Akai S1000 + Gotek + HXC

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Het begint misschien wat saai te worden, maar hier ben ik weer met een Gotek berichtje.
Ditmaal is hij in de S1000 gebouwd.
Hoe het precies werkt: gebruik de zoekfunctie met "Gotek" en gij zult vinden.
Voor specifiek de S1000 relevante info:

- jumper set to S0
- geen andere jumpers gebruiken.
- floppy flatcable niet "reversed" (dus pin 1 op pin 1 en pin 34 op pin 34).

In de bijlagen vind je de volgende twee bestanden:

HXC configuratie bestand (deze moet je als eerste op een fris geformatteerde usb stick zetten).
Empty Disk Image (deze heb je nodig als je je eigen samples wil opslaan).

Veel plezier ermee!
 

Attachments

  • S1000DSKA0000_Empty_Disk.zip
    53,8 KB · Bekeken: 232
  • S1000HXCSDFE.zip
    178 bytes · Bekeken: 212
Nog een opmerking:


Let op dat je nooit meer dan 1.44 MB kan opslaan per image!
Het is een floppy emulator.
Als je programs groter dan 1.44 MB in één keer wilt opslaan is dit een onhandig medium.
Dan is een SCSI-SD converter (heb ik nog geen kaas van gegeten) beter denk ik.
 
Cool . Gaaf.
 
Enige idee voor S01

Enige idee voor S01

Heb de Gotek drive ook succesvol geflashed met de HXC firmware voor gebruik in mijn Akai S01. Helaas kan ik tot nu toe geen werkende blanco floppy maken in de HXC software. Mijn hoop was nu gevestigd op deze S1000 info maar mijn S01 blijf een ongeldig formaat aangeven op het display met deze blanco floppies. Normaal kan dit model de S1000 floppies wel lezen. Wie heeft een idee of kan me helpen?
 
Heb je een PC met ingebouwde diskdrive (geen usb diskdrive dus)?
En heb je nog een blanco disckette voor de S01?

Als je deze beide hebt kan je de diskette met HXC software lezen en wegschrijven als image voor de floppy emulator.
 
Bedankt! Dat is dus de manier om het aan te pakken. Kan wel even regelen dat de oude S01 diskdrive een blanco floppy maakt. En oude pc's met diskdrives genoeg hier ;-) Zal de vorderingen even melden in dit topic.
 
Hoi,

Ik heb de HXC software weten te flashen met een usb programmer naar twee diskdrives...

Ook heb ik de firmware weten te flashen (de .upd file). Nu heb ik verscheidene cfg files geprobeerd, en enkel
de HXCSDFE.CFG (indexed mode) maakt dat ik files kan lezen.

Maarrrrrrrrr

De bovenstaande file met een lege diskimage en cfg file werkt voor mij bijvoorbeeld niet? Ik zie ook dat de ongezipte
diskimage bijvoorbeeld 3.5 Megabyte is? klopt dit???

Die bijgevoegde bestanden krijg ik dus niet aan de praat...

Dan ben ik op de HXC website zelf bestanden voor de S1000/S1100 gaan downloaden en daar geraak ik (in indexed mode) iets verder
mee, er staan bijvoorbeeld al wat samples in die image die daar bijgeleverd is, maar als ik die image dan bv wil formatteren, dan krijg ik

ERROR bad floppy disk format voor mijn kiezen.

Vraag is nu:

Wie heeft het wel (zelf) aan de praat gekregen en kan nog eens even met de akai zaklamp
schijnen in de duisternis? Mr. MatthewLeBlom is al zo vriendelijk geweest me de juiste richting in te duwen, maar ben er
dus nog niet compleet (uit)...

Thanks in advance...

Freakydile
 
Na lang nakijken... beginnersfout... Jumper stond nog op booten en niet s0... Shame on me...
Gelukkig makkelijker aan te kunnen dan de hele drive er weer uit te halen...

Learn from it...

Op naar de S900

Whiiiii!!!
 
Toch begrijp ik nog iets niet, maar dat zal eerder aan mij liggen dan aan de sampler of images...

Ik heb mijn S900 succesvol op HXC Gotek gekregen en de samples worden netjes op de diskimages opgeslagen.
Vandaag ben ik met de S1100 aan de slag gegaan. En daar loopt het spaak. Ik krijg de samples niet opgeslagen,
wegens disk space te klein.

Vraag: Linker sample is size: 889.152, linker ook (natuurlijk) Free: 66%
Dit zou toch op een diskette disk image moeten passen, niet, Toch doet het dit niet.
1 sample past er ook niet op. In wat is de size uitgedrukt???

Iemand verlichting??? Waarschijnlijk heeft mijn S1100 extended geheugen, dat kijk ik even na.

Het is een stereosample van 23 seconden... hoe mah ik dat rekenen qua size???


