CD Drives voor Samplers (MPC2000XL, ASR10)

ReaceGeorge

Nieuwkomer
Lid sinds
31 oktober 2014
Berichten
15
Beste iedereen,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een MPC2000XL en een ASR10, maar beide apparaten willen nog graag floppy's naar binnen werken en die heb ik dan weer geen. Ik ben lang op zoek geweest naar alternatieven in bijvoorbeeld SD kaartjes (SCSI2SD en dergelijke) of CF kaartjes, maar ik vind een prijskaartje van minimaal 70 euro net wat veel voor mijn arme studentenbestaan. Gezien er op beide apparaten een SCSI aansluiting zit (al zij het twee verschillende soorten aansluitingen... ik ben helaas niet van de tijd dat ik er verstand van heb) leek het me anders een idee om gewoon een SCSI apparaat te kopen. Nu heb ik ook weer niet het meeste vertrouwen in een harde schijf van tien tot vijftien jaar oud, dus dan leek een CD Drive me een prima oplossing.

Zoekende op Marktplaats kwam ik al snel deze link tegen, maar ik heb dus geen idee of dit überhaupt gaat werken voor deze samplers. Graag jullie advies!

PS: Ik ben uiteraard veel aan het rondzoeken geweest, ik weet dat er meerdere threads over dit onderwerp gaan, maar naar mijn idee gaan er weinig over dit specifieke onderwerp. Daarnaast zijn de meeste threads minstens een jaar oud :(
 
De link is voor interne SCSI CD-rom spelers. Je zult ze dan eerst in een case moeten bouwen en de benodigde kabels en terminator zien te bemachtigen. Tevens kun je dan alleen lezen en niets saven. Kun je niet beter voor een externe SCSI zip drive gaan?
 
Als je een bewezen werkende setup kan kopen met sd- of cf kaartjes voor €70 zou ik dat gelijk doen!
Dingen als zip/jazz drive zijn waarschijnlijk storingsgevoeliger dan een hd in goede staat. Mijn voorkeur zou dan zijn een MO-drive van 230 of 640 Mb. Die werkt iig super met een Akai S3000 en S2000. Mogelijk vindt je deze combi goedkoper met een beetje zoeken.
 
De link is voor interne SCSI CD-rom spelers. Je zult ze dan eerst in een case moeten bouwen en de benodigde kabels en terminator zien te bemachtigen. Tevens kun je dan alleen lezen en niets saven. Kun je niet beter voor een externe SCSI zip drive gaan?

He, gadverdamme. Zie je meteen hoeveel verstand ik er van heb. De reden waarom ik graag iets als CD wou, is mede omdat ik het dan kan backuppen op mijn computer. Kan je zip drives ook makkelijk naar een macbook overzetten?

Als je een bewezen werkende setup kan kopen met sd- of cf kaartjes voor €70 zou ik dat gelijk doen!
Dingen als zip/jazz drive zijn waarschijnlijk storingsgevoeliger dan een hd in goede staat. Mijn voorkeur zou dan zijn een MO-drive van 230 of 640 Mb. Die werkt iig super met een Akai S3000 en S2000. Mogelijk vindt je deze combi goedkoper met een beetje zoeken.

Wellicht is daar naar te kijken, inderdaad. Maar, wat je zegt, wellicht is het dan het handigste om toch te kijken naar een SD-kaart mogelijkheid.

Is er iemand met ervaring met een SCSI2SD voor MPC2000XL en ASR10?
 
Ik heb met SCSI zips jaz, hd, cd dvd's etc. gewerkt en heb nu een CF lezer\schrijver en die zijn echt wel hun geld waard.

Het is eigenlijk een super luxe dat je die kaartjes gewoon in je computer kan prikken. Ik had gvd een dedicated oude SCSI computer staan om al die ouwe zooi aan te sturen, zo'n geklooi hou je niet voor mogelijk. En die ondertussen bejaarde jaz en zips, diskettes, oude CD writers... ze zijn zo traaaaaaag en foutgevoelig. foutgevoelig foutgevoelig. CD en DVD readers zijn ook media die je over enkele jaren niet meer in een computer gaat vinden, vrees ik.

spaar even door voor een scsi2cf of sd, het loont echt de moeite.
 
