2U over, welke sampler?

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Ik heb nog 2U over in m'n rack en zit te denken aan een sampler van dat formaat.
Heb wat dingen voorbij zien komen, Yamaha A4000, Akai S2000, Akai Z8, E-mu ESI 2000...
Nu ben ik niet thuis op het gebied van samplers, het enige wat ik er mee wil doen is wat loops van bestaande nummers samplen of gebruiken voor bepaalde geluiden zoals drums of bass.
Belangrijk is wel dat hij midi heeft al denk ik dat zowat elke sampler dat wel heeft en dat ie dus 2U hoog is. Voor zo ver dat belangrijk is, ik heb een iMac en werk met Logic.
Graag jullie advies wat een goede keus is.
Thx :okdan:
 
Ik zou wat anders in die 2u proppen en gewoon met Logic samplen. Een hardware sampler synced je loops niet automatisch. Buiten de z4/z8 zijn er amper samplers die wav files lezen, ze werken met een eigen sample format.

Als je af en toe een loopje of sampletje gebruikt zou ik voor het gemak een softsampler gebruiken...
 
Hardware sampler in de studio is erg omslachtig en creativiteit dodend. Als die lege rackspace je stoort kun je ook plaatjes kopen om het gat op te vullen.
 
Haha, er zit een blindplaat in maar daar komt ook niet veel geluid uit.
Furious je hebt eigenlijk wel gelijk. Misschien beter Logic daar voor gebruiken. Had zelf het idee dat er hier en daar redelijk wat te krijgen is aan samples en was altijd van gedachte dat het een "speciaal" soort bestand is. Maar als het inderdaad met WAV files werkt kan Logic/Adobe Audition daar uiteraard ook mee overweg.
Thx.
 
Wat een onzin. Ik maak AL mijn muziek met vrijwel alleen hardware samplers op een yamaha psr keyboard na, en ben toch "aardig" productief. Creatief ook... juist door die omslachtigheid. Origineel door het geluid/karakter te krijgen wat niet veel mensen hebben of kunnen vinden. Maar goed he......

Het ligt vooral aan je werkwijze wat handig is en wat je ermee wilt doen.

Mooie en goedklinkende 2u samplers die je goedkoop kunt vinden zijn de S3000XL, TX16W en de S700. Voor DnB is de S3000XL wel een goede, echt een eind jaren 90 geluid die heel goed of juist heel vies kan klinken, timestretch daarin is ook fijn voor die jungle vocals.! De TX16W en S700 zijn ook mooi, maar zijn wat moeilijker in geheugen en ruimte enz.
 
Een Emu Esi 4000 is en blijft tof , sowieso is een Emu welke dan ook erg tof maar de andere passen niet in je rack. Ik denk zeker dat een sampler erg productief kan zijn. Zeker als je even computer moe bent. Stapel platen of iets anders en gaan met die banaan.
 
Ook on stage worden nog steeds vintage samplers gebruikt...

Een Akai Z4/Z8 (mét 8 individuele outputs) zou kunnen, maar ik zou liever die 2U opvullen met een Akai S-950 (max. expanded: 2.25 MB :P ;)). De S-950 is nog 12-bit sampling en dirty, rich en warm. En dus nog steeds populair in studio's. Een S-950 koop je helaas niet voor € 100,--

De S-950 kun je voorzien van een diskdrive emulator:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196434

Er is een verschil in sound tussen de S-3000 en de S-3000XL. De S-3000 heeft de zelfde sound engine als de MPC-3000 (*) en is simpelweg meer oldschool/warmer van sound. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

* Op internet zijn vele discussies hierover te vinden, maar dit lijkt toch echt zo te zijn.

Een 19 inch 2U blindplaat zou ik nooit doen, zet er dan tenminste een goede FX's bak in. :)
 
S2000 zou ik met een grote boog omheen lopen ;) zijn ook veel mooi klinkende oude roland samplers in 2u toch, zijn nog erg betaalbaar en klinken wellicht beter (of in ieder geval anders meer karaktervol) als menig AKAI imo, meer warmer en wooly niet zo punchy als AKAIs..'t is ook maar wat je zoekt. S550/S220 en MKS100 zijn mooie 12 bits samplers van Roland.
 
Dat hardware samplers dodelijk zouden zijn voor de creativiteit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je moet gewoon kijken/uitproberen wat voor jou het beste werkt en past binnen jouw workflow.