Even gekeken: 5Mwords, is dus een 10tal megabyte. Dus als 10MB 5Mwords is, is 1.44MB ongeveer 0.72Mwords.

Hoeveel seconden mono of hoeveel seconden stereo sample an ik opslaan dan? Die Size, in wat is die weergegeven? Kan ik groter dan
1.44 MB images maken en werkt dat? Ik dacht dat dat ofwel bij de S900 of S1100 / S1000 werken kon???

Sorry voor de domme vragen...
 
Kleinere sample geeft de volgende error: DRIVE NOT READY ! DISK REMOVED ?
 
Je kan geen grotere images dan de grootte van een diskette maken.
Dus je zit vast aan de 1.44mb
Waarom de Gotek niet goed werkt in de S1100 durf ik niet te zeggen.
Heb je al geprobeerd de flatcable andersom te steken?
Of heb je al wat met de jumpers gepield?

Ik heb nooit geprobeerd een Gotek in een S1100 te bouwen, maar vermoed dat dit toch hetzelfde zou moeten zijn als bij een S1000
Maar dit weet ik niet zeker. Ik heb mezelf ooit eerder verbaasd over de verschillen tussen de S1100 en S1000.
 
JHeb je al geprobeerd de flatcable andersom te steken?

Volgens mij kan dit niet meer met de latere firmware, dan krijg je een foutmelding.

Inversed Floppy Ribbon detection at power-up :
"rib" (7 segments display) or "Floppy ribbon reversed !" (LCD/OLed display) message printed at power-up if the floppy ribbon is not connected properly.

Dus misschien even naar hxc mailen, misschien hebben zij een (snelle) oplossing. Of anders een fix voor een volgende update.
 
vreemd is dat kleine samples wel weggeschreven worden...

Ik dacht van de info die ik vind op internet ook dat het mogelijks zou kunnen liggen aan een flatcable of jumper... maar dit lijkt me dan toch sterk als het met hele kleine sampletjes ook gebeurt... ik zal eens moeten kijken of de disk images wel goed zijn.

Ik heb nieuwe images gedownload, en opnieuw geprobeerd. Deze keer lijkt het wel te lukken...

Al ik goed kijk zit het zo:

het geheugen van de sampler is 5 Mwords. Dit zijn 5.000.000 Words en dat is volgens https://www.unitconverters.net/data-storage/word-to-megabyte.htm gellijk aan exact 10 Megabyte.

Een HD Floppy is dus bij omrekenen 754974.72 Words. 0.754 MWords.

Ik heb een sample opgenomen van 573.312 Words, omgerekend dus 1,0935 Megabyte.

In het disk menu geeft de sampler alles weer in "blocks". Daar is de sample 1120 blocks. Een diskimage is hier 1431 blocks.

Als ik dat herbereken betekent 1431 blocks --> 1.46 Megabyte.

Ik krijg de sample wel opgeslagen, maar als ik nu de diskimage op de Akai formatteer, krijg ik een error met:

good blocks: 1431
bad blocks: 164

Vreemd, want samen is dit 1595 blocks. 1.55 Megabyte dus...

Conclusie: Zouden de diskimages iets te groot zijn?

Maak ik rekenfouten? (Heel, heel, heel goed mogelijk)

Iemand die hier een bedenking, of anders over heeft???
 
Ik weet niet of het OS van de S1100 per se het laatste moet zijn (4.3 is dat).
Het OS (de firmware) van de Gotek kan je eenvoudig flashen.
De nieuwste firmware is hier te downloaden: https://hxc2001.com/download/floppy_drive_emulator/HXCFEUSB_HFE_beta_firmware.zip

Dat bestand moet je uitpakken en dan de file: "HXCFEUSB_V3_1_23_1a.UPD" op een lege USB-stick zetten.
Die prik je dan in je Gotek terwijl de S1100 uit staat.
Dan hou je beide knoppen van de Gotek tegelijk ingedrukt en zet je de S1100 aan.
De Gotek schiet automatisch in de firmware upgrade modus, leest de USB-stick en begint te flashen.
Op het display zit je een leuke disco-lichtshow en hoppa, na het dansje van de LED's is de Gotek geupdatet.

Wie weet helpt het..
succes!
 
Heren ik zit met veel belangstelling jullie bevindingen te lezen maar kan er echt geen choco van maken..
Met al jullie kennis wat zou nou het juiste pad zijn om al die goteks en usb's goed werkend te krijgen op AKAI.
Of is het echt zo specifiek per gotek / usb / model akai.. zou mooi zijn als er 1 punt is om stap voor stap die info te vinden.

MatthewLeBlom dank voor je files in 1e bericht die heb ik inmiddels op de usb gezet maar mn s01 zegt dat mn usb/floppy dus beveiligd is.
 
Back
Top