Ensoniq ASR10 + SCSI2SD

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo,


Een tijdje geleden heb ik een HXC floppy emulator in mijn ASR10 rack gezet.
Dat werkt goed, maar kan slechts 1.4MB op één floppy image opslaan.
Dat betekent dat je 11x moet saven als je het volledige 16MB samplegeheugen in gebruik hebt.
Wil je meer dan moet je naar SCSI grijpen en dat heb ik recent gedaan door een SCSI2SD kaartje te kopen.

https://www.itead.cc/scsi2sd.html

Omdat dit een Amerikaans bedrijf is en ik weinig zin had in het betalen van BTW en inklaringskosten heb ik mijn exemplaar gekocht bij Amigakit in Engeland:

http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/?currency=GBP&currency=GBP

Kosten: 78,66 euro.
Niet goedkoop maarja....

Met de bijgeleverde software kan je in max 4 SCSI devices maken.
De ASR10 herkent een maximale grootte van 768MB per harddisk dus met een 4GB SD kaartje ben je voorzien.
SCSI ID van de ASR10 is 3 dus alle externe HD's moeten een andere ID hebben (ik heb 4, 5, 6 en 7 gekozen).

Verder vind ik het vervelend dat er gebruik gemaakt wordt van een Micro SD kaart.
Als je de SCSi2SD unit in de sampler bouwt kan je het SD kaartje moeilijk eruit halen voor eventuele backups. Na wat zoekwerk vond ik in China dit:

https://nl.aliexpress.com/item/2016...2639675005.html?spm=2114.48010308.4.18.2bM9g2

De SCSI2SD moet nog worden ingebouwd en de kabel heb ik nog niet ontvangen per post.
I'll keep y'all informed:)
 
itead is Chinees (althans, ze versturen in ieder geval vanuit China).

Ik ben benieuwd naar jouw oplossing om de scsi2sd intern aan te sluiten, omdat de ASR10 geen 50-pins connector heeft.

Ik ben ze aan het inbouwen in zowel een keys als een rack, en ga vooralsnog voor een 50-pins naar sub-d adapter. De sub-d achterop zit niet op de print maar met een flatcable vast, dus die haal ik naar binnen, en ga dan met een adaptertje naar 50-pins.
 
Ik snap nu waarom jij benieuwd bent naar mijn oplossing :)
De ASR10r ligt nu open en ik ben een beetje geschrokken van de inhoud...:P
 
Ik had nog een lege SCSI CD-rom/HD behuizing liggen dus heb er voor gekozen voor de easy way out en de boel nu ff extern te maken.
 

Attachments

  • SCSIbayleegklein.jpg
    SCSIbayleegklein.jpg
    137,3 KB · Bekeken: 145
  • SCSIbay2SDklein.jpg
    SCSIbay2SDklein.jpg
    150,9 KB · Bekeken: 173
formatting

formatting

Formatting dus.... ik ben benieuwd of het goed gaat uitpakken :D
 

Attachments

  • SCSIKabelsklein.jpg
    SCSIKabelsklein.jpg
    202,9 KB · Bekeken: 145
  • SCSIFormattingklein.jpg
    SCSIFormattingklein.jpg
    42 KB · Bekeken: 146
Die van mij komen nog uit Australië. De man van codesrc die ze ontwikkeld heeft had geen tijd/ zin meer om zelf de productie, assemblage en verkoop te doen, en heeft het hele gebeuren vervolgens aan de Chinezen overgedaan.
 
Nou, dat was wel een gepiel zeg...man man.
Ik heb eindeloos lopen kloten totdat ik de briljante ingeving had een andere SD kaart erin te schuiven.
En dat werkte natuurlijk meteen.
Lekker is dat....:)

Mgoed, shit werkt nu. Dus dat is fijn.
Next step (maar niet meer vandaag) omdat ik toch een extern doosje heb:
Kijken of het mogelijk is de ASR10 en een Akai S1000 tegelijkertijd aan de SCSI2SD te hangen.
We hebben immers 4 HD emulaties in die unit zitten, dus ik denk dat dat zou moeten werken.
 
niet 2 apparaten aan 1 scsibus hangen! het kan je apparaten beschadigen.
 
Ik denk dat het niet werkt, weet het eigenlijk wel zeker. Er kan maar 1 de scsi controller in de chain zijn. Wel kan het als je ze om en om gebruikt maar dan moet de andere uitstaan.
 