Ik heb zelf verschillende hardware samplers staan met allemaal hun eigen karakter. Toevallig ben ik de laatste tijd weer veel bezig met de Z8 en het is een erg fijne en uitgebreide machine. Natuurlijk is het naar huidige maatstaven achterhaald, maar het creatieve potentieel van zo’n machine (of bijvoorbeeld een EMU in die klasse) blijft echt fantastisch. Creativiteit moet sowieso vooral uit jezelf komen. Als je ziet wat Norman Cook bijvoorbeeld uit slechts 2 X een S950 haalde….

Overigens kan je natuurlijk ook voor een (uitgebreide) Z4 gaan, mis je alleen het afneembare frontpaneel.
 
E-mu e6400 of e5000 zijn fijne samplers met mooie filters die erg dik klinken en niet te duur.
Ze hebben ook geavanceerde uitbreidingsmogelijkheden.
Ze komen standaard met maar 4 outputs en je hebt een extra kaartje nodig als je meer outputs wilt gebruiken.
Daarom zijn ze standaard wat goedkoper

Beats en breaks klinken dik uit deze bakkies.

Wel lastiig te bedienen maar dat hebben alle samplers wel een beetje.
En je zit met SCSI kabels te klooien als je harddisks wil gebruiken.
AKAI S2000 is crap idd zoals Smackos al zei.
 
Sorry hoor jongens, ik kan nog enigszins een voordeel zien in een hardware sampler on stage (alhoewel…), maar het slaat toch nergens op om dat in een moderne studio nog te gebruiken, tenzij je tijd teveel hebt of er waarde aan hecht om te kunnen zeggen ‘100% met hardware gemaakt’ of zoiets. Ja, het is maar wat je gewend bent, maar iemand die gewend is aan Kontakt, werkt nog steeds stukken sneller dan iemand die gewend is aan een oude hardware bak, ga niet beweren dat het niet zo is.

Ik kom uit de tijd dat er nog niets anders was, dus ik heb ook hardware samplers gehad (o.a. Z8 ) en ook nog een tijd geroepen dat hardware beter is, maar op een gegeven moment moet je toch toegeven dat bepaalde hardware obsolete is geworden. Ik kies Simpler in Ableton al te allen tijde boven elke Akai sampler, laat staan Kontakt.

Wil je het kopen vanwege de verzamelwaarde, oke, maar om er een lege rackspace mee op te vullen... koop dan een paar Emu modules met drumsounds uit de jaren ‘90, die zijn ook zwaar achterhaald, maar ze hebben wel leuke kleurtjes…
 
Oude samplers zijn best leuk in de studio als aanvulling.
Juist om de creativiteit te bevorderen en eens een andere weg te kiezen dan altijd maar weer simpler.
Bovendien ben je dan even lekker weg achter je toetsenbord en muis.
 
Ik kies Simpler in Ableton al te allen tijde boven elke Akai sampler, laat staan Kontakt.


Die Ableton samplers zijn erg goed: Sampler, Impulse maar vooral Simpler. Heeft goede filters maar vooral het tempo locken van losse (non destructive) slices. Ik ken geeneen sampler die dat kan...

Zo'n oude racksampler is een beetje als een oldtimer auto: traag maar wel met karakter. En je moet genieten van de rit ipv dat je er snel bent.
 
Sorry hoor jongens, ik kan nog enigszins een voordeel zien in een hardware sampler on stage (alhoewel…), maar het slaat toch nergens op om dat in een moderne studio nog te gebruiken, tenzij je tijd teveel hebt of er waarde aan hecht om te kunnen zeggen ‘100% met hardware gemaakt’ of zoiets. Ja, het is maar wat je gewend bent, maar iemand die gewend is aan Kontakt, werkt nog steeds stukken sneller dan iemand die gewend is aan een oude hardware bak, ga niet beweren dat het niet zo is.

Ik kom uit de tijd dat er nog niets anders was, dus ik heb ook hardware samplers gehad (o.a. Z8 ) en ook nog een tijd geroepen dat hardware beter is, maar op een gegeven moment moet je toch toegeven dat bepaalde hardware obsolete is geworden. Ik kies Simpler in Ableton al te allen tijde boven elke Akai sampler, laat staan Kontakt.

Wil je het kopen vanwege de verzamelwaarde, oke, maar om er een lege rackspace mee op te vullen... koop dan een paar Emu modules met drumsounds uit de jaren ‘90, die zijn ook zwaar achterhaald, maar ze hebben wel leuke kleurtjes…

Wat voor jou geldt hoeft voor een ander nog niet te gelden natuurlijk. Misschien dat ietsjes meer open staan voor hoe andere mensen denken en werken geen kwaad kan. Jouw stelling dat hardware samplers de creativiteit doden slaat nog steeds nergens op….nou ja, dat ervaar je zelf dan zo neem ik aan.

