Amiga sampler verhaaltje

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Deze heeft niets te maken met commerciële samplers, dus skip maar indien..

Circa 1987 had ik een Commodore Amiga 1000.. en ik ging en zou er een sampler voor hebben. Alleen waren commerciële producten qua budget geen optie. Toen kende ik toevallig een leerling aan een technische hogeschool die wat van electronica kende, dus smeekte ik hem om een bordje in elkaar te steken met een ADC.. ik zou de software er wel voor schrijven, zei ik hem.

Na wat handen geschud kwam de wachttijd.. en uiteindelijk was mijn kennis klaar met het bordje, dat je via de parallel port aan de Amiga kon hangen. De software had ik al klaar (iets heel primitiefs.. gewoon samplen, en kunnen terugspelen, weinig meer), dus het was aardig spannend toen we zijn sampler electronica voor het eerst uitprobeerden. Resultaat? Erbarmelijk geluid.. maar dat toch op één of andere rare manier de input weerspiegelde. Hoe kon dat nou? Ik denk dat we Madonna trachtten te samplen, en we hoorden duidelijk iets ritmisch, maar met hoofdzakelijk noise.

Mijn vriend bekeek zijn (heel klein) bordje, we bekeken alle twee het bordje.. en toen vloog zijn hand naar zijn voorhoofd: "Ik heb de bit lijnen verkeerd verbonden".. de ADC was een 8-bit chip, en dus moesten er 8 lijnen van die chip naar de parallele poort gaan.. in de juiste volgorde. En per ongeluk had ie alles omgedraaid.. Zwaar teleurgesteld zei hij dat hij het bordje moest terugnemen en binnen enkele dagen terugkomen. Minuutje, zei ik, "Ik ga die bits wel in software juist krijgen".. en zo geschiede het. Een extra beetje code, en plots waren onze samples perfect !

(Technische nota: de Amiga was een ideaal machien voor zo'n project, want de ingebouwde audio chip kon 8-bit samples heel gemakkelijk terugspelen).
 
Ik heb enorm veel lol gehad met die parallelle poort-samplers op de Amiga. De DACs in de Amiga zelf waren inderdaad 8 bit, maar met variabele sample rate per voice. Kon daardoor nog redelijk beefy klinken.

Ik kan me ook nog herinneren hoe enorm teleurgesteld ik was dat Commodore in de latere jaren niks gedaan heeft om de 'voorsprong' die het had op de concurrentie op het gebied van audio te behouden. Met het uitkomen van ECS en later de AGA chipset hebben ze op het gebied van graphics van alles verbeterd, maar de audio bleef bij de 4 simpele hard-panned 8-bits kanalen. Tegen de tijd dat ik geld had voor een AGA-machine was ik dus al overgestapt op Atari ST en een Akai sampler. Doodzonde allemaal.
 
Ik zat bij een Atari clubje en wij hadden zo'n sampler voor de Atari 800 XL. Erg veel lol mee gehad.
 
@smackos Eigenlijk volledig het omgekeerde.. het is poep simpel. Met het gebruik van een lookup tabel kun je de binnenkomende foute byte in één enkele machine code operatie omzetten naar de juiste byte. Maw, dit is een oplossing dat de CPU infinitesimaal weinig belast.

Dus eerder apprentice sorcerer trukje.. ;-)
 
@smackos Eigenlijk volledig het omgekeerde.. het is poep simpel. Met het gebruik van een lookup tabel kun je de binnenkomende foute byte in één enkele machine code operatie omzetten naar de juiste byte. Maw, dit is een oplossing dat de CPU infinitesimaal weinig belast.

Dus eerder apprentice sorcerer trukje.. ;-)

Je spiegelt de volgorde van de bytes van links naar rechts naar rechts naar links.
 
Back
Top