Octatrack live set, bestaande songs.

Morpher

XAKALELE
Lid sinds
29 mei 2011
Berichten
552
Locatie
Rotterdam
Hey SF vrienden,

ik ben een nieuwe live set aan het voorbereiden waarin bestaande (eigen) songs gebruikt moeten worden (in combinatie met live improvisatie en midi).

Wat dus de bedoeling is, is dat wij liederen gaan performen die wij opgenomen hebben in Ableton Live.
Ik heb de tracks geƫxporteerd in groepen; kick, drums, pads, instrument, FX etc..
Op die manier blijven wij onder de 8 sporen. *D

Heeft iemand toevallig ervaring met bestaande songs deels live uitvoeren?

Mijn vraag is of er een makkelijke manier is om deze sporen te laten slicen in blokken van bars van verschillende lengtes.
Zo is de intro is bijvoorbeeld 32 bars en een ander deel weer 16 of 64.

Ik probeer het nu met de hand, maar dat geeft mij nogal veel hoofdpijn.
Het gaat echt een jarenplan worden als ik dit voor 64 sporen (8 liedjes met elk 8 sporen) met de hand moet doen. Daarbij gaat het dan ook snel fout heb ik gemerkt 8o)

Wat ik eigenlijk wil weten is of je bijvoorbeeld kan 'zeggen' tegen de Octatrack dat ie een slice moet maken van 16 (of een ander willekeurig aantal) bars vanaf een bepaalde bar van de sample?

Heb trouwens zo'n idee dat dit heel makkelijk zou gaan met een MPC LIVE, helaas kan ik daar nu niet makkelijk aan komen.
 
Persoonlijk slice ik nooit op mijn octatrack (niet letterlijk nemen)..
in jouw geval zou ik sample-start parameter en sample-length-parameters P-locken...

Heel flauw gesproken, je heb 128 verschillende sample-start posities.. elke +1 is 1/128e van je sample.
oftewel. bij een sample van 128 beats.. is elke stap van je sample-start parameter 1 beat..
bij 256 beats.. is elke stap van je sample-start parameter 2 beats.

veel plezier met rekenenen.. tis heel lame en je voelt je net een programmeur.. maar.. slaat heel veel slice-gedoe over.. en dat is ook een bere-werk om goed te krijgen.. vooral bij onregelmatige slice-patronen..
 
Ah, bedankt voor je antwoord!
Jeetjemineetje, weet niet of dat veel simpeler is tbh haha :?

Wat jammer dat er geen propere editor voor Win/Mac bestaat, zoiets als Overbridge zou geweldig zijn. :stupid
Dat OctaEdit programma'tje ziet er ook nog niet uit alsof dat al af genoeg is om goed te werken.

Is er een andere hardware sampler die dit wel goed kan overigens? Of is de Octatrack alsnog de beste keuze tot nu toe?
 
Met het gratis downloadbare Octachainer kun je alles al perfect slicen voor je het de OT in stuurt. Blijft wel een gedoe om te doen waarschijnlijk met alle stem startpunten P-Locken op de OT
 
Met het gratis downloadbare Octachainer kun je alles al perfect slicen voor je het de OT in stuurt. Blijft wel een gedoe om te doen waarschijnlijk met alle stem startpunten P-Locken op de OT

Is dat niet meer bedoelt voor drum hits? Ga het zo eens even proberen, dan moet ik dus de tracks wel weer opdelen in parts?
 
Hoe ik 't zou doen (even puur theoretisch, want ik gebruik hem op een andere wijze voor livesets van onze bestaande dingen en wellicht maak ik een denkfout ergens):
Iedere song onder een bank, ieder gedeelte van de song onder een pattern. Die kun je qua lengte per pattern aanpassen aan wat je nodig hebt.
Als je onder 128 samples voor alle losse sporen/gedeeltes uit alle songs uitkomt, zou je weg kunnen komen met de losse sporen per gedeelte te exporteren vanuit live en in de patterns (via parts voor de verschillende samples/sporen) intro/main/brug/etc te plaatsen.
Ga je eroverheen zou ik strategisch meerdere onderdelen in 1 bestand zetten en slicen, bv. intro + main in 1 sample en dan via een slice 't startpunt aangeven. Of via een p-lock 't sample-startpunt aangeven.
Met slices is hoe ik 't in sommige gevallen in onze liveset oplos. 1 lange sample met 4 verschillende beatloops achter elkaar (in 4 slices dus...) die ik dan via een p-lock in de patterns of met de crossfader kan switchen tussen 2 loops in 1 pattern.

Hoe dan ook... 't blijft altijd veel werk.
 
Je kunt je stems dan in ieder geval in gelijke chunks opdelen en een .ot file meegeven met BPM/slice info etc.
Er is volgens mij in ieder geval geen manier om snel een track te slicen in verschille steps/beats per slice ( dus 16 steps in de ene slice en 32 in de volgende)
 
Back
Top