet omdat het diskformat van de Yamaha uniek is (sjees). Dus alleen sample import via CD-R's vrees ik !
 
Nice! :)

Bij de EMU kan je denk het beste voor een SCS2SD gaan (ik heb wel wat goedkopere opties geprobeerd via de IDE poort, maar dat is allemaal mislukt).
Als je voor de SCSI2SD oplossing gaat: dan hoef je (en kan je best ook) géén psu aan te sluiten.
De SCSI2SD trekt zijn voeding uit de scsi bus van de EMU.
Zo voorkom je per ongeluk verkeerdom PSU aansluiten wat makkelijk gebeurt in een EMU omdat die voedingsdraden omgekeerd zitten.

Verder handig om te weten:
Probeer de diskdrive aangelsoten in de sampler te laten zitten (voor de hand liggend is om deze omgekeerd op de plaats te schroeven waar normaal een harddisk zit).
Als je de diskdrive eruit trekt duurt opstarten superlang (omdat hij steeds zoekt naar een disksdrive die er niet in zit) en moet de sampler om dezelfde reden lang nadenken als je op load drukt.
 
Weet iemand een work around om Yamaha sample volumes over te zetten? Sinds OS1.50 wil dat niet meer. Toen ik de Yamaha CDs op de SCSI HDD overzette draaide ik nog 1.04. Daarna dus naar 1.50 gegaan en nu kan het niet meer. Met een SCSI CD-R speler kan je slechts de inhoud van 1 sample CD overzetten naar 1 partitie. Je kan maximaal 8 partities aanmaken (van maximaal 1GB) en je kan voor zover ik weet niet volumes van de ene partitie naar de andere overzetten. De Yamaha handleiding is zoals gebruikelijk niet behulpzaam hierbij.
 
Vandaag eindelijk mijn A5000 stil gemaakt. Met behulp van de Service Manual de ventilator verwijderd. Ik had ook de voedingskabel van het board kunnen trekken maar ik dacht dat ik voor alle zekerheid een stillere vervanger zou ga plaatsen.

Een StarTech IDE to CF adapter geplaatst. Modelnummer 35BAYCF2IDE, gekocht op Bol.com : https://www.bol.com/nl/p/startech-c...aart-adapter-cf-intern/9200000014096684/?s2a=

Deze CF kaart erbij: https://www.bol.com/nl/p/sandisk-ultra-compactflash-kaart-16-gb/9200000021231612/?s2a= . * GB was ook prima geweest maar die kon ik niet vinden van dit merk en type. De A5000 kan maar 8 partities van max 1 GB formateren.

In de diep verstopte doos van de sampler ligt nog een flat cable maar gelukkig had ik er nog een slingeren (anders er bij bestellen). Deze op de ide connector van het board en reader gezet

De StarTech met dubbelzijdeige tape op de tray waar de Floppy Disk zat geplakt.

Bij geleverde voedingskabel past niet op de connector van het board. Gelukkig had ik daar voor de kabel van de lawaaierige SCSI drive die ik verwijderd had.

Formateren (logical) ging ook prima.

Nu de Yamaha samples importeren met de CDRW4416SX die ik gelukkig nog had liggen. Want even CF in de PC en CD overpompen gaat niet omdat het diskformat van de Yamaha uniek is (sjees). Dus alleen sample import via CD-R's vrees ik !

Heb je gewoon de ventilator afgekoppeld? Dat levert geen problemen op qua warmte?
Ik zou dat ook graag doen, alhoewel ik niet zeker weet wat meer herrie maakt, de interne HD of de fan.

Qua HD is het vooral erg onhandig om alle data van de 8 partities van de HD over te zetten op een nieuw opslagmedium.. Ben bang dat daar vele uren in gaan zitten..

Anders zou ik er ook al mee zijn begonnen. Ik heb zelf een interne CF gekocht, soortgelijk aan één die ook in de MPC2500 kan ipv een HD. Misschien moet ik er gewoon maar een aan beginnen...
 
Back
Top