Voor de Akai MPC en Roland S7xx zou ik gewoon op zoek gaan naar een externe magneto optical drive.
Ik heb sinds kort een Fujitsu DynaMO 640 drive en die werkt ook als harde schijf en is veel stiller van geluid.
Waar je wel erg in moet hebben is dat deze Fujitsu drive een special HD50 aansluiting heeft en je hem dus co pleet moet kopen met de originele meegeleverde naar DB25 verloop kabel.
Ook moet je er erg in hebben dat de oude samplers alleen met 512bites/sector werken en dat je daarom dus alleen 128MB / 230MB of maximaal 530MB disks kunt formatteren en gebruiken.

Ik had een mazzeltje met deze drive want ik kocht een andere MO drive en kreeg later een mailtje dat de verkopen bij het opruimen voor de verhuizing nog een MO drive gevonden had en deze er gratis bij zou doen.
Als je een keer je OS systeem startup software op de MO disk heb staan is het gelijk de boot disk en heb je de floppy niet meer nodig
 
Als je op een mpc2000xl een cd drive wil aansluiten dan is het mischien beter om een rom based drum computer te nemen.
Je kan vanaf de mpc namelijk NIET schrijven op een cd.
 
Voor de Akai MPC en Roland S7xx zou ik gewoon op zoek gaan naar een externe magneto optical drive.
Ik heb sinds kort een Fujitsu DynaMO 640 drive en die werkt ook als harde schijf en is veel stiller van geluid.
Waar je wel erg in moet hebben is dat deze Fujitsu drive een special HD50 aansluiting heeft en je hem dus co pleet moet kopen met de originele meegeleverde naar DB25 verloop kabel.
Ook moet je er erg in hebben dat de oude samplers alleen met 512bites/sector werken en dat je daarom dus alleen 128MB / 230MB of maximaal 530MB disks kunt formatteren en gebruiken.

Ik had een mazzeltje met deze drive want ik kocht een andere MO drive en kreeg later een mailtje dat de verkopen bij het opruimen voor de verhuizing nog een MO drive gevonden had en deze er gratis bij zou doen.
Als je een keer je OS systeem startup software op de MO disk heb staan is het gelijk de boot disk en heb je de floppy niet meer nodig

640mb is toch ook gewoon 512b/s?

edit;
Volgens tabel op het web heb je gelijk.... hmmm.. 640mb werkt hier iig op mijn samplers :)
 
Je kunt al voor 30 a 40 euro een CFreader installeren in de mpc2000xl. Makkelijk te backuppen en werkt als een trein
 
Volgens MPC forum hebben de 640MB disks 2048 bytes per sector.

Op welke type samplers werken ze bij jou wel?!
 
Je kunt al voor 30 a 40 euro een CFreader installeren in de mpc2000xl. Makkelijk te backuppen en werkt als een trein

Gewoon dit doen dus. Of een floppy to USB converter voor paar tientjes.
 
Je kunt al voor 30 a 40 euro een CFreader installeren in de mpc2000xl. Makkelijk te backuppen en werkt als een trein

Hoe maak jij backups?
Ik neem aan dat je de CF kaart in de computer steekt, maar dan?
Maak je een image van de complete kaart die je op je computer zet?
En zo ja: is het van belang, als je dat image later terug zet, je dan weer precies zo'n zelfde (grootte) CF kaart gebruikt waarop je het wegschrijft?
 
Je kunt inderdaad ook gelijk naar PC gaan met de CF, maar ben daar toch altijd een beetje paranoide in. Heb ooit gelezen dat van MPC naar PC en terug, je bestanden wel eens corrupt kunnen worden en dat wil je niet hebben met je main CF kaart. Sowieso alle bestanden onder 8 leestekens houden is het beste om corruptie te voorkomen.

Mijn 1ste backup is altijd op zipdisk, en vanuit hier naar een 2de CF kaart (Mijn CFreader is niet hotswappable) Zodat ik het al op 2 kaarten heb. 1 kaart blijft MPC, en de 2de is voor de PC zeg maar.

Ik heb verder gewoon een mappensysteem aangemaakt in de MPC zelf, jaargetal, maand en dan beats met daarin de sequences en samples. Als ik dit in de PC doe, staat het er op precies dezelfde manier in. Dus is het gewoon mappen kopieren en plakken. Gooi het dan nog op PC, USB of wat dan ook. Doe dit elke maand zo. Bij teruggaan naar MPC is het gewoon weer die mappen kopieren en plakken op je CF en je bent good to go.

Ik gebruik overigens wel altijd precies dezelfde 1GB CF kaarten, dat is ook de max wat hij weg kan schrijven (MPC) 2 en 4GB werkt vaak niet lekker, en ook het merk is ie vaak kieskeurig in. Gebruik zelf van Sandisk 1GB met niet te hoge schrijfsnelheden.
 
Back
Top