Welke sampler voor eigen instrumentklanken

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Laat ik eerst maar beschrijven waarvoor ik het wil gebruiken.

Op mijn DAW (Apple Logic Pro X) staat een heel arsenaal aan klanken en instrumenten. Maar toch geef ik als het kan mijn voorkeur aan die van mijn eigen externe stagepiano/wavetable synth. Misschien is het gewoon mijn eigen verbeelding, want in theorie zou het niks moeten uitmaken of het nou een hardware synth of een software synth is, want ze maken allebei gebruik van digitale geluidsfragmenten. Toch vind ik mijn externe instrument warmer en rijker klinken.

Maar ik wil voor mijn muziek gebruik maken van bepaalde synthklanken. Bijvoorbeeld deze bekende van de Fairlight CMI



Ik vraag mij af of je in een productie kan horen of er bij samples gebruik gemaakt is van een externe sampler of van een software-sampler. Hangt ervan af uiteraard hoe de kwaliteit van de samples zelf is, maar los daarvan. Geeft een externe sampler ook een bepaald karakter aan de sound die je mist op een software sampler?



Deze sampler van Akai is 99 euro. Je kan m aansluiten aan een keyboard. Je kan per sample instellen aan welke toets je m toewijst en of het een loop is of niet. Voor zo'n klein bedrag raak ik wel enthousiast. Ware het niet dat ik sommige negatieve reviews heb gelezen met bijvoorbeeld lange laadtijden.

Nou hangt dat natuurlijk ook af van de lengte van de samples. Veel muzikanten die met samplers werken, gebruiken m voor langere samples bijvoorbeeld drumloops. Dat is natuurlijk anders dan de samples in soundfonts.

Maar wellicht heb je met een grotere investering ook meer mogelijkheden wat betreft de dingen die ik ermee wil doen.

Dus kan iemand mij er een beetje wegwijs in maken? En welke merken vooral interessant zijn?
 
Die mpx8 is een super basic ding, speelt ook maar 1 note van een sample. Ik denk dat je meer een sampler zoekt waarbij je je samples met je keyboard kan bespelen.
Die mpx8 kost 99,-, niet veel idd. Maar voor minder koop j een Akai s2000 of Emu sampler die zo veel meer kan. Dat zijn 'echte' samplers: met adsr envelopes, filters, chromatisch spelen van samples, meerdere sample layers etc. Plus de converters zullen ook beter klinken...
Oh, en ze kunnen ook daadwerkelijk zelf samplen.. die mpx8 is enkel een player..

Ik heb zat samplers gehad. Mijn ervaring? veel 16 bit samplers klinken niet speciaal. 12 bit samplers wel, en low budget dingen die vroeger niemand wilde hebben zijn nu gewild omdat ze wat toevoegen door hun cheap ass converters...
 
Thanx!

Hier heb ik wat aan!

Ik was al bang dat niemand zou begrijpen wat ik zoek en dat ik antwoorden zou krijgen als "Ik zou voor dat model gaan, want die heeft 32 Gb aan ruimte voor samples"

Yep. Ik wil hem inderdaad bedienen met de stagepiano die ook een masterkeyboard is. En spelen met envelopes is ook heel interessant. Zelf geluiden opnemen en vocalen en daar bijvoorbeeld loops van maken. Ik wil gewoon creatief met samples omgaan.

Die modellen die jij opnoemt, zijn zeker alleen tweedehands te verkrijgen?
 
ja, rack samplers vind je enkel nog tweedehands.

Er was laatst een thread hier van iemand die een hardware sampler zocht, daar staat zat info in over verschillende modellen. En de voor -en nadelen van die 'oude' techniek. Over het algemeen vind je alle dingen die computers nu zo handig maken daar NIET op terug. :)
Dus over het algemeen geen usb, niet effe easy een ssd inbouwen. Niet even een .wav file inladen, niet even 1-2-3 samples uitwisselen met je PC, 30 seconden mono sample tijd etc. Maar goed, het heeft wel wat... werken met die dingen. Niet alleen qua sound, maar gewoon omdat samplers gewoon kick ass zijn...

Interessante rack samplers zijn bijvoorbeeld:
Akai s900 / s950
Akai s1100
Ensoniq ASR10 / EPS-m
Emu EMAX
Emu Ultra samplers
Roland s750 / s770 / s760

Kijk maar eens op Youtube, die modellen zijn nog erg polulair..
 
