Roland S550 S-550 thread

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,



Vandaag heeft de postbode mij blij gemaakt met een Roland S550.
Deze heb ik defect (en dus goedkoop) gekocht via marktplaats.

Toen ik het ding even onbeheerd achter liet vond mijn 4 jarige zoon het nodig met zijn vingertjes overal aan te zitten en met enig geweld diskettes te wisselen.
Hoppa, het ding deed het zowaar ineens weer.
Grappig, want hierdoor kwam ik erachter dat de diskdrive op sterven na dood was.
Even getest met een diskdrive die ik nog had liggen die ik ooit uit een S330 had gehaald en dat gaf succes.
Inmiddels zit er (uiteraard) een Gotek/HXC op de plek van de diskdrive.

Ik ben deze thread gestart omdat op Synthforum niet veel is te vinden over de S550.
Bij deze kan ik alvast melden dat een Gotek/HXC goed werkt in de S550.
 
Hier zijn drie HXC disk images.

System Disk version 1.12
Utility Disk version 1.13
Geformatteerde Blanc Disk
 

Attachments

  • S550SystemUtilityBlancDisk.zip
    1.008,3 KB · Bekeken: 136
Je wist dat ik jaren zo'n ding had , en dan vraag je mij niets er over ?
Afijn dit gaat je aankomende zaterdag een rondje kosten...;)

Mooiste bij de s550 is dat je er een fum versie van de gotek erin bouwt.
Deze heeft intern extra buffers en een vast stukje geheugen om de systemdisk te laden.
Ook is het ,denk ik wel mogelijk om deze op de standaard oplaad plaats 000 te zetten bij een standaard gotek , en daarvan op te starten.

Een beetje editten is op dat ding ook niet te doen met de front knopjes.
Mooiste oplossing hiervoor is een monitor .
Amiga of de philips vervanger was toen bruikbaar.
Dit is ook op te lossen met een chinees convertertje om op een moderne pc monitor aan te sluiten.
Eventueel nog een switch er tussen.

En dan heb je ook weer een muis nodig.
Sluit er geen universele muis op aan .. ik heb ooit gehoord dat je de poort dan vernield [ of dit waar is laat ik het testen aan een ander over] ;).
Dus je moet een amiga muis op de kop kunnen scoren.
Deze had eigen interne elektronica en een stukje besturing er in.

Ow ,de patch "stacked xpander" was mijn favoriet
 
Ik ben vooral benieuwd naar (evt. nog onbekende) verschillen tussen de S550 en de S330.
Op papier zijn deze samplers bijna hetzelfde op wat kleinigheden (geheugen, behuizing, connectors) na.

Een s330 heb ik al een tijdje, en deze hangt zoals je hierboven beschrijft via een goedkoop Chinees convertje aan mijn computer monitor.
Een muis (en remote) had ik nog liggen, dat zijn handige opties om erbij te hebben inderdaad.


Stacked Xpander moet ik dus opsnorren:)
Ik ben benieuwd!

Van dat fum-versie verhaal had ik nog niet eerder gehoord.
Op de Gotek/HXC kan je inderdaad kiezen voor het laden van image 0000 bij opstarten.
 
Mijn eerste sampler.. wat een hel was dat om uit te vinden ghehe.
Vond hem toen op 15khz altijd iets TE klinken. Filters waren wel nice en sws wel een toffe bak als je hem eenmaal doorhad. Die library disks hadden ook wel coole sounds trouwens.

Heb hem nog ergens staan maar echt al heel lang niet meer gebruikt..
Zag een tijd terug een filmpje van Junkie XL met de S50 waar hij een heel cool klein schermpje had. Vroeg me af wat dat zou kunnen zijn en of dit ook met de S550 zou werken. Zo'n groot scherm en die remote was voor mij de reden om hem opzij te doen.
Wil het liefst compact alles, is/was met deze niet echt mogelijk :D

 
Back
Top