Natuurlijk kan je met software samplers veel meer en ook veel sneller, maar dat is niet voor iedereen even belangrijk. Ik heb zelf jaren geleden al de computer mijn studio uitgeschopt (om meerdere redenen) en ben als gevolg daarvan “overgeleverd" aan hardware, ook wat synths betreft. Niet uit interessantdoenerij en ook niet omdat ik nu zo achterhaald ben, maar gewoon omdat ik dat zelf fijn vind werken. Ik zit al elke dag met mijn snavel achter een beeldscherm. Als ik mijn geld zou verdienen met muziek dan denk ik ook wel dat zo veel mogelijk in the box werken meer voor de hand zou liggen qua efficiency, maar dat is niet aan de orde.
 
Sorry hoor jongens, ik kan nog enigszins een voordeel zien in een hardware sampler on stage (alhoewel…), maar het slaat toch nergens op om dat in een moderne studio nog te gebruiken, tenzij je tijd teveel hebt of er waarde aan hecht om te kunnen zeggen ‘100% met hardware gemaakt’ of zoiets. Ja, het is maar wat je gewend bent, maar iemand die gewend is aan Kontakt, werkt nog steeds stukken sneller dan iemand die gewend is aan een oude hardware bak, ga niet beweren dat het niet zo is.

Ik kom uit de tijd dat er nog niets anders was, dus ik heb ook hardware samplers gehad (o.a. Z8 ) en ook nog een tijd geroepen dat hardware beter is, maar op een gegeven moment moet je toch toegeven dat bepaalde hardware obsolete is geworden. Ik kies Simpler in Ableton al te allen tijde boven elke Akai sampler, laat staan Kontakt.

Wil je het kopen vanwege de verzamelwaarde, oke, maar om er een lege rackspace mee op te vullen... koop dan een paar Emu modules met drumsounds uit de jaren ‘90, die zijn ook zwaar achterhaald, maar ze hebben wel leuke kleurtjes…

Mja ik snap je punt wel maar waarom zou een snellere werkwijze juist beter moeten zijn? Ik vind het heerlijk om op een dag in het weekend op mijn gemak bezig te zijn met 1 track en daar op te focussen :koffie:. Op die manier heb ik in plaats van 4 halve opzetjes over de hele dag gewoon 1 sterke opzet waar ik ook echt iets mee kan! Ik maak zo denk ik ook veel bewuster keuzes in hoe het gaat klinken als dat ik met simpler in ableton zou doen. In mijn geval kwaliteit boven kwantiteit zeg maar ghehe.

En de reden waarom ik juist op deze manier werk is omdat ik dit een stuk leuker vind als op de pc, lekker met die knopjes, geen gezeik met latency, cpu, veeeeeeel minder snel projecten verlies, de onbedoelde geluidswijzigingen die erg tof blijken te zijn. En daarnaast ook omdat ik zo gelijk het geluid/karakter bereik wat ik uiteindelijk toch wil hebben.

Zo zie je maar ieder zijn eigen stijl en manier van werken :0
 
Mooi die vergelijking - van Furious5 - met een oldtimer auto!

lo-fi kwaliteit, zoals met 12-bit samplers, kunnen je producties anders danwel karaktervoller laten klinken. Het is niet altijd de perfecte geluidskwaliteit waarna je op zoek moet.

Leuk om mee te experimenteren - als je geen 12-bit vintage sampler hebt (of liever in-the-box werkt) - vind ik Decimort 2 (een Bit Crusher)
http://d16.pl/decimort2

@ etaoin...je hebt gelijk, de S-950 is 3U. Ik wist dit wel, maar ik dacht er op dat moment even niet aan. De S3000 / S3200 is overigens ook 3U.
 
Ik sample soms mijn MKS100/EMU EMAXII/S900/Amiga en zelfs Microsampler in Simpler ;)

een mooie karaktervolle sound is natuurlijk ook een belangrijke (zoniet de enige er toedoende) factor bij het gebruik van oude samplers
 
ik zelf kan het "snelst" werken met EMU ESI (4000).. Die cijfersneltoetsen memoriseren snel en ingave van namen is zoals een berichtje typen op een nokia foon.
Akai en Yamaha heb ik of heb ik gehad, maar ik werk er een stuk trager op.. Vind ik enkel leuk voor de sound.

Ik zou ook afraden om er mee te beginnen, tenzij je ergens spotgoedkoop 1 kan op de kop tikken.
 
Back
Top