Laatst gewijzigd:
Realiseer je wel dat als je een synthesizer geluid wilt samplen, dat je deze dan noot voor noot zou moeten opnemen, wil je in de buurt komen van het origineel. Je kunt ook pitch variaties maken door een sample versneld af te spelen, maar dat klinkt meestal minder aangenaam. Vaak zijn instrumenten ook nog eens op verschillende velocity waarden opgenomen en heb je dus meerdere samples per noot. Wil je het echt goed doen, dan zou je zelfs steeds een andere sample kunnen laten triggeren bij elke toetsaanslag, omdat de stand van de oscillators van een synth meestal bij elke aanslag iets anders is, vandaar ook dat een echte synthesizer over het algemeen een stuk levendiger klinkt dan samples. Kortom, een dergelijke sample library kost je aardig wat schijfruimte en een software sampler i.c.m. een SSD is dan toch een stuk sneller.

Ook zou ik eens kijken naar romplers als Nexus, hiermee heb je al vele gesamplede instrumenten tot je beschikking, deze klinken erg goed en je kunt de geluiden tot op zekere hoogte bewerken zoals met een echte synth.
 
Gewoon itb blijven. Die fairlight samples staan gewoon online. En dikke 12 bit samples ook. En bitcrushers, tapeplugins etc gebruiken.

Er is zelfs een programma wat via midi elke noot en velocity evt filter stand automatisch sampled. Ben alleen naam vergeten.

Hardware samplers is een pittige keuze want er komt veel werk bij kijken en als je dan itb mixt zal je zien dat er niet heel veel verschil is. Dat krijg je pas bij analoge tafels en hardware outboard.
 
Hoezo een pittige keuze/veel werk.. Als je een oude racksampler pakt met een beetje karakter, is het een kwestie van opnemen op een toffe samplerate en je kunt gaan. Dit is echt 3 seconden werk, als je alles goed hebt aangesloten en kan wel degelijk een toffe toevoeging zijn aan je productie.

Een bitcrusher als decimort bijvoorbeeld is stiekem echt gaar als je het vergelijkt met hardware samplers.
 
Ik vraag mij af of je in een productie kan horen of er bij samples gebruik gemaakt is van een externe sampler of van een software-sampler.
Nee. De manier waarop mensen dit weten is een kwestie van geschiedenisles. Het voornaamste verschil is voor jezelf omdat je er op dat moment mee werkt, en omdat de beperkingen van (oudere) samplers een invloed hebben op je workflow en geluidskeuze.

Een sampler was in de 90s de beste investering omdat je er alles van kon maken. Laad er samples in van een 909 en hop, je hebt een drumcomputer. Laad er samples in van een Minimoog en hop, je hebt opeens een polyfone synthesizer. Bij genoeg geheugen kon je complete partijen zang erin stoppen.

Geeft een externe sampler ook een bepaald karakter aan de sound die je mist op een software sampler?
Dat ligt er aan. De manier waarop sommige samplers de toonhoogte veranderen zorgt voor neveneffecten. Des te nieuwer de sampler, des te minder karakter; betere A/D en D/A, en betere interpolatie (sinc).

Dus kan iemand mij er een beetje wegwijs in maken? En welke merken vooral interessant zijn?
S950, Emulator II, SP1200 zijn de karakterbakken.

Een S2000 lijkt op papier leuk, maar de bediening gaat je hoogstwaarschijnlijk hard tegenstaan. Dan beter een S3000XL voor iets meer.
 
Hoezo een pittige keuze/veel werk.. Als je een oude racksampler pakt met een beetje karakter, is het een kwestie van opnemen op een toffe samplerate en je kunt gaan. Dit is echt 3 seconden werk, als je alles goed hebt aangesloten en kan wel degelijk een toffe toevoeging zijn aan je productie.

Een bitcrusher als decimort bijvoorbeeld is stiekem echt gaar als je het vergelijkt met hardware samplers.

Maak effe die fairlight samples dan opa :beard::D

Ben je zo makkelijk 2/3 uur mee bezig terwijl je ze van het web met keymap en al kan pakken en meteen kan inladen. Mis je wel de converters 12 bit 'spark' maar de vraag is of dat opweegt en nog zo overeind staat bij het eindresultaat in je DAW.

Verder ben ik groot fan van hardware samplers. Laat daar geen twijfel over zijn.
 
Sample 1 geluid, gebruik de threshold bij het samplen, hoef je alleen het eindpunt nog te knippen.
In de S3000xl pak je het 'test program' en verander je de sample naar de juiste sound.

