Samples van softsynths naar externe sampler

Je kan op zich al een hoop met je Emu sampler. Alleen had je misschien beter een E64/E6400 (Ultra) kunnen nemen, vanwege het grotere scherm, makkelijker te editen.

Die single cycle samples van Furious5 is een goede tip. Met de Emu filters heb je dan al best een leuke "synth". Heb je er al een SCSI harde schijf bij, zodat je je samples op kan slaan? Er zijn ook allerlei libraries te downloaden natuurlijk, hij leest ook Akai CDs.

Ik weet niet of die Modal synth echt iets toevoegt tov softsynths. Ik denk dat je wel gelukkig zou worden van een leuke analoge bak.
 
In de tijd dat hierover gepraat is had TS met alleen Sylenth1 al drie gemoderniseerde 8bit tracks klaar kunnen hebben als je het mij vraagt.
 
Ik gebruik al enkele jaren de Emulator X3 sampler (werkt ook in Windows 10). Een fantastische echte (!) sampler waarmee me ook automatisch je soft/hardwaresynths kunt sampelen/loopen. De synth-engine heeft een karrevracht aan filters, envelopes, LFO's etc is werkelijk iets voor de echte sounddesigner. Mooiste is dat ik zo'n beetje alles kan CCén met mijn midi keyboard live kan ingrijpen op een sound). Heeft ook nog eens aardige effecten.

Ik heb lang getwijfeld of ik compleet zou overstappen op de X3 en mijn hardware zou verkopen maar tot de conclusie gekomen dat beide categorieën zijn gewoon de moeite waard. De een voor de fantasie-geluiden, fx en gestapelde geluiden (sampler) en de ander voor z'n specifieke karakter (hard en softwaresynths, waarbij analoge toch hardwaresynths de voorkeur hebben).

Als ik met het mes op de keel zou moeten kiezen zou ik gaan voor de Emulator X3 sampler, die ik persoonlijk beter vind dan de populaire softwarevariant Kontakt of hardware-varianten die ik heb gehad (Akai 5000, Z8 S2000, EMU 64, 6400, 5000, ESI32, Roland W30, MV8800 en VP9000).

Je kunt met de X3 ook Akai/ EMU files gebruiken en andersom ook alles exporteren naar b.v. Wav. Die kun je dan weer inladen in b.v. een hardware/software sampler
 
Ik zou echt geen voorbeelden weten, dus ik kan geen muziek posten. Ik weet alleen dat ik dit níet wil:

https://youtu.be/s5bJxPOHOQo

Articifial Soul. Ik denk dat velen hier je prima zouden kunnen helpen.....als ze wisten wat je nu zocht.

Zonder een goede beschrijving of een voorbeeld wordt het erg lastig.
Ongetwijfeld is er veel meer dat je NIET wilt en iets specifieks dat je WEL wilt.

Probeer dus aan ons duidelijk te maken wat je nu precies zoekt.

Als geld een issue is: ik werk al jaren met (vele) gratis VST Synthesizers en Effecten. Daar is inmiddels zoveel aanbod in dat het wel heel raar zou zijn als er niet iets voor jou doel tussen zou zitten. Een handjevol goed gekozen synthesizers en effecten volstaat waarschijnlijk al om mee te beginnen. Zonder risico op desinvestering in spullen die je niet verder naar je doel brengen.

Maar begrijp vooral dat er DUIZENDEN tooltjes, synthesizers en effecten, methoden en technieken zijn. Naast de spulletjes heb je ook wat kennis nodig over hoe ze te gebruiken. Om je op weg te helpen moet je toch je vragen/wensen duidelijker zien te krijgen (en aan ons overbrengen). Want de wereld van synthesizers, effecten en audio/muziek productie is GROOT.

Ik help je graag verder...als ik begrijp wat je nu eigenlijk zoekt..
 
Laatst gewijzigd:
Om het heel simpel te houden:

De meeste "synthesizer"muziek komt niet zomaar uit 1 of meer synthesizers. Het zijn meestal niet alleen de "gemoduleerde" simpele golfvormen die je uiteindelijk hoort. Het geluid gaat vaak nog door 1 of meer andere apparaten (effecten).

Zeker de eenvoudiger/oudere synthesizers geven een kale MONO output. Ik vermoed dat je dat bedoelt met wat je NIET wilt.
Maar ook al is je synthesizer STEREO (of gebruik je 2 synthesizers). Ook dan kan het nog kaal/steriel/kunstmatig klinken.

Effecten (die vaak na een synthesizer volgen, maar ook in je synthesizer kunnen zitten) kunnen wat meer "leven" in het geheel brengen en er zo je wilt ook STEREO van maken.

Veelgebruikte effecten zijn bijvoorbeeld echo/galm (delay/reverb) en/of chorus/flanger/phaser.

Dat is vaak nodig/gewenst omdat een synthesizer geluid niet ontstaat als trillende luchtmoleculen in een werkelijke fysieke ruimte (met echo's, galm, interferentie en demping). Direct aan de outputs van een synthesizer (waar je dan misschien al meteen van opneemt) bestaat die ruimte/wereld (nog) niet.

Ook die ruimte moet dus "gecreëerd" worden. Anders klinkt het "kunstmatig" en "dun". En daar zijn weer tooltjes en technieken voor.

Ik vermoed dat dit is wat je eigenlijk zoekt.
 
Zo ik heb al heel lang niet meer op mijn topic gereageerd. Grappig om te lezen dat het na zo'n lange tijd weer actief is! :)

Ik heb mijn gear inmiddels uitgebreid en het bestaat nu uit een Roland stagepiano RD700SX, een E-MU ESI 2000 sampler, een Roland TR-03 (Boutique heruitgave van de zeer bekende TR-303 Acid Synth) en een MicroKorg. De CraftSynth heb ik ook, maar die zet ik op Marktplaats, want ik vind het geluid te digitaal klinken: dan kan je net zo goed een softsynth gebruiken.

Mijn iMac staat tijdelijk bij mijn moeder, want ik moet de computer van haarzelf in orde maken. Ik heb Apple Logic Pro X, maar ik moet zeggen dat die DAW so far niet helemaal mijn ding is. Ik vind het zo steriel klinken. Ik vind Logic een programma waarmee je bijvoorbeeld muziek componeert voor apps en games. Ik mis dat rauwe randje, om het zo te zeggen. Ableton is veel populairder. Ik weet niet precies hoe en waarom, maar ik vind dat ook fijner klinken. Sonar is weer heel anders, maar klinkt ook goed. Als ik het goed begrijp, is Sonar nu niet meer van Cakewalk maar van Bandcamp en je kan een gratis versie downloaden die gewoon volledig werkt: het bevat alleen geen VST-effecten en geen VST-instrumenten.

Ik heb veel gratis VST-plugins gedownload en ik ben de laatste tijd bezig om dat te organiseren en uit te proberen. Als dat allemaal klaar is, kan ik wel eens een link delen van een heel pakket.

Wat betreft de sampler: er bestaan manieren om SF2-bestanden te converteren en te uploaden naar mijn hardware U-MU ESI 2000. Polyphone is een heel goede SF2-editor waarmee je zelfs automatisch de loop-points van samples kan opsporen.
 
Back
Top