Nou lieve mensen, dank voor de waarschuwingen, maar ik ga die (natuurlijk) gewoon in de wind slaan.
Mocht er een grote ontploffing gebeuren in mijn studio, dan zal ik mans genoeg zijn dat hier ook te posten.
Maar voor nu ga ik toch mijn plannetje uitvoeren :D

Dit omdat ik vroegah (toen ik nog een jonge god was en Donald Trump gewoon hotelletjes kocht) een S2000 en een PC tegelijk aan 1 SCSI keten had. Dat zijn ook twee hosts.
Dat gaf uiteraard gezeik (net als Donald Trump) maar door de spullen in een specifieke volgorde aan te zetten werkte het uiteindelijk goed. (wat jij, debob, al suggereert).

We gaan het zien... :D
 
itead is Chinees (althans, ze versturen in ieder geval vanuit China).

Ik ben benieuwd naar jouw oplossing om de scsi2sd intern aan te sluiten, omdat de ASR10 geen 50-pins connector heeft.

Ik ben ze aan het inbouwen in zowel een keys als een rack, en ga vooralsnog voor een 50-pins naar sub-d adapter. De sub-d achterop zit niet op de print maar met een flatcable vast, dus die haal ik naar binnen, en ga dan met een adaptertje naar 50-pins.

Itead verkoopt het verloopje ook. Ik heb het besteld maar het is nog ergens verward in een of andere ingewikkelde douaneprocedure.
 
Als de SCSI-kabels 'Self-termination' hebben kan het misschien wel lukken zonder schade te veroorzaken. Maar nogmaals, het eerste wat je waarschijnlijk zult mollen is één van de 2 SCSI-interfaces. Succes.
 
Nou lieve mensen, dank voor de waarschuwingen, maar ik ga die (natuurlijk) gewoon in de wind slaan.

That's the spirit! Ik heb ook wel eens een S2000 en een S6000 aan één harddisk gehad (en dat werkte).

een S2000 en een PC tegelijk aan 1 SCSI keten had.

Sterker nog, dat was met MESA de officiële manier van werken, met twee hosts op de bus. MESA kon dan ook de HD van de Akai rechtstreeks aanspreken.
 
Het uitproberen van tegelijkertijd Ensoniq ASR10r en Akai S1000 aan dezelfde SCSI keten te hangen laat even op zich wachten.
Tot mijn verbazing heb ik geen SCSI kabel die nodig is om dit te doen.
Komt later dus.

Voor nu:
Ik was eigen van plan de boel zodanig te maken dat ik de SD card makkelijk uit de SCSI2SD kon trekken om vervolgens in mijn computer te prikken voor het maken van backups.
Helaas was het iets kouder op de kermis dan ik hoopte.
Want het SD-kaartje (geformateerd door de Ensoniq ASR10) is helemaal niet leesbaar door een Windows computer.
Beetje n00b actie, maar ik had daar dus niet goed over nagedacht.

Nou moet ik op zoek naar een stukje software die het mogelijk maakt Ensoniq bestanden te lezen en schrijven.
Mijn ervaringen met Ensoniq zijn op dit gebied niet zo goed.
(overigens heb ik niet zo veel Ensoniq ervaring).

Kan iemand een suggestie geven van een programma wat bovenstaande kan?
 
Moet het een leesbare backup zijn of alleen voldoende om er weer een nieuw sd kaartje van te maken? Want dan zou een disk image volstaan. Voor het maken van een disk image hoeft de computer niet te weten wat verder de structuur is.
 
Ik denk dat ik met een disk image al blij genoeg ben.
Leesbaar is ook leuk, maar niet per se nodig.
 
Het uitproberen van tegelijkertijd Ensoniq ASR10r en Akai S1000 aan dezelfde SCSI keten te hangen laat even op zich wachten.
Tot mijn verbazing heb ik geen SCSI kabel die nodig is om dit te doen.
Komt later dus.

Voor nu:
Ik was eigen van plan de boel zodanig te maken dat ik de SD card makkelijk uit de SCSI2SD kon trekken om vervolgens in mijn computer te prikken voor het maken van backups.
Helaas was het iets kouder op de kermis dan ik hoopte.
Want het SD-kaartje (geformateerd door de Ensoniq ASR10) is helemaal niet leesbaar door een Windows computer.
Beetje n00b actie, maar ik had daar dus niet goed over nagedacht.

Nou moet ik op zoek naar een stukje software die het mogelijk maakt Ensoniq bestanden te lezen en schrijven.
Mijn ervaringen met Ensoniq zijn op dit gebied niet zo goed.
(overigens heb ik niet zo veel Ensoniq ervaring).

Kan iemand een suggestie geven van een programma wat bovenstaande kan?

Ik heb destijds met ChickenSys Translator Free wat proberen te doen: http://www.chickensys.com/downloads2/translator.html
 
Back
Top