En huppa je hebt chromatisch dat geluid al over je keyboard verspreid.
Als je dit zo met al die geluiden doet en 1 groot multiprogram maakt waarbij je mss alleen t midikanaal hoeft te veranderen ben je echt geen 2-3 uur bezig hoor. (Ok ok, 3 seconden is overdreven ghehe) Beetje systematisch werken en vanuit een preset werken... huppaaaa :)
 
Sample 1 geluid, gebruik de threshold bij het samplen, hoef je alleen het eindpunt nog te knippen.
In de S3000xl pak je het 'test program' en verander je de sample naar de juiste sound.

En huppa je hebt chromatisch dat geluid al over je keyboard verspreid.
Als je dit zo met al die geluiden doet en 1 groot multiprogram maakt waarbij je mss alleen t midikanaal hoeft te veranderen ben je echt geen 2-3 uur bezig hoor. (Ok ok, 3 seconden is overdreven ghehe) Beetje systematisch werken en vanuit een preset werken... huppaaaa :)

Dat is een snelle manier, maar zeker niet de beste manier om een synth sound te samplen, daar ben je echt wel een paar uurtjes zoet mee.
 
Het meeste is al gezegd hier, maar wat ik nog wel even wil benadrukken is dat de 12 bitters (900-950bv) een hele eigen sound hebben. Dit hoef je niet per se geweldig te vinden, maar bv op hihats is het soppen geblazen.
 
Dat is een snelle manier, maar zeker niet de beste manier om een synth sound te samplen, daar ben je echt wel een paar uurtjes zoet mee.

Je bedoeld alle noten apart samplen en chromatisch instellen? Maar dan mis je juist het karakter wat een gesamplede synth zo tof kan maken, het transposen.

Wat vind je gaar aan Decimort? De sound? Of dat het niet echt hardware is?

Het geluid wat het probeert na te bootsen, ervan uitgaande dat het als originele samplers moet klinken (EPS, MPC60 etc). Komt imo echt niet in de buurt van de verschillende jus lagen die een hardware sampler heeft/je kan bieden.
 
K heb zelf nu al jaren een S950, heerlijk ding, en ik vind het erg fijn werken, was ff door krijgen maar werkt goed en ik vind het een lekkere sound, leuke filter sectie ook.
 
Samplers worden over het algemeen niet meer gemaakt en met een goede reden. Een DAW is stukken sneller en efficienter.
Als ik zo lees dat je bang bent voor langzame laadtijden dan raad ik je een hardware sampler af. Dit is hoe dan ook langzamer dan een sampler in je DAW. Een s950 of andere 12 bitter is leuk maar m.i. voor one shots en niet om hele piano sets mee te maken, ook vanwege het beperkte geheugen. Maar goed dat is persoonlijk.
Samples opwarmen kan ook met andere apparatuur. (Tape, buizen etc..)
 
Ik gebruikt ooit roland samplers , w30 , s760
Ook esi 4000
Leuk maar bewerkelijk
Allemaal vervangen door kontakt software, mis ze niet meer
Voor de fun en echt snel even wat sampelen een korg microsampler gekocht
Is wel leuk spelending
 
Het geluid wat het probeert na te bootsen, ervan uitgaande dat het als originele samplers moet klinken (EPS, MPC60 etc). Komt imo echt niet in de buurt van de verschillende jus lagen die een hardware sampler heeft/je kan bieden.

Decimort - of welke bitcrusher dan ook - werkt niet omdat het een operatie uitvoert over een signaal waarvan het geen kennis heeft. De nevenverschijnselen bij vintage samplers vinden per stem plaats en zijn afhankelijk van toonhoogte.

Dat heeft men door, en daarom is er dit: https://tal-software.com/products/tal-sampler
 
ik ben altijd een beetje wantrouwig geweest tov die threshold sampling ; neemt die de volledige (transient) attack wel mee - ik geef dus manueel een signaal en snij beide helften (start/einde) bij

er bestaat (natuurlijk) een programmaatje voor eea te vergemakkelijken: http://myweb.tiscali.co.uk/philweb/philizound/freebies/software/sample-aid/sample-aid.html

op dit moment ben ik de philip glass prepared piano aan het inladen in mijn EMU E4 - ik kom er net (elke toets klinkt anders) indien ik korte (aangeslagen) geluiden scheid van de lange (aangehouden), dus 2x 128MB - die kan je dus niet gelijktijdig inladen - wel 3 verschillende samples per toets / velocity (piano, mezzaforte, FF)
met de pedaal toetsen (dus toets aanslagen + pedaal ingedrukt houden) moet ik zelfs niet starten want dat is veel te groot, dat wordt bricoleren met reverb...
in kontakt/SF : preset laden en kees (alle geluiden in 1 keer onder je toetsenbord)
 
Back
Top